• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Fedtforbrænding

August 2016

 

Uanset om vi er klar over hvordan det sker, så forbrænder vi fra vores fedtdepoter når vi udfører fysisk aktivitet. Men ved at forstå vores fedtforbrænding, kan vi tilrettelægge vores træning, så vi opnår det størst mulige udbytte heraf. Faktisk kan vi påvirke vores fedtforbrænding hele døgnet rundt med måden vi sover, spiser og generelt lever på.

Det er vigtigt at huske på, at det ikke kun når vi træner at der forbrændes kalorier, selv når vi sidder i sofaen eller på anden vis slapper af, forbrænder vi fedt, dog på et mindre niveau.


Vi kan ikke komme uden om at hvis du ønsker et vægttab handler det om at få forbrændt flere kalorier end du indtager, så jo mere du forbrænder, jo hurtigere vil du kunne tabe dig. Derfor er vi, når vi går igennem et vægttab, interesseret i at øge vores forbrænding mest muligt.


Der er forskel på hvornår kroppen forbrænder henholdsvis kulhydrater og fedt, og her kan vi især tilrettelægge vores træning efter det. Her kan vi eksempelvis tale om høj- eller lavintensitets træning.

 

Læs også: vægttab og træning - hvordan hænger det sammen?

 

Højintensitets træning

Jo højere intensitet du træner med, jo mere er det kulhydraterne der leverer energien. Det skyldes at når du træner med en høj intensitet, kræver musklerne mere energi end hvad fedtet kan levere. Derfor er det primært kulhydraterne, der ligger i muskelcellerne, der forbrændes.


Men det er ikke ensbetydende med, at det er uhensigtsmæssigt at træne hårdt. Når vi har givet den alt hvad vi kunne til træning, er forbrændingen efterfølgende øget i mange timer og her hentes en stor del af energien for vores fedtdepoter.


Lavintensitets træning

Ovenstående forklarer, hvorfor mange mener at vi forbrænder mere fedt ved at udføre træning med lav intensitet. Det skyldes at fedtsyrerne når frem og dermed forbrændes, inden musklerne er mættet af energi fra kulhydraterne.

 

Punktforbrænding  

Inden jeg runder af, synes jeg vi skal kigge på en meget omtalt myte, som ofte anses som gode varer af udøveren; nemlig fænomenet punktforbrænding.


For mange er punktforbrænding ønsketænkning. Ville det ikke være fedt hvis du ved at lave 100 måske 1000 mavebøjninger ville få flad mave og sixpack?

Sådan fungerer kroppen desværre ikke. Al forskning tyder på, at fedtforbrændingen sker på samme måde som fedtlageringen, altså taktvis på forskellige dele af kroppen. Så ønsker du en flad mave og tydelig mavemuskulatur, skal du træne nok til at sætte et ordentligt skub i fedtforbrændingen.

 

Se vores udvalg af træningsudstyr her.

 

Find det du leder efter