Din guide til koffeinpiller

Du kender med garanti koffein fra kaffe. Men der er også koffein i sodavand og te. Koffein er et hyppigt brugt stof i mange drikkevarer, og det er efterhånden blevet kendt som lidt af et mirakelmiddel. Men hjælper koffein på din træning?

Kort sagt. Ja. Men det kræver en uddybning.

Koffein er opkvikkende, og du kan også få det som en pille. Det gør dig mere oplagt, skarp, udeholdende og det forbedrer faktisk også din hukommelse og koordination. Det er garanteret derfor, over 70% af danskere drikker det på daglig basis. At du er oplagt, frisk og skarp, gør dig klar til træning, og det forbedrer også din præstation.

Men sørg for ikke at tage for mange koffeinpiller, da det kan være skadeligt for dig.

Forskellen på koffeinpiller og koffein i kaffe

Koffein i pilleform fungerer en anelse bedre inden træning, end en kop kaffe eller to gør. Dog skal du tage pillen omkring et kvarters tid, inden du skal træne. Koffeinpiller kommer i en lille kapsel, men når koffeinen begynder at virke, påvirker det centralnervesystemet, hvorefter du vil opleve de tidligere nævnte effekter.

Flere forskellige undersøgelser peger på, at koffein påvirker træningen, og det er efterhånden et ret veldokumenteret område, som påviser, at man kan løfte tungere, hvis man har indtaget koffein på forhånd. Koffeinpiller påvirker nemlig både vores fokus, hvilket indirekte kan påvirke evnen til at løfte tungt, men det øger også direkte styrken.

Koffein øger også forbrændingen. Det betyder, at du kan bruge det som et led i at forbrænde fedt. Derfor kan du netop bruge de i de perioder, hvor du cutter. Men vær nu opmærksom på, at koffein giver energi, så hvis du tager en koffeinpille og prøver at gå i seng, kan det være svært at sove.

Fordelen ved koffeinpiller er, at det er ren koffein, og du dermed ikke skal have en ret stor mængde for at opnå et vist niveau i modsætning til eksempelvis drikkevarer med koffein i. Dog skal du undersøge de koffeinpiller, du køber. De fleste koffeinpiller indeholder kun koffein, men der kan også være andre ting tilsat, og undersøg lige, hvad det er, inden du begiver dig ud i at indtage dem. Samtidig findes der forskellige kilder til koffein, og det kan ligeledes være en god idé at se, hvor det kommer fra, selvom det ikke spiller en rolle i samme omfang som hvilke andre stoffer, der er tilsat, gør.

Hvad gør koffeinpiller?

Koffeinpiller giver dig energi og hjælper dig med at holde fokus. Det er primært det, de gør, men der er også andre virkninger!

Koffein er stimulerende for hjernen, som gør, at den virker opkvikkende. Det har dog længe været et kendt fænomen, at koffeinpiller opkvikker. Dog har moderne forskning kunnet vise, at det øger vores evne til udholdenhed. Der er flere teorier om, hvordan koffein giver opkvikningen, og den førnævnte om, at det går ind og påvirker centralnervesystemet, er den hidtil mest sandsynlige. Det giver dig øget præstationsevne, du virker mere vågen og samtidig giver det en bedre reaktionsevne. Dog er en anden teori, at koffein tilfører energi direkte til vores muskler. Dog har ingen af teorierne kunnet blive på- eller afvist.

Er koffeinpiller farlige?

Alt er farligt i store mængder! Ja, selv vand er farligt i store mængder. Derfor er det vigtigt, at du følger anbefalingerne, hvis du vil bruge koffeinpiller til din træning. Det anbefales, at man som mand ikke indtager mere end 400 mg koffein dagligt, mens det for kvinder er 300 mg. Koffein kan give sure opstød, diarre, kvalme, hjertebanken, hovedpine, søvnløshed, rastløshed og muskelrystelse, men selvom du eksempelvis oplever, at du ryster efter træning, kan det også være mælkesyre, som er meget normalt, hvis du har dyrket hård motion.

