Peanutbutter. Det ultimative kosttilskud. Eller hvad?

Den helt store fordel ved peanutbutter er, at det kan bruges i madlavning, du kan tage en ske og spise det, og det kan spises på forskellig slags mad. Men giver peanutbutter det samme, som proteinpulver eksempelvis gør?

Forskellige slags peanutbutter

Du kan selvfølgelig købe en peanutbutter, men du kan også lave din egen! Det er helt op til, hvad du foretrækker. Der er lidt oprydning forbundet med hjemmelavet peanutbutter, men værre er det heller ikke – prøv det lige ad en gang!

Når du laver din egen peanutbutter, er du ikke i tvivl om, hvad der er i det produkt, du indtager. Derfor er det vigtigt, hvis du køber peanutbutter, at du undersøger indholdet.

Der skal gerne være minimum 25 g protein pr. 100 g. Det er meget højt for en plante, men det er meget realistisk.

I en peanutbutter er der typisk cirka:

  • 20 g kulhydrater
  • 25 g protein
  • 45 g fedt
  • 10 g fibre

Hjemmelavet peanutbutter

Der findes mange måder at få peanutbutter på. Du kan faktisk også lave det selv, og det er ret nemt. Hvis du blender usaltede peanuts, har du peanutbutter. Sådan mere eller mindre. Derefter skal du blot tilsætte lidt honning, salt og neutral olie. Selvom det tager lang tid, inden du kan se, der sker noget med de peanuts, som er i blenderen, skal det nok komme. Det tager 3-5 minutter, inden dine peanuts bliver til peanutbutter.

Lav din egen peanutbutter:

  • Smid dine peanuts ud på en pande uden fedtstof. De skal blot have en smule farve.
  • Nu skal de i en blender i 3-5 minutter, når de er kølet ned. Husk, at du skal stoppe nogle gange undervejs og fjerne de peanuts, der sidder på siden af blenderen.
  • Nu lader du bare blenderen køre, til massen er ensartet og tyk. Selvom det ser en smule mærkeligt ud undervejs, skal du bare blende dine peanuts. Patience is key!
  • Når du har fået samlet noget, der ligner en konsistens, du gerne vil have, kan du tilsætte en anelse honning og salt, hvilket runder din peanutbutter godt af og giver en dejlig smag.
  • Til sidst kommer du din peanutbutter i et glas og smider peanutolie på toppen, hvis du har sådan noget. Det gør, at det holder sig bedre. Hvis du ikke tilsætter peanutolie, skal du bare ikke bruge for evigt på at spise din peanutbutter.

Du får ikke en bestemt mængde peanuts, du skal benytte. Ligeledes får du ikke en specifik honning/salt til peanut-ratio. Det afhænger nemlig alt sammen af, hvordan du foretrækker din peanutbutter, og det er relativt simpelt at smage til.

Køb en peanutbutter

Hvad skal du opnå? Skal du være stor og stærk? Skal du bare bruge det til din morgenmad?

Peanutbutter handler meget om præferencer. Hvis du finder en peanutbutter, du kan lide, skal du bare tage den. Det er begrænset, hvor meget de svinger i indholdet, og du kan derfor vælge den, du foretrækker at spise. Hvis du derimod er meget optaget af indholdet i en peanutbutter, skal du lede efter noget med højt proteinindhold og knap så mange kulhydrater.

Du kan finde peanutbutter med 45 g kulhydrat og 30 g protein pr. 100 g. Det er det smarteste at finde en peanutbutter, der har højt proteinindhold og lavt kulhydratindhold, fordi der er rigeligt med kulhydrat i uanset. Men igen. Det skal også smage godt!

Peanuts eller peanutbutter?

Det bestemmer du! Du kigger ganske enkelt bare på indholdet og beslutter, hvad du helst vil spise.

Der er det samme i peanuts, som der er i peanutbutter. Dog er der en del salt i saltede peanuts, og derfor skal du ikke indtage dem fuldstændig uovervejet. Det skal du selvfølgelig heller ikke med peanutbutter grundet det høje indhold af kulhydrat, men hvis du allerede i forvejen får meget salt, kan det være en fordel at finde usaltede peanuts eller peanutbutter.

