• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Portræt af Tine Grønnemark - Nordisk Mester

14 September 2016

 

Vi har taget en snak med Tine Grønnemark, der i dette spændende interview fortæller om sin træning, og hvordan det for hende handler mere om passionen for sporten og træningen i sig selv, fremfor blot målet om at stille op til konkurrencer i Bikini Fitness. Læs med herunder, eller tag et kig på vores andre interviews her: Fitness interviews.

 

Portræt af Tine Grønnemark
Foto: Jan Teller

 

De hurtige:


Fulde navn:
Tine Grønnemark Eriksen

Alder: 25 år

Højde: 1.73 (målt til 1.71 til konkurrencerne)

Vægt: 65 kg på nuværende tidspunkt, 57 kg på scenen

Gym: Fitness World centrene i Århus

 

 

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?


Jeg har altid dyrket sport, siden jeg var lille. Jeg har spillet fodbold og håndbold, siden jeg var 5-6 år og stoppede i 17-års alderen, da jeg blev erklæret 11% invalid i højre knæ og, lægen frarådede kontaktsport.

Min interesse for styrketræningen opstod omkring 2011, hvor jeg dimitterede fra gymnasiet. Gymnasietiden var præget af en masse byture og alkohol, og jeg tror, jeg var nået til et punkt, hvor jeg var klar til andet indhold i mit liv. På daværende tidspunkt havde jeg en kæreste, der gik op i styrketræning, og på den måde blev jeg ligeså stille introduceret for verdenen. Samme år flyttede jeg til Århus og blev meget inspireret af det træningsmiljø, der var i fitnesscentrene. Derfor tog jeg fat i Peter Bendtsen, som lavede mit allerførste forløb. Sidenhen fik jeg blod på tanden og skiftede træner til Lonnie, som var mere bekendt med fitnesskonkurrencerne end Peter på daværende tidspunkt. I 2013 debuterede jeg i Bikini Fitness for første gang og endte på en 12. plads.

 

 

Portræt af Tine Grønnemark

 

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?


Efter min konkurrenceoplevelse i 2013 havde jeg egentlig ingen planer om at skulle på scenen igen. Men jeg forsatte min styrketræning – fordi jeg altid har trænet, fordi jeg elskede det, og ikke for at skulle stå på en scene. Sidenhen mødte jeg min daværende kæreste, Andreas Saugmann, som selv er bodybuilder. Hans motivation og iver efter altid at blive bedre smittede i stor stil af på mig, og vi lagde en plan i januar 2014 om at få mig i min hidtil bedste form på den tid, det nu ville tage – og planen var ikke, at jeg skulle på scenen. Men som månederne skred frem og min form blev bedre, motivationen højere, og generelt dét at være på diæt, blev lettere, besluttede vi os for, at jeg skulle melde mig til debutantstævnet 2015. Jeg tilmeldte mig 5 uger før konkurrencen og endte med en rigtig fin sæson:

  • NewComers 2015 i Bikini Fitness +172: 1. plads.
  • Danmarksmesterskaberne 2015 i Bikini Fitness -172: 1. plads.
  • Nordisk Mesterskab 2015 i bikinifitness -172: 1. plads.

 

 

Portræt af Tine Grønnemark

 

 

Hvordan ser dit træningsprogram ud?


Lige nu kører jeg ikke et fast træningsprogram, da min hverdag er meget forskellig. Men typisk ser det således ud:

  • Mandag: Ben med fokus på glutes og baglår
  • Tirsdag: Ryg
  • Onsdag: Skuldre + arme
  • Torsdag: Hvile/cardiodag
  • Fredag: Ben med fokus på glutes og forlår
  • Lørdag: Ryg + skuldre
  • Søndag: Hvile/cardiodag

 

Jeg er derudover begyndt at eksperimentere lidt med løb og løber derfor gerne 3 x ugentligt (6,5-10 km). Derudover har jeg mellem 30-60 minutters cardio på styrketræningsdage (når jeg orker det) og mellem 3-5 HIIT/metcon pas om ugen.

