Din guide til proteindrikke

Proteindrikke fås i flere forskellige former. Du kan købe pulver og blande din egen, men du kan også købe dem færdiglavet.

Forskellen på proteindrikke og proteinpulver

Om du foretrækker proteinpulver, som du kan lave din proteindrik af, eller om du foretrækker at købe en færdigblandet er egentlig hip som hap. Du kan få det, du har brug for gennem begge typer af kosttilskud. Du kommer længst for pengene ved at købe proteinpulver, men du slipper for at have det med ud og blande, hvis du vælger proteindrikke i stedet. Og desuden er de lavet, så de smager lige, som de skal. Det er en fornøjelse at få en god proteindrik efter en hård træning eller til sin frokost. Det er du i hvert fald sikret med proteindrikke.

Hvis du ønsker at benytte proteindrikke i stedet for proteinpulver, skal du læse med her. Hvis du derimod leder efter proteinpulver, skal du gå tilbage og gå ind under fanen “proteinpulver. Der finder du en uddybende gennemgang af, hvad du har af muligheder.

Hvad gør protein?

Protein giver dig store muskler! Den har du sikkert hørt før. Det er heller ikke forkert, men det er så sandelig heller ikke synderligt uddybende. Her får du nogle gode grunde til at tage protein som supplement i din kost:

  • Opbygning af muskelmasse

Hvis du træner meget og gerne vil sikre dig at du får mest muligt ud af din træning, skal du måske begynde at indtage proteinpulver. Hvis du også er i tvivl om hvorvidt din normale kost giver dig nok protein til din aktive livsstil, kan proteinpulver være et godt supplement til din kost. Folk der træner meget har brug for mere protein end andre, og hvis kroppen ikke får det, kan de mange timer i træningscentret være lige meget.

  • Det har en mættende effekt

Prøver du at tabe et par overflødige kilo og samtidig opbygge muskelmasse, kan du bruge proteinpulver som en erstatning for andre mellemmåltider. Det er heller ikke rart at træne på hverken tom eller fuld mave, og her kan proteinpulver løse problemet for dig og samtidig give dig energi til en hård træning.

  • Proteiner kan sænke dit blodtryk

En sund, varieret og proteinholdig kost kan sammen med hyppig motion være med til at sænke blodtrykket. Det betyder ikke at du udelukkende skal spise proteiner, men at de mange gode vitaminer og mineraler i en proteinholdig kost kan være med til at sænke dit blodtryk og få kroppen i bedre balance.

Makronæringsstofferne i proteindrikke

Vi får energi i vores kost. Vi har protein, kulhydrater og fedt. Det er vigtigt, at man gennem sin kost får nok kulhydrat, protein og fedt. Selvom du gerne vil være tynd, skal du have fedt. Det skal man ikke slippe helt. Dog er det vigtigt at sætte sig ind i, hvordan man styrer sine makronæringsstoffer.

Protein

  • Protein findes bl.a. i oksekød, kylling, linser, mandler, bønner, kikærter, fisk, havregryn og æg
  • Protein sikrer din muskelopbygning, så hvis du træner meget, skal du sørge for at indtage nok protein
  • Der er flere forskellige slags proteiner, men du kan få forskellige produkter, som indeholder de proteiner, du skal have
  • Whey er et af de mest populære produkter herhjemme. Med god grund
  • Whey 100 indeholder alt det, du skal bruge for at styrke din træning

Kulhydrat

  • Kulhydrat findes bl.a. i knækbrød, rugbrød, havregryn, pasta, ris, cornflakes og müsli
  • Kulhydrat er vigtigt, men ligesom med fedt, skal du sørge for, at du får de rigtige kulhydrater
  • Undgå kulhydrater fra sukker
  • Kulhydrater er meget vigtige, hvis du træner

Fedt

  • Fedt findes bl.a. i avocado, ost, mørk chokolade, æg, fisk, nødder, chiafrø og olivenolie
  • Fedt er et must, men du skal være varsom, hvilken type fedt, du indtager
  • Sørg for at holde dig til umættet fedt, som er i ovenstående fødevarer
  • Undgå mættet fedt fra eksempelvis smør, mayonnaise, fast food og junk food
  • Fedt sikrer, at du kan optage de fedtopløselige vitaminer

Mikronæringsstofferne i proteindrikke

Mikronæringsstoffer er våde vitaminer og mineraler. De befinder sig i vores kost, og de er essentielle for mange af kroppens funktioner.

Vitaminer:

  • Vitaminer opløses i vand eller fedt. Dette er også en af grundene til, at det er meget vigtigt at få fedt gennem sin kost. Så kan du nemlig optage de fedtopløselige vitaminer. Fordelen ved de fedtopløselige vitaminer er, at kroppen kan holde på dem. De fedtopløselige vitaminer lagres nemlig i kroppen i små depoter, og i modsætning til de vandopløselige vitaminer, bliver de derfor i kroppen. De vandopløselige vitaminer udskilles med urinen. Det gælder blandt andet B- og C-vitamin, som løber relativt hurtigt igennem kroppen.

