• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Fitness sko

Guide til fitness sko

 

Der findes efterhånden en del forskellige slags fitness sko på markedet, og det kan være svært at vide hvilke slags fitness sko man skal bruge til de forskellige øvelser når man træner. Der kan være stor forskel på dit behov for fitness sko, afhængig af om du skal træne styrkeløft eller løbe på løbebåndet.

Derfor har vi lavet en lille guide til dig der gerne vil finde de helt optimale fitness sko, lige til dit formål!

 

dødløft #GAINS vægtløfningssko

 

Vægtløftningssko

Det er blevet mere almindeligt at se folk rende rundt i vægtløftningsko i centeret. Men hvad er vægtløftningsko, og hvilke overvejelser skal du gøre dig hvis du skal vælge de rigtige vægtløftningsko? 
Det vil vi rigtig gerne hjælpe dig med, og derfor har vi strikket en lille guide sammen til dig, så din vej til de perfekte fitness sko bliver lidt nemmere.

 

Hvad er vægtløftningssko?

Vægtløftningssko er lavet til det formål at forbedre dine evner til at løfte, og gøre din vægtløftnings-oplevelse bedre. I daglig tale går vægtløftningssko typisk under squat sko eller VL sko. 

 

Den største forskel på almindelige fitness sko og VL sko, ligger i at VL skoen har en helt solid og hård bund. Dermed opnår man en bedre kraftoverførsel, da almindelige fitness sko med blød bund, oftest absorberer nogle af kræfterne, og dermed udnytter du ikke dit potentiale til fulde. Derudover giver VL skoen dig stabilitet i forhold til almindelige fitness sko, grundet den solide og hårde bund. 

Ikke nok med bedre stabiltiet, så giver VK skoen dig også bedre teknik, da du kan udføre den givne øvelse med større stabilitet, og dermed løfte flere kilo i sidste ende.

Derudover udskiller VL skoen sig også fra en almindelig fitness sko, ved at den har en hævet hæl, hvilket kan være til stor fordel hvis man lider lidt af dårlig eller begrænset ankelmobilitet. Men den hævede hæl gavner ikke kun hvis man lider af dårlig ankelmobilitet, den hjælper også til den førnævnte øgede stabilitet under løft.

Klik her - for at se et stort udvalg af vægtløftningssko 

 

Til hvilke øvelser kan man med fordel bruge vægtløftningssko?

Man kan i princippet anvende VL skoen i de fleste øvelser man kan tænke sig til, men der er selvfølgelig forskellige slags øvelser hvor VL skoen virkelig kommer til sin magt.

 

Det er oftest i forbindelse med forskellige squat varianter, som for eksempel back squat, front squat samt klassiske øvelser indenfor vægtløftning som clean and jerk. Derudover kan VL sko også med fordel anvendes til for eksempel bænkpres, da man vil opnå et godt opspænd, grundet den hævede hæl.

Der er dog nogle øvelser, hvor det nok ikke er helt hensigtsmæssigt at anvende VL sko. Til foreksempel dødløft, hvor man gerne vil være så tæt på gulvet som muligt, og derfor vil det ikke være helt optimalt at dødløfte med høj hæl som VL skoen har.

 

Læs her: Vores atlet Asger Gerrild giver tip til squat

 

addidas fitness sko

Billigt udvalg af træningssko - Klik her!

 

Læs også: Guide til køb af vægtløftningssko

 

Fitness sko til cardio

Når det kommer til cardio er det selvfølgelig også vigtigt at have udstyret i orden.
Dyrker man foreksempel fitness på et forholdsvist højt niveau, er det ikke helt ligegyldigt hvilke slagt fitness sko du vælger. Der skal tages højde for, at mange hop og stød slider knæene og ryggen. Det er derfor vigtigt at man tager højde for stødabsorbering, men også at pasformen og størrelsen er helt rigtigt. 
Dertil skal man også have fokus på, om den fitness sko man leder efter, har den nødvendige støtte til anklerne, da man kan komme udfor mange vrid i forbindelse med fitness/cardio. 

Hvis man står i den uheldige situation hvor du ikke har råd til et par vægtløftningsko eller fitness sko, er det bedste alternativ faktisk et par converse.
Dette er fordi et par converse har en helt flad og solid bund. Hvis man føler for at squatte i et par converse, kan man med fordel putte en lille skive under hælen, for at få følingen som man gør med et par vægtløftningssko, dog skal man være påpasselig med dette hvis man har problemer med ens mobilitet ved anklerne i forvejen.

  

 Conquer arnold schwarzenegger

 

Stød

Når man står i en situation hvor man skal anskaffe sig et par fitness sko, skal man være opmærksom på en række ting, som foreksempel god stødabsorbering. Især hvis man skal bruge skoene til steps, eller en anden form for fitness hvor der bliver lavet mange hop. Det er nødvendigt med god stødabsorbering både i forfoden og hælen, da det dæmper de stød, der går fra knæene og op igennem ryggen.   

 

Pasform og størrelse

Det er helt essentielt at pasformen på dine fitness sko er helt perfekt. Når man dyrker fitness, sætter det gang i en masse funktioner i kroppen, blandt andet blodcirkulationen, og det betyder at dine fødder vil hæve.
Derfor er det vigtigt, at man tester sine nye fitness sko hjemmefra, inden man tager turen i centeret. Det kan med fordel gøres i løbet af eftermiddagen, da ens fødder er mere hævede der end i løbet formiddagen. 
Derudover skal man selvfølgelig være bevidst om bredde, størrelse og længden er tilfredsstillende. Hvis du skulle anskaffe dig et par fitness sko der er for små som strammer, risikerer du at mindske blodtilførelen til dine tæer, hvilket igen vil gå udover din ydeevne.

 LIGHTNING YELLOW LOGO TEE 

Læs også: Begynder træningsprogram - perfekt træningsprogram til begynderen

 

God støtte til anklen

Der er en anden ting der er utrolig vigtig når man kigger efter fitness sko. En god støtte til anklen er helt essentiel under træning, derfor skal man have opmærksomhed rettet imod skoens størrelse. Hvis skoen sidder korret om dine ankler, kan du den vej minimere risikoen for at vrikke om gevaldigt. Det er derfor at de fleste fitness sko er en smule højere rundt omkring anklerne end for eksempel løbesko.

 

Den velovervejede beslutning

Dertil skal det siges, at når valget skal falde på fitness sko, er det vigtigt at tænke logisk. Der findes snart sko speciellavet til alle typer for fitness og cardio-træning. Hvis man vil have de optimale sko til løb skal man gå efter løbesko, da de er lavet til et formål, nemlig at forbedre løbeoplevelsen, og hvis man vil have optimale sko til fitness, er det vigtigt at kigge efter støtte og pasform omkring anklerne, samt evnen til at absorbere stød. og sidst men ikke mindst, husk at vælge en sko der har den rigtige størrelse da det er altafgørende. 

 

Find det du leder efter