• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Sauna efter træning - Hvilken effekt har det?

 

Sauna efter træning

 

Har det en effekt på restitutionen, hvis man går i sauna efter træning? Det kan du få svaret på her i denne artikel.

 

Sauna efter træning

Der er ikke noget bevis for at sauna efter træning skulle have en effekt på restitutionen. Der er dog andre grunde til at det har været populært blandt sportsudøvere i mange mange år. At gå i sauna har nemlig en række sundhedsmæssige gevinster. Kroppen bliver mere afslappet, man sveder en masse affaldsstoffer ud, og noge studier viser endda at det kan sænke blodtrykket.

 

Læs også: 5 råd til en mere effektiv træning

 

sauna efter træning

 

Fortalere for sauna efter træning vil ofte bruge som argument, at de føler, at deres DOMS (ømhed) bliver mindre, når de går i sauna. Men dette er blot en midlertidig effekt, som ikke er langvarig og har nogen effekt på restitutionen. Det skyldes blot at kroppen og musklerne bliver varmet op. Derudover kan det at gå i sauna udløse et smertestillende stof i hjernen, som forstærker fornemmelsen af, at man mindsker ømheden i musklerne. Det er samme effekt, som du oplever, når smerten i dine ømme muskler langsomt aftager i løbet af en træning.

 

Læs også: Har du ramt et plateau i din styrketræning?

 

 

Det kan være en fin idé at gå i sauna efter træning, hvis man synes, at det er rart. Men man skal ikke gøre det fordi man tror, at det forbedrer restitutionen. For alle de de gode ting for helbredet får du jo, uanset hvornår du går i sauna. Det er dog vigtigt, hvis du går i sauna efter træning, at du husker at drikke rigeligt med væske, da du risikerer at dehydrere, hvis du ikke gør.

 

Læs også: Undgå disse 5 klassiske fejl under din diæt

 Power addict snapchat sauna

Find det du leder efter