• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Hvad er bænkpres?

Bænkpres - Kongen af brystøvelser

 

Bænkpres er en enormt god øvelse til at bygge både masse og styrke, og anses af mange som kongeøvelsen, da det ofte er den, hvorudfra folk måler sin styrke. Men hvad er bænkpres egentlig, og hvorfor er bænkpres teknik vigtig?

 

Helt basalt er bænkpres en brystøvelse, men den aktiverer samtidig både skulder og triceps. For at udføre øvelsen korrekt skal man bruge en flad bænk med polstring - hverken for hård eller for blød, en 20 kg. stang (en såkaldt "barbell"), samt vægtskiver med den ønskede vægt. Det anbefales dog at bruge de dertilindrettede bænke med tilhørende stativ, der oftest findes i centrene.

 

Læs også: Hvad er decline bænkpres?

 

hvad er bænkpres
Power Addict atlet Joakim Jørgensen bænkpresser her 160kg.

 

Bænkpres variationer

Der findes samtidig mange forskellige varianter af bænkpres, både med barbell eller håndvægte, også kaldet "dumbbells". Nogen vælger at holde hænderne tættere samlet på stangen, hvilket resulterer i en større aktivering af triceps. Derudover er det meget populært at køre skrå bænk, nærmere betegnet "incline" og "decline", hvor man i incline ligger på en skrå bænk med hovedet opad, og omvendt i decline, hvor man således ligger med hovedet nedad. Dette resulterer i at spændingen flyttes til henholdsvis øvre og nedre bryst, hvilket foretrækkes af mange.

 

Sikkerhed og teknik

Det er vigtigt at huske på, at teknikken altid skal komme i første række. Det er musklerne, der skal trænes, og ikke egoet, så hvis man ikke kan udføre teknikken ordentligt, er det bedre at tage et par kilo af stangen. Du kan læse mere om bænkpres teknik lige her.
Derudover er sikkerheden under løftet også altid af højeste prioritet. Husk derfor altid at have en til at hjælpe og stå klar ved stangen ligesom på billedet ovenfor, hvis du er i tvivl. Der er ikke nogen grund til at blive mast under en stang med 150 eller 200kg - det er set før.

 

Wrist Wraps

Det kan være en god ide at benytte sig af et par wrist wraps, især under tunge løft, for at give dine håndled bedre støtte og derved minimere skadesrisikoen.

 

Demonstration

 

Læs også: Hvad er incline bænkpres?

 

Følg Power Addict

 

Find det du leder efter