• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Vægtløftning

Dmitry Klokov clean and jerk

 

 

Hvad er vægtløftning?

 

Vægtløftning, også kaldet Olympic-style weightlifting, er den eneste olympiske styrkesportsgren. I vægtløftning konkurrerer atleterne i træk (snatch) og stød (clean and jerk), samt den totale vægt løftet i de to discipliner. Begge løft foregår ved at flytte en vægt over hovedet, og kræver den ypperste eksplosivet. styrke og fleksibilitet. Man starter altid med træk og derefter går man over til stød, i hver disciplin har man 3 forsøg til at opnå den højest mulige vægt. Hvis en deltager ikke er i stand til at gennemføre mindst én succesfuld snatch eller clean and jerk fejler man, og får en "incomplete".

 

 Emerald green

 

Der findes både mandlige og kvindelige vægtklasser, de mandlige løftere er opdelt i 8 vægtklasser fra 56 . til 105 + kg. og kvinder er inddelt i 7 vægtklasser fra 48 til 75+ kg. Vægtløftning er en stor organiseret sport der er samlet under et verdensomspændende forbund der hedder IWF (International Weightlifting Federation). 

 

Til sammenligning med andre styrke sporter, som tester grænsen for styrke, tester vægtløftning de menneskelige ballistiske grænser (eksplosiv styrke). Derfor er løftene i vægtløftning oftest udført hurtigere, og med mere mobilitet og og en større vifte af bevægelse i løbet af udførelsen end andre styrkeløft og oftest uden udstyr. En korrekt udført snatch og clean and jerk er både dynamisk, eksplosiv men bliver udført på en yndefuld måde, specielt når man kigger på udførelsen i slowmotion er dette tydeligt at se. 

 

Selvom der rent faktisk er relativt få konkurerende olympiske vægtløftere, bliver løftene fra denne sport faktisk også brugt af mange elite atleter i andre sportgrene, både for at  træne deres eksplosivet og funktionelle styrke/mobilitet.  

 

Læs også: Hvilket træningsbælte skal jeg vælge?

 

 Det internationale vægtløftningforbund

 

Officiel procedure

I hver vægtklasse løfter atleterne i både snatch og clean og jerk. Priserne bliver oftest givet til de tungeste løft i hver disciplin og i den samlede, hvor det tungeste løft fra hver disciplin bliver lagt sammen. Rækkefølgen af i konkurrencen er op til atleterne - den atlet der har valgt at starte med den laveste vægt. Hvis en atlet ikke er succesfuld med sit første forsøg, har man en mulighed for at prøve igen med den samme vægt, eller at øge vægt sin vægt efter at alle de andre atleter har haft deres første forsøg med en en tidligere vægt eller mellemliggende vægt. 

 

Vægtstangen bliver trinvist forøget med tungere vægt igennem hele konkurrencen. Vægtene er angivet i intervaller på 1 kg. når der opstår et uafgjort resultat, er atleten med den lavest kropsvægt der bliver erklæret som vinder. hvis to atleter løfter den samme totale vægt og har samme kropsvægt, er vinderen den atlet der løftede den samlede vægt først. 

 

 se shoppen

 

Læs også: Vægtløftningssko

 

Kendte vægtløftere

Af kendte vægtløftere kan der nævnes bl.a.:

 

Lü Xiaojun

Lü Xiaojun snatch

Lü Xiaojun.

 

Vi er store fans af Lü Xiaojun her på kontoret. Som nuværende verdensrekordholder i 77 kg klassen med både snatch (176 kg) og total (380 kg) har han bestemt en imponerende styrke. Du kan se ham sætte verdensrekorden i snatch herunder!

 

Se også: Lü Xiaojun's 300 kg squat forsøg

 

 

Lü Xiaojuns verdensrekord til VM i Polen 2013.

 

 

Liao Hui

Liao Hui

Kinas Liao Hui sætter ny verdensrekord i mændenes 69 kg klasse. 

 

Igen en kineser, der elsker at løfte og smide tunge ting. Her snakker vi om endnu en verdensrekordholder i både snatch (166 kg), clean and jerk (198 kg) og total (359 kg), dog i 69 kg klassen, altså lige under Lü Xiaojun. Herunder kan du se ham slå Georgi Markovs 14 år gamle verdensrekord i snatch.

 

 

Liao Hui stikker den 14 år gamle verdensrekord med et snatch på imponerende 166 kg.

 

Se også: 5 vægtløftere som vi følger her hos Power Addict



Udstyr til vægtløftning 

Der er en række udstyr man anvender i forbindelse med vægtløftning, blandt andet et vægtløftningsbælte, der er en lang række fordele ved an anvende et vægtløftningbælte. Det giver optimal støtte til maveregionen og maven under tunge løft. Bæltet bliver oftest anvendt i forbindelse med dødløft og squats, men det er dog ikke de eneste øvelser hvor bæltet kommer til din magt. Mange benytter blandt andet også bæltet til bænkpres.

 

Vægtløftningbæltet er egentlig lavet til styrketræning, kan man sagtens anvende det selvom man er almindelig fitnessudøver eller bodybuilderen. Hele idéen med vægtløftningbæltet er at øge det inter-abdominale tryk, så mavemusklerne har noget at presse ud imod, og dermed gøre det lettere for dig at holde spændet i kroppen under de tunge løft. Dette gør dig i bedre stand til at udnytte dit styrkeudviklingspotentialet, og giver dig dermed en bedre forudsætning for øget muskelmasse.   

 

Derudover er der mange vægtløftere der anvender straps til træning, men ikke til konkurrencer (kun bælter er godkendt udstyr til konkurrencer). Straps er et af de mest populære stykker træningsudstyr,og det er ikke helt uden grund.
Udover at være billige, nemme at anvende, så mærker man også effekten med det samme. Straps bliver oftest anvendt i forbindelse med bent over rows, dødløft eller pull-ups. Straps er med til at sikre et langt bedre greb, der gør at du kan koncentrer dig om teknikken. 

 

Se vægtløftning på snapchat 

 

Find det du leder efter