Hvad er fiskeolie?

Fiskeolie er i de seneste år blevet et meget populært kosttilskud. Både unge som gamle er vilde med kapslerne, hvis indhold har fået flere rosende ord med på vejen. På grund af fiskeoliens popularitet er der også blevet foretaget rigtig mange undersøgelser og studier omkring oliens egenskaber og effektivitet. 

Fiskeolien indeholder flerumættede omega-3 fedtsyrer, der findes i fisk og andre havdyr. Vores kroppe har brug for disse essentielle fedtsyrer, for at kunne fungere optimalt og holde gang i de mange vigtige processer i kroppen. Fiskeolien styrker derfor blandt andet vores centralnervesystem, stofskiftet og cellernes funktion. Omega-3 fedtsyrerne findes primært i fed fisk som makrel, laks, sild, hellefisk og ørred, men er naturligvis også i mindre fede fisk. 

Det anbefales at voksne indtager 350g fisk om ugen, hvoraf 200g af det gerne skulle være fed fisk. Det giver nemlig kroppen den rette mængde af omega-3. 

Fordele ved fiskeolie

Fiskeolie har mange fordele. Ifølge Hjerteforeningen indeholder olien de sunde flerumættede fedtsyrer, der kan være med til at stabilisere hjerterytmen og udvide blodkarrene, så blodtrykket falder. 

Ved at tage fiskeolie som kosttilskud kan du være sikker på at få dækket din krops omega-3 behov. Hvis du ikke spiser fisk, eller i hvert fald ikke nok af det, er fiskeolie et godt alternativ. Så får du de sunde omega-3 olier, selvom du ikke kan lide fisk. 

Dog anbefaler Kræftens Bekæmpelse også at dem der spiser fisk også holder øje med, hvilke fisk de spiser. Nogle større rovfisk har et højere indhold af tungmetaller og dioxin, så det kan derfor være en god idé at fokusere på mindre fisk som fx sild. Husk at fiskene er sundest for dig, hvis de erstatter et par måltider, der ellers ville have indeholdt kød.  

Der er foretaget mange studier om fiskeoliens positive effekt, og mange af dem er flertydige, så der kan ikke entydigt gives et facit på hvorvidt fiskeolien kan afhjælpe stress, vægttab og hjerte-kar sygdomme. Du kan komme langt med en sund og varieret kost, men kosttilskud kan hjælpe dig i den rigtige retning med den. 

Fiskeolie og træning

Du behøver ikke nødvendigvis at træne hård styrketræning for at kunne spise kosttilskud med fiskeolie. Olien kan være gavnlig for alle, både unge som gamle, aktive som inaktive. 

Men en sundere krop er altid et godt udgangspunkt, hvis du gerne vil træne og forbedre din overordnede sundhed. En krop i balance har meget bedre forudsætninger for at præstere og opnå gode resultater, end en krop i ubalance og med dårlig kost. 

Alle aspekter af din sundhed går ind og påvirker de resultater du får ud af din træning. Udover kost og motion, går både din søvn, fordøjelse og stofskifte også ind og påvirker din generelle sundhed. Det kan derfor ikke skade at optimere din kost og de kosttilskud du tager, så de passer til dig og din situation.  

Døjer du for eksempel med stress eller uren hud, kan fiskeolie gå ind og afhjælpe problemet. Olien har anti-inflammatorisk virkning, hvilket betyder at den bekæmper betændelsestilstande som for eksempel akne eller et for højt niveau af stresshormonet kortisol i kroppen. Andre betændelsestilstande som gigt og overbelastning af musklen kan også afhjælpes med fiskeoliens positive virkning. 

Fiskeolie gennem kosten 

Du kan sagtens få dækket dit behov for fiskeolie gennem kosten. Desværre er langt de færreste danskere gode til at spise nok fisk i deres travle hverdag, og her kan et kosttilskud med fiskeolie hjælpe. For mange er det lettere at huske deres piller hver dag, og på den måde får de taget den vigtige fiskeolie hver dag.

Spiser du fisk, skal du huske på at det især er fede fisk, der indeholder de vigtige flerumættede fedtsyrer. Derfor skal over halvdelen af den fisk, der indtages, være fede fisk. Men prøv gerne at variere dit fiskeindtag, så du også spiser mindre kendte fisk, og gerne færre rovfisk. 

Ved at spise fisk frem for at tage fiskeolie som kosttilskud får du også del i de andre vitaminer og mineraler, der befinder sig i fisken. Det får du ikke ved at tage kosttilskuddet. 

Dosering af fiskeolie 

De fleste producenter af fiskeolie anbefaler mellem 1-3 kapsler om dagen – indtaget med måltider. De præcise dosering kommer an på det enkelte mærke fiskeolie, husk altid at læse på pakken inden du begynder på kosttilskuddet.

Tal dog altid med din læge, hvis du overvejer at gå imod den anbefalede dosis. Nogle sygdomme og andre medikamenter kan gå ind og arbejde imod fiskeolien, så det er altid bedst at være på den sikre side. 

Bivirkninger ved fiskeolie

Hvis du oplever bivirkninger ved fiskeolie, er de heldigvis ikke-alvorlige som diarré, kvalme og luft i maven. Bivirkningerne kommer kun ved store doser af fiskeolie, og burde ikke komme hvis du holder dig inden for den anbefalede dosis. 

Undgå den harske fiskeolie

Hvis du har prøvet at smage harsk fiskeolie, ved du hvor ubehageligt det smager. Fiskeolie skal helst ikke være harsk, men det kan ske, hvis fiskeolien ikke er frisk. Den harske fiskeolie kan komme til udtryk ved sure opstød, der smager af den harske fiskeolie. 

Du kan tjekke om din fiskeolie er frisk ved at skære en af kapslerne op og smage på olien. Hvis olien er af god kvalitet, vil den smage svagt af fisk, men ikke overdrevet, og slet ikke harsk. Køb gerne din fiskeolie fra danske producenter, eller i hvert fald inden for EU, da du så er garanteret at de overholder EU’s strenge krav til kvalitet.

Mange producenter tester kun deres produkter internt, og det er ikke den mest optimale måde at sikre kvaliteten på. Ved at kigge efter certificeringer som IFOS (International Fish Oil Standards) og FOS (Friends of the sea), kan du sikre dig at fiskeolien lever op til nogle standarder. 

IFOS sikrer at kvaliteten på olien lever op til de gældende retningslinjer og til hvad der står på varedeklarationen. De kigger blandt andet på koncentration, renhed og på mængden af tungmetaller i fiskeolien

FOS er en certificering, der sikrer at fiskeolien kommer fra bæredygtigt fangede fisk. 

Fiskeolien skal opbevares koldt og uden sollys, da en for varm og solrig placering vil gøre fiskeolien harsk.