• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Gode kosttilskud

Når vi taler kosttilskud, får producenterne i mange tilfælde os overbevist om hvor vigtig de forskellige kosttilskud er for vores generelle sundhed og væres træningsresultater.

I dette indlæg vil jeg se nærmere på de kosttilskud som langt de fleste rent faktisk vil få en gavn af at supplere sin kost med.

Kosttilskud findes i mange varianter, lige fra piller, kapsler, pulver og mikstur. Betydningen af kosttilskud ligger i ordet, idet det er et tilskud til at supplere en i forvejen er sund og nærende kost.

Herunder er et bud på 3 gavnlige og effektive kosttilskud til dig der gerne vil fremme din generelle sundhed og optimerer dine træningsresultater.

  

Læs også: 5 myter om protein forklaret

 

Vitamin D

D-vitamin er et naturligt hormon, som dannes i kroppen og findes i bl.a. fed fisk, kød, æg og nogle typer af mejeriprodukter. Solen er også en stor kilde til D-vitamin, men desværre ser vi ikke så meget til den her i Danmark, som de gør længere syd på i verden. Det er derfor sjældent vi får nok D- vitamin igennem vores kost, og specielt i vinterhalvåret hvor vi ikke får samme mængde fra solen som i sommerhalvåret, er D-vitamin et godt kosttilskud.

Vitamin D er essentielt for vores at immunforsvar fungere optimalt og styrker vores knogler og tænder og modvirker depression.

 

Proteinpulver

Blandt de mest solgte kosttilskud i verden finder vi proteinpulver. Det er der selvfølgelig en grund til, udover rigtig god markedsføring fra producenternes side.

Proteinpulver er en nem og billig måde at supplere sin kost med proteiner på og har en stor effekt på vores muskelvækst.

Den klart mest udbredte type af protein er valleprotein, som optages forholdsvis hurtigt i kroppen efter indtagelse, og er derfor ideel til lige efter et træningspas, hvor kroppen mangler næring, og er ekstra modtagelig for disse.

En anden, måske lidt mere overset, type af protein er kasein protein, som er en langsomt optagelig proteintype. Da kasein er langsomt optagelig, betyder det at man får tilført proteiner over flere timer, hvilket især er gavnligt om natten, når man sover, da kroppen i denne periode intet får tilfør, i form af næringsstoffer.

Den danske anbefaling af protein er som udgangspunkt et dagligt indtag på 1,2 – 1,7 gram per kilogram kropsvægt. Har man svært ved at nærmere sig det igennem sin normale kost, kan man med fordel supplere kosten med proteinpulver.

 

Fiskeolie

Fiskeolie indeholder EPA og DHA som har enormt mange gode funktioner for bl.a. vores hjerne, hjerte og led. Derudover har omega-3 fedtsyrerne en anti-inflammatorisk effekt, som bidrager til at mindske betændelsestilstande i kroppen.

Ligesom D-vitamin finder vi omega-3 i fede fisk, men har du som mange andre svært ved at spise det anbefalede fisk om ugen, ja så har du nok også svært ved at nå den anbefalede mængde omega-3 og det kan derfor være en god ide at supplere din kost med fiskeolie.

Sidst men ikke mindst bidrager fiskeolie som kosttilskud til en bedre balance mellem omega-3 og omega-6. I vesten har vi generelt et langt større indtag af omega-6 end omega-3.

 

Læs også:  Magnesium - Måske det nye guld?

 

Find det du leder efter