• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Hvad er IIFYM? - Guide til If It Fits Your Macros

 

iffym

Hvad er If It Fits Your Macros (IIFYM)? Det svarer vi på i denne korte guide på dansk til IFFYM.

 

If It Fits Your Macros (IIFYM)

IIFYM går helt basalt ud på at man kan spise hvad man vil, så længe man får de "macros" (amerikansk udtryk for makronutrienter) man skal. Så konceptet er altså, at hvis du får det protein, kulhydrat og fedt du skal, så er det lige meget, hvor det kommer fra. Men er det så så simpelt?

 

Kan man bare spise junkfood?

Det kan du i teorien godt. Men det er ikke noget vi anbefaler. For det er nemlig ikke specielt sundt at basere sin kost på junkfood, uanset om det passer ind i ens macros eller ej. Selvom du muligvis kan se sund og rask ud udenpå, så kan en usund sagtens sætte sine spor indeni. Det er bl.a. også derfor, at det er meget vigtigt at de mineraler og vitaminer, som man har brug for, selvom man lever efter If It Fits Your Macros.

 

Læs også: Bulk på SU - Kan man bulke på SU?

 

if it fits your macros junk food

Det her kan du ikke bare spise uanede mængder af

 

IIFYM fungerer godt, hvis...

Hvis du spiser fornuftigt, sundt og varieret så kan IIFYM fungere rigtig godt for dig. For det er virkelig nemt i hverdagen ikke at skulle tænke over, at man skal spise efter en plan. Man kan nøjes med at veje sin mad, tage nogle fornuftige valg og sørge for at ramme sine macros. Det bliver ikke meget nemmere at være diæt så. Du kan få en app til telefonen, som tracker det hele for dig. Vi anbefaler at du enten bruger Lifesum eller Myfitnesspal. Begge er rigtig gode apps til formålet.

 

 

Hvordan lever man efter IIFYM?

Det er ret simpelt at leve efter IIFYM. Du skal blot finde ud af om du vil bulke eller cutte, finde dit ligevægtsindtag og sørge for at tilpasse dit kcal indtag efter det. Så hvis du vil bulke sætter du bare dit kcal mål 300 kcal over dit ligevægtsindtag. Vil du cutte sætter du det 500-1000 kcal lavere end dit ligevægtsindtag. Når først du har fundet ud af, hvor mange kcal du skal have, så handler det om at fordele dine macros. Altså bestemme hvor en del af energien der skal komme fra protein, kulhydrat og fedt.

Der findes rigtig mange bud på den bedste fordeling, og det kan du læse en masse om, hvis du googler dig lidt frem. Men vi anbefaler en 40/40/20 fordeling af energien, hvis det skal et simpelt setup. Så 40 % fra protein, 40 % fra kulhydrat og 20 % fra fedt. Vil man gøre det lidt mere indviklet og ikke bare sætte indtaget efter faste procenter, anbefaler vi at du minimum får 2g protein per kg kropsvægt og 1g fedt per kg kropsvægt.

 

Læs også: Intermittent fasting på dansk - Hvad er fordelene?

 

IIFYM lifesum

Lifesum er super nemt at bruge til at holde styr på sit indtag.

 

Ram dine macros - men ikke for enhver pris

Når først man har fået nogle tal, man skal ramme hver dag, kan man nemt blive opslugt af at skulle ramme dem helt perfekt hver dag. Det mener vi, går alt for meget ud over livskvaliteten. Så vi anbefaler at du giver dig selv en margin der hedder +- 5g af hvert makronæringsstof, som du bare skal ramme indenfor, også bare sørger for at ramme kalorierne spot on.

 

Husk dine micros

Det er ikke nok bare at ramme sine macros hver dag, hvis man gerne vil have resultater med IIFYM. Det er også vigtigt, at du rammer dine micros. Micros er slang for mikronutrienter, som er vitaminer og mineraler. Det er vigtigt, at du sørger for at være dækket ind på den front. Så hvis du ikke spiser alsidigt, bør du supplere din kost med tilskud, så dine micros bliver dækket.

 

Vi håber, at denne guide til If It Fits Your Macros har hjulpet dig til at forstå, hvad det går ud på, og hvilke fordele og ulemper det har.

 Power red tee

Find det du leder efter