Mineraler:

  • Mineraler er en del af mange essentielle funktioner i kroppen. Om det er nervebaner, tænder eller knogler, spiller mineraler en vigtig rolle, og du skal have dem gennem kosten, fordi de hjælper kroppen med at opretholde de vigtige funktioner.

Hvad er proteindrik?

Helt kort: En nem måde at supplere din kost, så du får nok protein.

Proteindrikke er samtidig nemme at have med rundt. Derfor behøver du ikke at hive en madpakke frem, hvis du sidder til møde og skal have et mellemmåltid el. lign. Proteindrikken kan du have med over alt, og de kan også stå i køleskabet på arbejdspladsen.

Så hvis du er interesseret i at gøre det nemt og bekvemt at få nok protein i løbet af dagen, kan en proteindrik hjælpe dig på rette vej.

Typer af proteindrikke

Whey-80

  • 25 gram protein og 132–142 kcal/flaske
  • Lavt sukkerindhold (2 gram naturligt forekommende sukkerarter/flaske)
  • Hydrolyseret valleprotein af høj kvalitet
  • To gode smage
  • Drikkeklart format – let at medbringe

Nutramino Protein XL shake

  • Ideel sammensætning af protein og kulhydrat til muskelmasse, vægtforøgelse og komplet restitution
  • Kan bruges som restitutionsmåltid
  • 50 g protein til reparation af muskelvæv
  • 50 g protein til genopfyldning af energidepoter

Propud Proteindrik:

  • Laktosefri
  • Fantastisk cremet milkshake-konsistens
  • Supergode smage
  • Uden tilsat sukker
  • 20 g højkvalitetsprotein

Barebells Proteindrik:

  • God smag
  • Indeholder 24 g protein
  • Laktosefri

Ehrmann High Protein Drink:

  • Højt proteinindhold
  • God smag
  • Nem at have med på farten

Yalla Proteinshake BCAA:

  • 20 g protein (valleprotein og kasein) pr. flaske
  • BCAA (ca 4800mg/flaske)
  • Forstærket med magnesium, zink og D3-vitamin
  • Laktosefri
  • Intet tilsat sukker
  • Uden aspartam, sucralose og acesulfame K

Hvilken proteindrik skal du vælge?

Det handler meget om smag og ønske om, hvad du gerne vil opnå. Er du interesseret i, at din proteindrik skal hjælpe dig med at opnå den mængde protein, du har brug for, skal du også have kulhydrat eller skal du både have fedt, kulhydrat og protein?

Hvis du finder en proteindrik, der opfylder de krav, du har til den, skal du udelukkende gå efter, hvad du godt kan lide. Det skal da helst smage godt. Er du forresten laktoseintolerant, findes der også gode produkter. Både Propuds proteindrik, Barebells proteindrik og Yallas proteindrik er laktosefri. Du finder dem ovenover.

Det daglige indtag af protein

Den gennemsnitlige dansker skal ligge mellem 1,6 g og 2 g protein pr. kilo kropsvægt. Så hvis du vejer 100 kg, skal du indtage mellem 160 g og 200 g protein. Dog skal du have mere protein, hvis du intensivt træner for at opbygge muskler. Det kan proteindrikken hjælpe med. Det er meget vigtigt, at du får nok protein, så du kan bibeholde den sunde krop, når du træner, og som tidligere nævnt, kan du både supplere med proteinpulver og/eller proteindrikke. Det er et spørgsmål om præference (og økonomi). Det er som sagt nemmere at have proteindrikke med rundt, men det koster også en anelse mere.

Bivirkninger ved proteindrikke

Hvis du skal tabe dig ved at drikke proteindrik, skal du være opmærksom på din kost. Hvis du fortsætter den kost, du er på, vil proteindrikken bare tilføre ekstra energi. Hvis du derimod er interesseret i at få nok protein til at opbygge stærke muskler, er proteindrikke en god vej frem.

Men der er normalt ingen bivirkninger eller gener ved indtagelse af tilskudsdrikke. Det er dog vigtigt, at man ikke drikker en drik lige før, man skal spise et hovedmåltid, da drikken så vil tage appetitten til den almindelige mad.

Du kan sagtens drikke proteindrikke og -pulver. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvad du foretrækker at indtage, og du skal selvfølgelig holde øje med vægten, mens du er på kosttilskud. Om du bruger det som kosttilskud eller mellemmåltidserstatning, er op til dig.

Nå jo. Af personlig erfaring kan jeg sige, at proteindrikke kan give lidt luft i maven. Men det er sgu ikke lige så slemt som en god chili con carne med bønner i!