Hvad er Weight gainer?

Weight gainer er en blanding af kulhydrat og proteinpulver. Kosttilskuddet består af ca. 60% kulhydrater og 30% protein, og resten er en blanding af fedt, kostfibre, natrium og calcium. Kosttilskuddet er lavet til dem, der gerne vil stige i vægt. Den der indtager det, skal altså ønske at tage på i vægt, og det er ofte i muskelmasse. Det kan der være mange grunde til at gøre, men de fleste indtager Weight gainer, da de har en høj forbrændning og ikke kan indtage nok kalorier om dagen til at tage på. Mange vil gerne tage på i muskelmasse, men for nogen kan det være svært, da de ikke kan indtage nok kalorier gennem kosten alene.

Hvis du har trænet gennem længere tid, men ikke har taget noget på i muskelmasse, kan det være at Weight gainer er noget for dig. For alle andre, der nemt tager på i vægt, eller gerne vil tabe sig, er Weight gainer ikke noget for dem.

Tænk derfor over hvordan din krop fungerer og reagerer på faktorer som træning og kost, inden du går i gang med et kosttilskud. Du kan ende med de helt forkerte resultater, hvis ikke kosttilskuddet passer til dig, din krop og det du vil opnå med din træning.

Dosering og timing af Weight gainer

Nogle indtager deres Weight gainer om morgenen, da de ikke spiser morgenmad, men alligevel har brug for et energiboost. Andre foretrækker det inden eller efter træning, hvor kroppen også har brug for ekstra energi. Kort sagt skal Weight gainer indtages når du har brug for et skud protein og kulhydrat, hvilket ofte er inden din træning.

Timingen betyder derfor noget. Kroppen skal have energi – både til træning og til at fungere i en normal hverdag. Hvornår det bedst passer din krop at få et energiboost, er helt op til dig. Husk dog på at du ikke m overskride dit daglige kalorieindtag, hvis du ikke vil risikere at tage fedtmasse på. Det kan du holde styr på ved jævnligt at veje dig, og dermed tjekke at vægten ikke går alt for hurtigt opad, men derimod holder sig på et lavt, men stadigt stigende niveau.

Hvad er fordelene ved at indtage Weight gainer i forbindelse med træning?

Det er svært at tage på i muskelmasse, hvis du også har svært ved at tage på i det hele taget. Derfor vælger mange at tage et kosttilskud af Weight gainer, for at hjælpe processen på vej. Det kan give dig den store fordel at du sparer tid og en masse træninger, og dermed opnår du dine resultater hurtigere. Men du bliver ikke nødvendigvis tyk af Weight gainer – ikke hvis kosttilskuddet kombineres med sund mad og rigelige mængder af træning.

Kroppen har brug for både protein og kulhydrat efter træning, da proteinerne medvirker til muskelopbygningen, og kulhydraterne til at genopbygge kroppens energidepot.  Hvis det er svært for dig at opbygge den muskelmasse du gerne vil med almindelig proteinrig kost og styrketræning, kan Weight gainer gå ind og hjælpe dig i den rigtige retning.

Det skal du være opmærksom på, når du indtager Weight gainer

Hvis ikke du passer på med resten af din kost, dit generelle aktivitetsniveau og dit stofskifte, kan du ende med at tage en del på i fedt, og ikke i muskelmasse. Dog kan du gøre ligesom mange fitnessudøvere; nemlig at køre en bulking-fase, hvor du indtager meget protein og kulhydrat, for at opbygge både muskelmasse og fedtprocent. Bagefter, i cut-fasen, skal du smide fedtet, og forhåbentlig står du så tilbage med en større muskelmasse end du havde før. Det er en lang proces, og den kræver dedikation og viljestyrke, men resultaterne kan blive rigtig gode.

Det er dog en generel huskeregel at alting skal gøres med måde. Det er ikke godt at gå for langt i nogen af retningerne; enten at gå helt amok i kalorier eller at indtage alt for få. Det kan resultere i rigtig dårlige resultater, der går i den helt forkerte retning i forhold til de mål du gerne vil opnå med din træning. Det bedste valg er en afbalanceret kost, der giver kroppen hvad den skal bruge.

Bivirkninger ved Weight gainer

Der er ikke nogle alvorlige bivirkninger ved Weight gainer, men som med alle andre kosttilskud kan for store mængder desværre gå ind og have en dårlig effekt på kroppen. Blandt bivirkningerne er der:

  • Dårlig mave

    Hvis du indtager for meget Weight gainer, kan du risikere at få dårlig mave. Det sker for det meste kun ved indtagelse af 3 shakes eller derover. Men tager du kun en enkelt om dagen, burde det ikke være et problem. Nogle får også en del luft i maven af Weight gainer, da maven reagerer på at få mere protein end hvad kroppen har brug for.

  • Uren hud

    Nogle oplever også at de får uren hud af at indtage Weight gainer. Problemerne plejer dog at stoppe når der ikke længere indtages Weight gainer, og den enkelte kan derfor vælge selv at stoppe med Weight gainer, hvis de oplever problemer i den retning.

  • LaktoseintoleranceHvis du er laktoseintolerant, skal du i stedet indtage noget ekstrafint Weight gainer, der har et meget lavere indhold af mælkesukker. Det kan for eksempel være Bodylab Whey 100 ISO Pure, der er næsten helt fri for laktose, eller så skal du vælge en Weight gainer, der slet ikke er baseret på mælk, som for eksempel soja proteinpulver.
  • MælkeallergiHar du mælkeallergi, skal du helt holde dig fra valleprotein som der er i Weight gainer og mange andre typer af proteinpulver, og i stedet bruge soja- eller æggeprotein. Det er lidt dyrere, men det vigtigste er at din krop kan tåle det og at du stadig opnår gode resultater med din træning.

Det kan også være en bivirkning hvis du opdager at Weight gainer virker lidt for godt. Tager du omkring 2-3 kilo på om måneden, er det en klar indikation på at du indtager for mange kalorier. Så skal du enten skære ned på kalorierne i din kost eller stoppe med at bruge Weight gainer.