• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Sådan får du bedre dødløft teknik

 

Dødløft teknik guide

 

Dødløft teknik guide

 

Som du måske ved, er dødløft en af de bedste - hvis ikke den allerbedste - øvelse til hele bagkæden og til at bygge en solid, stærk ryg og nogle store, flotte ben. Selvom øvelsen virker relativt simpel, ser man desværre alt for mange, der ikke udfører bevægelsen korrekt, og derved gør mere skade end gavn på sig selv. Men hvordan får man så bedre dødløft teknik? 

 

Udførsel og teknik

1.  Begynd med at sætte fødderne med omtrent hoftebredde med stangen et par centimeter fra skinnebenene.

2.  Grib fat om stangen med overhåndsgreb eller mixgreb. Hvis overhåndsgreb benyttes, kan det evt. anbefales at bruge straps - især under tunge løft, hvor grebsstyrken svigter.

3.  Sørg for at lave et ordentligt opspænd i midtersektionen og trække skulderbladene tilbage, før du løfter.

4.  Når du løfter, er det en god ide at forestille dig, at du faktisk presser gulvet nedad/træder gennem gulvet. På denne måde bliver det lettere at aktivere benene og løfte med dem fremfor ryggen, hvilket klart er at foretrække. 

 

 Lever bælte til dødløft

 

Fokuspunkter i dødløft

Der vil her tages udgangspunkt i konventionel dødløft. Hvis du leder efter en mere overordnet guide til dødløft kan du klikke lige her. For at få en bedre teknik i dødløft kan du benytte dig af følgende fokuspunkter:

- Det er vigtigt altid at holde ryggen ret under hele løftet. Hvis du kommer til at krumme ryggen eller runde i lænden, kan det have alvorlige konsekvenser. Den tunge vægt og en blottet rygsøjle pga. manglende opspænd er den perfekte opskrift på en diskusprolaps i nedre ryg.

- Sørg for at du ikke strækker benene og bevæger hoften op før stangen og brystet, men i stedet udfører hele løftet i en samlet, flydende bevægelse. På denne måde undgår du bedre at komme til at "slippe" opspændet i ryggen, hvilket vil belaste nedre ryg uhensigtsmæssigt.

- Hold stangen omkring skulderbredde, så det føles naturligt. Undgå at holde for smalt, så knæene bliver presset indad, eller at hænderne kører op ad benene og generer under løftet.

- Man hører ofte, at skuldrene under alle omstændigheder skal være bag stangen under dødløft. Dette er dog ikke helt sandt, da især nybegyndere nemt kommer til at holde stangen frem fra kroppen i en akavet, usund stilling, for at undgå, at skuldrene kommer frem over stangen. Fokuser derfor på at skuldrene ikke kommer over stangen, men lad være at anstrenge det, så løftet bliver akavet.



Du kan herunder se en række videoer, der både demonstrerer den basale teknik i dødløft, samt giver råd til bl.a. bedre core aktivering.

 

 

 

 

Udstyr til styrkeløft

Power straps

Når man dødløfter tungt kan det være en god ide at benytte sig af løftestropper, også kaldet power straps. Mange bruger straps når vægten på stangen når til et punkt, hvor fingrene og grebsstyrken ikke længere kan følge med. Disse vikles om håndleddene og derefter rundt om stangen, så trækket og belastningen under løftet flyttes fra fingrene op til håndleddet/underarmen. Du kan læse mere om straps ved at klikke lige her.

 

Bælte til styrkeløft

For at skåne rygsøjlen og lænden under dødløft kan man bruge et styrkebælte. Dette bælte spændes stramt om midtersektionen og giver de indre mavemuskler noget at presse ud mod, hvilket hjælper med at stabilisere rygsøjlen under tunge løft. Du kan læse meget mere om styrkebælter ved at klikke her.

 

 Følg på snapchat og se dødløft

Find det du leder efter