• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Hvad er military press?

Military press

 

Hvad er military press, hvad træner man, og hvordan laver man dem? Alt dette kan du få svaret på i denne artikel. Læs mere om den meget populære overkropsøvelse nedenfor.

 

military press tegning

 

Hvad er military press?

Military press er en af de mest populære basisøvelser til overkroppen, og det er der en god grund til. Military press er nemlig en super effektiv øvelse til at træne skuldermuskulaturen. Det er dog ikke kun skuldrene, som du træner, når du laver military press. Triceps og brystet bliver også ramt sekundært, når du udfører øvelsen. Så det er en rigtig god øvelse til hele pressestrukturen. Et korrekt udført military press kræver også, at man spænder op i maveregionen. Så core-styrken bliver også trænet ved at lave tunge military presses. Ja, du læste rigtigt; Du kan faktisk få gode abs af at lave denne øvelse, når du træner overkroppen.



military press

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et eksempel på hvordan man udfører military press.

 

Hvordan laver man military press?

I videoen nedenfor kan du se, hvordan du laver military press korrekt. Der er vigtigt, at du holder fokus på at have en korrekt teknik, når du lave røvelsen. Teknik er meget vigtigere end hvor mange kilo du løfter, fordi du ved en korrekt teknik kan stimulere mere muskelvækst. Når du har lært at mestre teknikken, kan du endda også løfte mere udelukkende på baggrund af din gode teknik. Derudover er det selvfølgelig en vigtig faktor, at du ved at have fokus på god military press teknik, minimerer risikoen for skader, som kan holde dig ude af fitness centeret i en længere periode.

 


Jacob Beermann giver gode råd til korrekt udførsel og gør opmærksom på de typiske begynderfejl.

 

Variationer af military press

Man kan lave mange øvelser, som minder om military press. Man kan lave det med håndvægte og man kan vælge at lave det siddende. Der er både fordele og ulemper ved de forskellige varianter. Det er dog alle helt fine øvelser, så vi anbefaler, at du prøver dig frem og finder den variant du bedst kan lide. Fordelen ved at lave en variant med håndvægte, er at du kan udligne eventuelle styrkeforskelle, som du måtte have mellem din venstre og højre skulder. Ulempen er at du kan løfte mindre. Fordelene ved at lave en siddende variant er at du ikke belaster coren så meget, og at du vil have sværere ved at 'snyde' ved at hjælpe med benene. Ulempen er at du ikke får trænet din corestyrke.

 

5 vigtige fokuspunkter

- Det er meget vigtigt altid at bevæge stangen i en lige bane. Når du er igang med udførelsen, er det vigtigt at flytter dit hoved for stangen og ikke den anden vej rundt. 

 

- Det er yderst vigtigt at stå stabilt under military press, derfor er det vigtigt at du spænder op i kroppen, når du løfter stangen. Dette gøres mest effektivt ved at spænde op i coren og ballerne. 

 

- Det er vigtigt ikke at stresse din lænderyg for meget. Derfor skal du aldrig læne dig tilbage når du laver mitary press, det fjerner simpelthen øvelsens fokus. Derfor skal helst stå oprejst, hvis du går efter korrekt udførelse af military press.

 

- Det kan være fristende at bruge det momentum man har fra benene og andre muskelgrupper, til at skabe ekstra momentum i stangen. Men for at få den mest effektive udførelse af øvelsen, er det dine triceps og skuldre der skal flytte vægten.

 

- En god tommelfingerregel, for at tjekke om korret udførelse. Kan man få ens træningspartner til at kigge med fra siden. Hvis vægtstangen er direkte over dine skuldre, når du når slutfasen i udførelsen, og helst med hovedet foran stangen, ved du at du har udført øvelsen korret.  

 

Nu burde du være klar til at komme i gang med at lave military press. God træning!

 

 

Find det du leder efter