• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Hvad er bent over rows? Læs her om kongen af rygøvelser

Bent over rows

Bent over rows er en enormt god øvelse til at opbygge en flot, stærk, og solid rygmuskulatur. Mange laver bent over rows som deres foretrukne øvelse til øvre ryg, og dette er ikke uden grund. Men hvad er bent over rows egentlig?

 

Bent over rows
Herover ses en demonstration af bent over barbell rows.

Helt grundlæggende er bent over rows en øvelse, der træner hele rygmuskulaturen. For at udføre den skal du bruge en almindelig vægtstang eller "barbell" på 20 kilo, samt vægtskiver med den ønskede vægt. Når man bruger en stang til øvelsen kaldes det "bent over barbell rows", men man kan også sagtens bruge håndvægte, så hedder den blot "bent over dumbbell rows".

Hvad er du til?

Se et lille billigt udvalg af træningsbælter her

Se et stort udvalg af kvalitets træningsbælter her

 

 

Udførsel

Udgangspositionen til øvelsen kan enten være med stangen på gulvet, meget i stil med dødløft, men for begyndere anbefales det at have stangen til at sidde lavt i eks. et squatstativ, for at undgå unødvendig belastning af nedre ryg.

Når øvelsen begyndes er det vigtigt at spænde op i især maven og holde spændet under hele løftet. Stangen løftes ud af stativet, hvorefter man langsomt og kontrolleret skubber hoften tilbage og bukker sig fremover. Herefter løftes stangen fra strækt arm op til brystet, og dette skal primært ske ved at presse skulderbladene sammen. Det er vigtigt at fokus ligger på ryggen fremfor armene, så det ikke ender med at blive en bicepsøvelse. Sørg derfor at klemme skulderbladene sammen i hver gentagelse.
Hvis du løfter meget tungt, og din grebsstyrke ikke kan følge med, kan det evt. være en god ide at benytte et par Power Straps.


Sikkerhed

Som altid er det enormt vigtigt, at sikkerheden kommer forrest i rækken. Mange bliver revet med af deres ego, og det ender 99% af gangene med skader. Sørg derfor altid for at lave kontrollerede bevægelser med passende belastning. Derudover er det utroligt vigtigt, at ryggen er ret under hele løftet, da en bøjet/krummet ryg kan resultere i slemme skader især i nedre ryg, herunder diskusprolaps.

Du kan i videoen herunder se en rigtig god instruktion til bent over barbell rows.


Instruktion til bent over barbell rows.

 

Power Addict snap

Find det du leder efter