• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Fiskeolie & træning

I dette indlæg vil jeg uddybe fiskeolies effekt på vores krop, herunder også vores muskelmasse. Men først skal vi lige have lagt nogen helt grundlæggende ting om fedtsyrer på plads.

 

Essentielle fedtsyrer

Fedtsyrer er en del af kroppens byggesten. Nogle fedtsyrer kan vores krop ikke selv danne, og derfor har vi behov for at tilføre dem igennem kosten. Det er de fedtsyrer vi kalder essentielle fedtsyrer. Når vi taler om essentielle fedtsyrer, taler vi om to familier heraf; nemlig omega-3 og omega-6.

Balancen mellem omega-3 og omega-6 er vigtig for vores sundhed, og dermed en god indikator for vores generelle sundhed. Mange af os indtager igennem vores kost langt mere omega-6 end omega-3. Omega-6 finder du i større mængder i alt lige fra nødder og vegetabilske olier til rødt kød, fjerkræ og æg. Jo større vores indtag af omega-6 er i forhold til omega-3, jo større risiko er der for at vi udvikler sundhedsmæssige problemer.

Jeg vil lige understrege at omega-6 er en gruppe af gode og nødvendige fedtsyrer, på lige fod med omega-3, og altså ikke usunde i sig selv. Det er udelukkende hvis du har, som de fleste danskere, et skævt forhold imellem de to, at det er problematisk.

 

 Læs også: Magnesium - Måske det nye guld?

 

Omega-3

En glimrende kilde til de essentielle omega-3 fedtsyrer er fiskeolie. Gode kilder til dette er fede fisk, såsom ørred, makrel, laks og sild. Men har du, ligesom størstedelen af de vestlige befolkning, svært ved at spise nok fed fisk til at dække dit daglige omega-3 behov, er et fiskeoliekosttilskud en god løsning på det.

Omega-3 er primært 2 forskellige fedtsyrer nemlig; Eicosapentaenioc Aid (EPA) og Docosahexaenoic Aid (DHA). Det er disse to der har en gavnlig effekt på vores sundhed.

Studier har vist at Omega-3 fedtstof forebygger betændelse i musklerne, nedsætter restitutionstiden og øger dit stofskifte. Derudover er der mange der oplever en positiv effekt på deres led, med en følelse af mere ”smurte” led efter indtagelse af fiskeolie.

 

Har fiskeolie så en positiv effekt på vores muskelmasse?

Alle ovenstående gavnlige effekter som omega-3 har på vores generelle sundhed, peger i retning af en positiv indvirkning på vores muskelmasse. Så svaret hertil må være; ja, indirekte kan du opleve en gavnlig effekt på din muskelmasse i forbindelse med indtagelse af et omega-3 kosttilskud.

Derudover er der foretaget et studie der viser at EPA og DHA har en muskelfremmende effekt ved et dagligt indtag på hele 48g, svarende til 1,860mg EPA og 1,500mg DHA pr dag.

På nuværende tidspunkt er dette den eneste undersøgelse der har kunne påvise en muskelfremmende effekt ved indtagelse af omega-3.

 

Se vores udvalg af fitnessudstyr her.

Find det du leder efter