BCAA

BCAA (branched-chain amino acids) kaldes også for forgrenede aminosyrer og de er de essentielle byggesten i kroppens muskelopbygning. Hvis du styrketræner meget og gerne vil maksimere udbyttet af den træning, kan det være at du skal prøve et kosttilskud med BCAA. 

Kroppen har 20 forskellige aminosyrer, hvoraf 8 af dem er essentielle. At de er essentielle betyder at kroppen ikke selv kan danne dem, og de skal derfor indtages med kosten eller gennem et kosttilskud. BCAA består af de tre aminosyrer Leucine, Isoleucine og Valin, der alle er essentielle muskelproteiner i kroppen. 

Kosttilskuddet med BCAA skal tages før, under eller efter din træning, men langt de fleste vælger at tage det før deres træning, da det gør dem mere udholdende under træningen og aktiverer musklerne, så de er klar til en intens træning.

Hvad er fordelene ved BCAA?


BCAA er et af de mest populære kosttilskud til trænings entusiaster, og det er med god grund. BCAA optages hurtigt i kroppen, og da kosttilskuddet hjælper ved at reducere muskelømheden, kan BCAA lynhurtigt have en god effekt på din træning. 

De tre aminosyrer i BCAA er også med til at gøre kroppen mere modstandsdygtig over for træthed, så kroppen kan præstere bedre – både i din hverdag og til træning. Kombinationen af Leucine, Isoleucine og Valine er den mest effektive aminosyrekombination, der sikrer at kosttilskuddet hurtigt optages i kroppen og begynder at sprede sine gode egenskaber. 

Et ekstra boost til din træning

Som en ekstra bonus giver BCAA dig også et mentalt boost til din træning, hvilket heller ikke er en dårlig sidegevinst. Så kan du give den ekstra gas under din træning, og du slipper for at gå kold og køre død i din træning. Selvom nogle mener at BCAA er unødvendigt for dem, der har en normal og proteinrig kost, kan det at der indtages BCAA sagtens give et mentalt skub hen mod en mere seriøs træning. Andre mener at virkningen er en ren placeboeffekt, men det er naturligvis helt op til den enkelte, om de kan mærke forskel ved brug af BCAA som supplement til deres træning. 

BCAA og træning


Styrketræner du meget, og vil du gerne se en god effekt af de mange timer i træningscentret, er det en god idé at supplere din kost med et kosttilskud. BCAA hjælper dig nemlig med at opbygge muskelmasse. Hvis du lige er begyndt at styrketræne, kan det være en fordel at få helt styr på din træningsrutine og kost inden du begynder på en masse kosttilskud. Der skal nemlig være helt styr på rutine og kost, før det giver mening at introducere kosttilskud. 

Det er heller ikke uvigtigt hvornår BCAA tages, for hvis du vil opnå den maksimale effekt skal det tages lige inden, under eller efter træning. Mange tager det før, da de synes BCAA giver dem mere udholdenhed og energi under træningen. 

Du behøver ikke kombinere BCAA med andre kosttilskud, da de ofte også indeholder de tre essentielle aminosyrer.

Hvordan virker BCAA?

BCAA virker ved at aminosyrerne forøger proteinsyntesen i kroppen. Derefter bliver både insulinniveauet og væksthormonet i kroppen også forøget, hvilket resulterer i en optimal balance mellem kroppens niveauer af kortisol og testosteron. 

De processer betyder at du bliver mere udholdende i din træning, og derfor ikke bliver træt lige så hurtigt som du ellers ville. Derudover bliver muskelømheden nedsat og du kan derfor hurtigere komme ud at træne igen. Ofte kan mange have svært ved at gå på trapper bagefter en intens omgang bentræning, men BCAA reducerer de muskelsmerter. Der er ikke noget at sige til at BCAA er en af de mest populære kosttilskud! 

BCAA er også et oplagt kosttilskud til dig der gerne vil opbygge muskelmasse og samtidig smide overflødigt fedt. Med BCAA får du nemlig energi til din træning, og du behøver derefter ikke spise ekstra måltider for at få den samme energi. Dertil skal det dog siges at du stadig skal spise fornuftigt og proteinrigt, hvis du vil opnå de bedste resultater med din træning – selvom du tager BCAA som kosttilskud. 

