• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Dødløft

 

Hvad er dødløft? - Læs guiden her

 

Dødløft er, som mange bekendt, en af de mest effektive øvelser overhovedet, især med henblik på styrke, og er også en af "de 3 store" (bænkpres, squat, og dødløft). Derfor er øvelsen især essentiel for styrkeløftere, men også blandt bodybuildere og vægtløftere er øvelsen meget populær. Men hvad er dødløft egentlig, og hvor vigtig er teknikken?

 

dødløft
Joakim Jørgensen laver dødløft til DM i Raw styrkeløft 2015.

Dødløft er simpelt - også alligevel ikke

Overordnet set er øvelsen dødløft relativt simpel. Faktisk noget af det simpleste, man kan støde på her i livet - løft en tung ting op og sæt den ned igen, men selve udførelsen er en lidt anden sag. Her spiller nemlig en række faktorer ind, for at man kan lave et ordentligt dødløft. Øvelsen er, ligesom squat, en såkaldt "compound" bevægelse, hvilket betyder, at den aktiverer flere store muskelgrupper. Selvom dødløft primært betragtes som en ryg- og benøvelse, aktiverer den i realiteten næsten alle store muskelgrupper i kroppen, herunder både forlår og baglår, balder, hele ryggen, læg, mave/core, og armene, og dødløft er samtidig enormt effektiv til at give bedre grebsstyrke.

For at få en ide om, hvordan øvelsen reelt ser ud, kan du kigge med i videoerne herunder, hvor Power Addict atlet Asger Gerrild laver noget tung dødløft:


Asger Gerrild dødløfter her 35 x 140 kg.

 


Eksplosiv dødløft fra Asger Gerrild.

Konventionel dødløft

Også refereret til i dagligdagen som "almindelig" dødløft. Dette er den mest udbredte dødløft teknik, og er også den, der ses i videoerne ovenfor. Det eneste, du skal bruge for at udføre denne øvelse er en vægtstang og vægtskiver med den ønskede vægt. Det anbefales at dødløfte i enten bare tæer eller flade sko med hård sål, fremfor sko med hæl, der eksempelvis bruges til squat. Især løbesko er et kæmpe no-go, da sålen og hælen i disse er alt for blød, hvilket vil skabe et ustabilt underlag og dermed forringe din stabilitet. Så drop dine Nike Free når du dødløfter - dette gælder i alle variationer af øvelsen.

 

Dødløft variationer

Der findes mange dødløft variationer, hver med sine fordele. Herunder kan af de mest almindelige nævnes:

  • Romanian Deadlift. Denne øvelse er i princippet ikke et ægte dødløft, da man i udgangspositionen starter med vægten i hånden, fremfor at starte med vægten på jorden, og "dødløfter" den altså i princippet ikke. Fra udgangspositionen sænker man vægten mod jorden ved at bøje i hofterne fremfor knæene, og aktiverer derved mere baglår og nedre ryg end forlår.

  • Sumo Deadlift. Som navnet antyder, skal man her ligne en sumobryder. Her står man med benene spredt og har derfor armene mellem benene, i modsætning til konventionel dødløft, hvor armene er på ydersiden. Dette resulterer bl.a. i en større aktivering af baldemuskulaturen.
     

Power addict lever belt


Sikkerhed og dødløft teknik

Selvom dødløft er relativt simpelt og generelt lettere at udføre end eks. squat, har øvelsen samtidig en række ricisi, som kan forårsage skader. Her er især lænden udsat, hvis man ikke spænder ordentligt op i coren/maven, og derved kommer til at runde i ryggen under løftet. Sørg derfor altid at for at spænde alt, hvad du kan i maveregionen, når du løfter, og hold ryggen og lænden lige. Hvis du har besvær med dette, så tag et par kilo af stangen og arbejd på din teknik. For at læse mere om dødløft teknik kan du klikke her. Vi anbefaler at du får noget hjælp af en kompetent instruktør, før du går i gang med øvelsen, for at sikre dig at du har styr på tingene fra start. En time med en god personlig træner er en god investering i din træningskarriere.

Hvis du gerne vil lære at dødløfte rigtigt, er der en lang række ting der er vigtige at have styr på inden du giver dig i sving med at dødløfte. Skader er oftest noget der bliver forbundet med dødløft, derfor er det blandt andet vigtigt at du husker at varme rigtigt op. Du kan læse mere om opvarmning og se vores opvarmningsrutine her.

 

Squat teknik guide

Hvis du kunne lide denne artikel om dødløft, vil du sikkert også kunne lide vores guide til squat. Du kan læse en komplet guide til squat teknik ved at trykke på linket forneden:

 

Læs her: Squat teknik guide - lær at squatte rigtigt

 

Power straps

Det kan være en god ide at benytte sig af et par power straps, når man dødløfter. Dette kan især anbefales, hvis man løfter tungt, da grebsstyrken ofte ikke kan følge med resten af kroppen, men der er heller ikke noget at sige til, at bare fordi man kan løfte 200 kg med ben og ryg, kan man ikke nødvendigvis bære vægten med fingrene. Stropperne spændes om håndleddene og herefter på stangen, så trækket derved bliver overført til armen fremfor fingrene. 

Find det du leder efter