Energi i peanutbutter

Den største fordel ved peanutbutter er også den største udfordring. Det er et vildt godt kosttilskud, men det fungerer på samme måde som proteinpulver. Det smager så godt, at man har lyst til det ofte, og det er den helt store udfordring. Det er vigtigt, at du fastlægger en plan for, hvornår du skal spise peanutbutter, så du undgår at indtage det på alle tider i døgnet. Eller. Du må selvfølgelig spise det døgnet rundt, men du skal bare undgå et overforbrug.

Peanutbutter er ikke til vægttab

Som du kan læse dig til, skal du ikke spise peanutbutter, hvis du ønsker at tabe dig. Der er en hulens masse energi i – og du kan sagtens få det, du har brug for på andre måder. Derfor er det en god idé lige at overveje, hvad formålet er. Hvis du gerne vil tabe dig, er det nemlig smartest at indtage dine kalorier gennem din regelmæssige kost. Det er fint at “snacke”, men du skal overveje, hvad du spiser. En gulerod, en agurk eller noget i den retning fungerer væsentligt bedre, hvis du skal smide nogle overflødige kilo.

Men du kan selvfølgelig godt bruge det, hvis du er ved at cutte og har fuldstændig styr på, hvor mange kalorier du får på daglig basis. Lad os sige, at du ligger i 300 kcal dagligt underskud. Så kan du altså sagtens indtage nogle skefulde peanutbutter, hvis du foretrækker det frem for en lidt større portion aftensmad. Det har du selvfølgelig fuldstændig styr på!

Hvad fungerer godt med peanutbutter?

Nu får du nogle af vores gode idéer. Vi har naturligvis lavet en masse forskellige ting med peanutbutter, og det kan du også sagtens!

Lynhurtige snacks med peanutbutter

Vi starter med den helt simple. Tag en riskiks eller et knækbrød og kast noget peanutbutter på. Det er ultra nemt, og det smager fantastisk! Der er en masse kulhydrater i, og det er let for kroppen at optage. Easy, right? Men vær klar på, at du skal have noget væske klar. Det er tørt og klistret, og du får brug for at skylle munden en gang eller to.

Hvis du er mere til den sunde side, kan du også bruge grøntsager. Det kan godt være, jeg står alene med den her, men en gulerod kan altså godt fungere fint med peanutbutter. Så får du lidt vitamin med ind, og du undgår de mange kulhydrater fra riskiks eller knækbrød.

Peanutbutter i madlavning

Generelt fungerer peanutbutter ret godt med ris. Om du er almindelige ris, riskiks eller rispapirruller, er op til dig.

En spiseskefuld peanutbutter i en tikka masala, butter chicken eller en anden indisk inspireret risret gør underværker. Det runder smagen af og tilføjer lige det ekstra, der typisk er i en god indisk ret.

Ligeledes fungerer peanutbutter godt i sig selv. Du kan eksempelvis lave kylling stegt i peanutbutter. Det smager fantastisk, hvis du smider fløde, vand, peanutbutter, farin, fond (hønsebouillon), peanuts, chili, limeskal og limesaft sammen i en gryde. Steg noget kylling og smid i. Voila!

Peanutbutter i din dessert

Peanutbuttercookies. Hvad mere skal vi sige? Det smager bare fantastisk. Det er dog en kaloriebombe uden sidestykke.

Desuden kan du bruge peanutbutter i mange forskellige kager, og det smager også vildt godt, men hvis der er en ting, der overgår dem alle, kan du sende en slags dessert til et helt nyt niveau.

Peanutbutteris. En dejlig is med peanutbutter og chokolade er en sikker vinder på en varm sommeraften. Hvis du får gæster til Sankthansaften, kan du med en god peanutbutteris lige sikre, at dine gæster går derfra med et smil på læben.

Generelt er peanutbutter i desserter noget, man skal være meget varsom med! Der er helt vildt meget energi i, og det er selvfølgelig noget, du skal være opmærksom på. Samtidig laver man sjældent desserter uden sukker, og som vi ved, er sukker ikke ligefrem det mest fornuftige, når vi træner meget.

Peanutbutter går generelt vildt godt sammen med chokolade, og det er fint at bruge begge dele sammen. Sørg blot for, at chokoladen er meget mørk. Det er altså sundt, selvom du måske tænker, at chokolade skal være en del af en cheat day. Helt ærligt – det bør det også være!