Kalorielet kosttilskud

BCAA er et kalorielet kosttilskud, forstået på den måde at det er et perfekt kosttilskud til dem der gerne vil tabe fedt, men ikke muskelmasse. Derfor er BCAA god til dem, der stiller op til fitness konkurrencer og er i gang med deres cutting-periode. 

Andre kosttilskud indeholder også kulhydrater og nogle indeholder også en smule sukker, hvilket også kan give energi til træningen, men ikke fungerer så godt til dem, der gerne vil spare på kalorierne. 

Hvis du skal i kalorieunderskud, men samtidig ikke vil miste den muskelmasse, som du har kæmpet med at opbygge, så er BCAA måske det rette kosttilskud til dig. 

Forskellige varianter af BCAA

BCAA kommer i mange varianter – både flydende, som tabletter og som pulver. Nogle tilbyder endda BCAA som læske- og energidrik. Da pulveret er den billigste variant, er det også klart den mest populære. Det er dog ikke vigtigt hvilken form kosttilskuddet kommer i, da det ikke har den store indflydelse på hvor hurtigt kroppen indtager kosttilskuddet. Det vigtigste er stadig hvornår det indtages og i hvilke mængder BCAA indtages. Både for lidt og for meget BCAA kan have konsekvenser. For lidt vil simpelthen ikke give dig nogen effekt, og hvis du samtidig cutter kalorier, vil du måske ende med at miste muskelmasse henover den periode hvor du cutter kalorier.

Du kan få mange forskellige smagsvarianter af BCAA; lige fra forskellige frugtkombinationer, til smag af iste, chokolade eller sodavand. Vælg den du bedst kan lide og prøv dig frem blandt de mange forskellige smage. 

Nogle virksomheder tilbyder pakker med diverse smagsvarianter. På den måde kan du smage lidt af hvert og se hvilke smage du bedst kan lide. Så undgår du at købe et stort parti ind af en smag, du ender med ikke at kunne lide. 

Positive effekter ved brug af BCAA som supplement til træning

For mange handler deres træning om både at opbygge muskelmasse og smide overflødige kilo. Det er en svær balance, da du skal spise godt med mad (af den gode og sunde slags, der indeholder masser af proteiner), men samtidig må du ikke spise for meget mad, da du ellers ikke vil smide de kilo, du gerne vil. 

BCAA har den gode effekt at du får mere energi uden at du behøver at spise mere, og på grund af kosttilskuddet mister du heller ikke muskelmasse, selvom du spiser mindre end du plejer. 

Effektiv restitution 

Efter et rigtig hårdt træningspas kan du blive rigtig øm i kroppen. Det kan der som sådan ikke gøres noget ved, men med BCAA kan du fjerne lidt af smerten. Den hurtigere restitution gør også at du hurtigere kan komme til at træne igen, og dermed går det hurtigere med at nå dine træningsmål. En bedre og mere effektiv restitution gør også at du kan træne tungere og hårdere i fitnesscentret, og ikke blive så hurtigt udmattet som normalt. 

Højere niveau af naturlig testosteron

BCAA har også den gavnlige effekt at den er med til at stabilisere og forøge niveauet af naturlig testosteron i kroppen. Ved brug af BCAA giver du altså kroppen optimale betingelser for at producere testosteron, der i forvejen produceres ved styrketræning. Samtidig falder dit kortisolniveau også, hvilket er godt, da kortisol er dit stresshormon og har en negativ effekt på muskelopbygningen. 

Opsummering

Kort fortalt så giver BCAA de bedste resultater til dem, der ikke allerede får nok proteiner gennem deres kost. Hvis du er en af dem, kan du til gengæld opleve: 

  • Øget muskelvækst over tid
  • Øget muskelproteinsyntese
  • Reduceret træthed (for de utrænede)
  • En sænket mængde af tryptophan i kroppen
  • Mindre kalorieindtag
  • Reduceret træningsinduceret muskelnedbrydning