Hvad er magnesium?

Magnesium er et livsvigtigt mineral i kroppen. Faktisk er magnesium det fjerde mest forekommende stof i kroppen . Der findes magnesium i både knogler og muskler, hvilket også er derfor at knoglerne fungerer som et lager for magnesium. Magnesium har en gavnlig effekt på at mindske træthed og udmattelse. Nogle tilskriver også magnesium et bedre mentalt helbred og en bedre mental balance. Der er derfor god grund til at give magnesium en chance, hvis du døjer med udmattelse, trætte og ømme muskler, samt et uroligt sind.

Magnesium lagres i knoglerne og reguleres stramt af kroppen, så der altid er den samme mængde i blodet. Det betyder også at der ikke kan tages en blodprøve for at måle kroppens magnesiumniveau, da tallet altid vil være stabilt i blodet. Det gør det svært at dokumentere et decideret underskud af magnesium i kroppen.

Fordele ved at indtage magnesium

Udover de fordele der allerede er nævnt, er der faktisk endnu flere fordele ved at tage magnesium. Magnesium bidrager også til stærke tænder, stofskifte, nervesystem og celledeling. Kort fortalt indgår magnesium i rigtig mange af kroppens vigtige processer.

Derfor er det en god idé at sørge for altid at få magnesium ind gennem kosten, eller gennem et kosttilskud. Faktisk hænger magnesium sammen med D-vitamin, og det betyder at hvis du indtager for meget D-vitamin, kan det gå ud over dit magnesiumniveau og omvendt. Det bedste er at indtage en balanceret mængde af vitaminer og mineraler, som du fx får i en multivitaminpille.

Kroppens magnesiumniveau påvirker også kroppens calciumniveau. Magnesiummangel kan gå hen og gøre kroppens optagelse af kalk dårligere, hvilket i sidste ende kan udvikle sig til knogleskørhed. Det kan også gå hen og betyde en ophobning af kalk i blodårene, hvilket kan resultere i hjerte-kar sygdomme som blodpropper, forhøjet blodtryk, fedme og insulinresistens.

Heldigvis er magnesiummangel sjælden hos raske personer.

Andre kilder til magnesium

Du finder også mange kilder til magnesium i forskellige madvarer. Blandt andet i nødder og kerner, som mandler, hasselnødder, cashewnødder og solsikkekerner. Men du finder også magnesium i spinat, laks, brune ris, chokolade, kaffe, peanuts, rug, havre, byg, hvede og avocado. Der er også et højt indhold af magnesiumsalte i hårdt vand.

Spiser du rigeligt af disse fødevarer, er det ikke sikkert at du har brug for et magnesiumtilskud. For mange er det dog svært at få spist nok af kilderne til magnesium, da de er på farten og har for travlt til enten at få spist ordentligt eller i rigelige mængder.

Mange lever desværre af store mængder af forarbejdet mad, hvilket kan gøre det svært at få nok magnesium fra naturens hånd. Tilberedning som kogning, stegning, lys og varme påvirker også indholdet af vitaminer og mineraler i fødevarer. Spis derfor dine grøntsager rå eller så tæt på rå, som det kan lade sig gøre. Desuden optager vi kun 20-60% af det magnesium vi spiser, og det kan derfor være en god idé at supplere med et magnesiumtilskud for at være på den sikre side.

Kan jeg tage for meget magnesium?

Det kan du faktisk godt. Ligesom alle andre vitaminer og mineraler, er det ikke for godt at få for store mængder af en enkelt ting. Da magnesium er fedtopløseligt, kan det ophobe sig i kroppen over tid, og gå hen og give nogle seriøse bivirkninger. Dette sker dog kun hvis der indtages over 350 mg for mænd og 280 mg for kvinder. Det er dog stadig yderst sjældent at der sker overdoseringer, eftersom magnesium udskilles af nyrerne. Læs mere om forskellen på fedtopløselige og vandopløselige vitaminer.

Blandt bivirkningerne ved overdosering af magnesium er blandt andet:

  • Svimmelhed
  • Vejrtrækningsproblemer
  • Diarré
  • Opkast
  • Depression
  • Irregulært hjerteslag

Sygdomme kan give magnesiummangel

Kroppen er faktisk rigtig god til selv at regulere indtaget af magnesium, men der er nogle sygdomme, der kan gå ind og påvirke kroppens mængde af magnesium. Sygdommene påvirker kroppen i en sådan grad, at du kan komme til at mangle magnesium. Du skal derfor være opmærksom, hvis du lider af tarmsygdommen Crohns (kronisk tarminfektion), malabsorptionssyndrom (hvor kroppen ikke kan optage en del næringsstoffer gennem tarmen), cøliaki (bedre kendt som glutenallergi eller som tyndtarmsinfektion) og det samme skal de patienter, der har fået fjernet en del af tarmen og derfor også er udsat.

Derudover kan alkoholisme og diabetes også betyde et lavere niveau af magnesium i kroppen. Hvis du lider af nogle af de ting, kan det være at du skal overveje et kosttilskud med magnesium.

Faktisk er nogle forskere i gang med at undersøge magnesiums positive effekt på en række sygdomme som migræne, svangerskabsforgiftning og astma. Faktisk gives magnesium også som medicinsk middel mod forstoppelse. Forskningen viser at magnesium nedsætter risikoen for kramper under svangerskabsforgiftning, minimerer risikoen for dødsfald ved hjertestop, reducere både frekvens og alvorsgraden af migræneanfald samt reducere antallet af indlæggelser hos børn med astma. Læs mere om deres forskning her.