Koffein er mildt afhængighedsdannende, så det er selvfølgelig noget, man også skal være opmærksom på. Man kan opleve, at man får hovedpine eller er træt, hvis man ikke får sit daglige skud koffein, og det kender mange danskere med garanti fra morgenkaffen. Derfor kan det være en god idé af og til at holde en lille pause for at se, hvordan ens krop reagerer på det, men det er selvfølgelig op til den enkelte.

Kan man nøjes med kaffe i stedet for koffeinpiller?

Ja, det kan man i princippet godt. Men det kræver altså, at du drikker en hel del kaffe, inden du skal træne. Fordelen ved koffeinpiller er, at du kan tage den ene lille pille, som så virker umiddelbart efter, du har taget den, så du er på toppen, når du skal træne. Men du skal dog være opmærksom på, at det anbefales at overholde den daglige dosis af koffein, som jeg nævnte tidligere er 300 mg for kvinder og 400 mg for mænd. Det betyder, at hvis du indtager 100 mg koffein gennem kaffe i løbet af dagen, skal du ikke tage 400 mg koffein gennem koffeinpiller. Derfor skal du lige overveje, hvor meget koffein du skal indtage inden træning.

Der er også koffein i cola og energidrik, og dem skal du også have med i din overvejelse. Hvis du drikker en almindelig dåsecola, indtager du omkring 30 mg koffein, så hvis du er storforbruger af sodavand, skal du overveje, hvor meget koffein du skal have gennem koffeinpiller. Det samme gælder, hvis du indtager preworkout. Mange af dem indeholder koffein.

Normalt anbefaler vi, at du skal mærke dig frem, og det gør vi også her. Hvis du føler dig godt tilpas med 100 mg eller 200 mg koffein, skal du bare gøre det. Dog skal du ikke mærke dig frem, om du kan holde til at indtage 800 mg koffein om dagen. Det kan give bivirkninger! Men så længe du holder dig indenfor anbefalinger, sker der ingenting.

Koffeinpiller som preworkout

Koffeinpiller er som sagt koffein i ren form. Derfor er det en god erstatning til preworkout. Mange forskellige preworkouts indeholder nemlig bl.a. koffein. Koffein er en essentiel del af preworkout. Der er udover koffein også tilsat andre stoffer, som er sukker, beta-alanin, kreatin og forskellige vitaminer, som påvirker din træning positivt i de fleste tilfælde. Dog kan der også være bivirkninger ved dem. Så hvis du ønsker at få koffein i den rene form, er koffeinpiller vejen frem. På den måde kan du undgå de kosttilskud, som har forskellige andre stoffer tilsat. Dermed får du gennem koffeinpiller det kosttilskud, der giver størst effekt og har færrest bivirkninger.

Hvor meget koffein skal du tage?

For lige at have det under en overskrift, anbefales det, at du ikke indtager mere end 300 mg koffein som kvinde og 400 mg som mand. Der kan være bivirkninger forbundet med et overforbrug af koffein, og vær opmærksom på, hvor meget koffein du indtager i løbet af dagen, hvis du ønsker at benytte det som kosttilskud.

Koffein kan nemlig give sure opstød, diarre, kvalme, hjertebanken, hovedpine, søvnløshed, rastløshed og muskelrystelse. Men som nævnt tidligere, skal du ikke være bange, hvis du ryster lidt efter træning, det er ganske normalt, hvis du har dyrket hård sport. Det samme gælder, hvis du ryster lidt inden træning og meget tændt på at skulle enten løfte tungt, spille en vigtig fodboldkamp el. lign. Musklerne kan også påvirkes af forventningen om at skulle præstere.

Koffeinpiller er ikke ulovlige

Koffeinpiller var ulovlige engang, men det er de ikke længere! Lovgivningen blev ændret, så det er helt lovligt at sælge, købe og indtage koffeinpiller. Det var tidligere ulovligt at sælge koffeinpiller som kosttilskud, fordi det ansås som doping, men i dag sælges det ofte i forbindelse med bodybuilding. Alle de større producenter af kosttilskud sælger også koffeinpiller, så der er vist ikke længere nogen tvivl om, at koffeinpiller er lovlige – og de virker!