• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Hvad er squat?

 

De fleste mennesker har hørt ordet squat før i den ene eller anden sammenhæng, og ordet (og øvelsen) har i de seneste par år opnået en nærmest cult-lignende status på især de sociale medier, med fraser og ord som "she squats, bro" og "squat-booty". Denne basale øvelse har således oplevet en enorm hype, og nogen mener endda, at man ikke træner ordentligt, hvis man ikke squatter. Men hvad er squat helt præcist, og hvorfor er squat vigtig?

hvad er squat
Power Addict atlet Joakim Jørgensen squatter tungt iført vores #gains tee.

 

Squat guide

 

Det at squatte betyder i bund og grund at sætte sig ned i hug eller "skovskiderstilling". Squat er en såkaldt compound-bevægelse, dvs. at den aktiverer flere store muskelgrupper, herunder forlåret (quadriceps) og balderne. Dette står i kontrast til isolationsøvelser, der som navnet antyder, fokuserer mere på en enkelt isoleret muskel.

 

Back-squat

Den mest almindelige form for squat kaldes back-squat, og her har man en vægtstang til at ligge henover skuldrene, lige under nakken og lige over skulderbladene. Til at udføre denne øvelse anbefales det at bruge et såkaldt "squat-rack" - et stativ, hvorpå stangen med vægtskiver kan hænges og aftages med lethed. Selvom et back-squat ser relativt simpelt ud, kan det faktisk være enormt vanskeligt at udføre med ordentlig teknik. Mange faktorer spiller ind, og her er bl.a. smidighed især vigtig. Hvis man eks. ikke har den fornødne smidighed i hoften eller baglåret, vil det være svært at udføre øvelsen korrekt.
For at få en ide om, hvordan det ser ud, kan du i videoen herunder se Power Addict atlet Asger Gerrild squatte hele 210kg.

 


Asger Gerrild squatter her 200kg x 3 og 210kg x 1.

Sikkerhed og teknik

Det er altid vigtigt at huske på, at sikkerheden skal komme i første række. Squat er en øvelse med en enormt stor skadesrisiko, hvis den udføres forkert, og en hyppig skade er eks. diskusprolaps, eller begyndende, i nedre ryg. Sørg derfor altid for at udføre øvelsen med ordentlig teknik, og begynd ikke at løfte tungt, før du har styr på det. En anden sikkerhedsforanstaltning er at sørge for altid at have en "spotter", altså en, der står klar bag dig, hvis noget skulle gå galt. I videoen ovenfor kan du se et eksempel på en spotter.

For at læse mere om squat teknik kan du klikke her.

 

Power addict knæbind til squat

 

Variationer af squat

Der findes utroligt mange forskellige variationer af squat. Herunder kan nævnes eksempelvis:

Air-squat eller bodyweight-squat
Her bruger man ikke en vægtstang og benytter således kun kroppens egen vægt. Dette er godt til eks. opvarmning, eller hvis man godt kan lide at tage utroligt mange gentagelser. Det kan også være godt til forskellige former for cardio. Eksempelvis er air-squats gode at bruge til cirkeltræning kun med kropsvægt.

Front-squat
Her har man vægtstangen til at ligge på skuldrene på forsiden af kroppen, fremfor ryggen. Dette medfører en større aktivering af forlåret og maven, da vægtfordelingen er anderledes. Så hvis din core-styrke er et problem, når du squatter, kan du med fordel begynde at lave front squats. Så vil du kunne se fremgang i din back squat efterfølgende.

Pistol-squats
Her benytter man også kropsvægten, men står til gengæld kun på 1 ben ad gangen. Dette er ikke for begyndere, da den kræver god teknik, styrke og ikke mindst balance. Øvelsen er rigtig god til at forbedre mobiliteten, men er som sagt kun til erfarne løftere.

Lunges
Disse kan laves både gående og stående. Her tager man et langt skridt frem og lader sit bagerste knæ komme næsten helt ned til jorden, hvorefter man rejser sig igen og gentager med det andet ben. Vægt kan tilføjes med eks. håndvægte. Lunges er ikke som sådan en squat-variant, men bevægemønsteret minder om, så derfor er den inkluderet i denne guide.

Bulgarian Split Squats
Disse minder lidt og lunges, her har man bare det bagerste ben hvilende i ca. knæhøjde, eks. på en bænk. Denne øvelse er rigtig god til at modvirke styrkeforskelle mellem dine ben, og er fantastisk til at aktivere forlåret. Helt sikkert en squat-variant du skal forsøge dig med engang.

Front squat

Front squat er en meget populær squat variant

 

Squat med bælte

Det kan være en god ide at benytte et bælte, når man squatter. Og her menes der ikke et ganske almindeligt læderbælte fra Tiger of Sweden, men et solidt vægtløftningsbælte. Disse benyttes for at spænde op i maveregionen og holde det hele på plads. Samtidig bliver det lettere for udøveren spænde op i maven, da man herved har noget noget modstand at presse imod med mavemusklerne. Der findes mange forskellige varianter af vægtløftningsbælter, og herunder kan nævnes:

 

Flere artikler om træning

Vi håber, at denne guide til squat var værdifuld for dig. Forhåbentligt er du blevet mere klar til at komme ned i dit fitness center og lave en masse squats. Hvis du vil læse mange flere artikler om træning, kan du gøre det her på vores hjemmeside. Du kan se hele vores artikel-arkiv ved at klikke her. Du kan også tage et kig på vores blog. Den finder du i toppen af siden. Her skriver vi om fitness nyheder, og laver en masse spændende interviews med atleter og andre inspirerende personer.

 

Power addict snapchat

Find det du leder efter