 

 

Portræt af Tine Grønnemark
Foto: Jan Teller

 

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag?

  • Måltid 1 (kl. 5.15 - før arbejde): 20 g bodylab whey proteinpulver, 15 g mandler
  • Måltid 2 (kl. 9.00 – morgenmad på job): 300 g skyr, 20 g bodylab whey crisps, bodylab zero topping, en halv banan, 50 g bær.
  • Måltid 3 (kl. 12.00 – frokost): 130 g kød, 200 g grønt.
  • Måltid 4 (kl. 15.45 – før træning): 3 riskiks, 100 g kylling, 2 scoops Bodylab BCAA Ice Tea Peach
  • Måltid 5 (kl. 19.00 efter træning – aftensmad): 40 g pasta/ris, 130 g rødt kød, 200 g grøntsager.
  • Måltid 6 (kl. 21.00 - sengetid): 250 g skyr, bodylab zero topping, 50 g bær, 15 g nødder.

 

 

Til tider skifter jeg kød ud med æg, og andre gange får jeg enten æg eller havregrød om morgenen i stedet for skyr. Jeg ligger typisk mine kulhydrater inden og efter min træning. Ellers er min kost bygget op efter 50% protein, 25% fedt, og 25% kulhydrat. Når jeg ikke har konkurrencer i sigte, lever jeg typisk efter 80/20-reglen – jeg holder mig til min plan i hverdagene, men i weekenderne giver jeg mig selv lov til at hygge mig.

 

 

Portræt af Tine Grønnemark

 

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?


Følelsen af tilfredshed og ro i kroppen efter en træning. Jeg kan langt bedre slappe af på sofaen med god samvittighed, når jeg har været til træning. Og typisk bliver mit sørgelige humør også bedre af at komme afsted, da det er en slags ”terapi” at komme afsted. På dage hvor jeg kan være helt i torvene, træt eller har læsning til op over begge ører, så bliver jeg ganske enkelt bare hjemme. Jeg har 1-2 hviledage om ugen, og jeg giver mig selv den frihed at kunne rykke rundt på programmet, hvis det passer bedre end det først planlagte.

 

 

Portræt af Tine Grønnemark

 

 

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?


Lige nu handler det rigtig meget om, at jeg skal gøre min uddannelse færdig og så bliver alt andet prioriteret rundt om dét. Jeg er færdig til januar 2017, og efter det ser jeg, hvor jeg er i livet. Jeg føler selv, jeg har opnået, hvad jeg gerne vil indenfor konkurrencerne – og derfor vil jeg rigtig gerne forsøge at komme i en acceptabel form, som hverken indeholder torsk, væskeudtømninger, asparges eller 2 timers cardio dagligt.

 

 

Portræt af Tine GrønnemarkFoto: Jan Teller

 

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være, og hvad skulle i træne?


Det er et svært spørgsmål – jeg tror ikke, jeg som sådan har nogle ”idoler”. Men jeg har altid godt kunne tænke mig en træning med Philip Munk (@rebelsport_). Jeg har set flere af hans træninger på Instagram, og jeg bliver lige imponeret hver gang. Selve træningsstilen ligger langt fra min egen, hvilket også er grunden til, at jeg godt kunne tænke mig at prøve det – jeg er dog sikker på, at jeg kun ville holde 2 minutter.

 

 

Portræt af Tine Grønnemark

 

 

Ultimative top-sæt soundtrack:


Autograf, Janelle Kroll – Metaphysical

Cheat Codes x Kris Kross Amsterdam – Sex

Tinie Tempah x Zara Larsson – Girls Like

Jeg sætter egentlig bare en playliste på på min app på telefonen.

 

 

Portræt af Tine Grønnemark

 

 

Dit bedste råd til læseren:


Træn for din egen skyld – træn af lyst, fordi du elsker det, og ikke fordi du skal eller af pligt. Vælg de gode råvarer, fordi de er gode for din krop og der skal benzin til at holde dig godt kørende. Vigtigst af alt – gør det for din egen skyld!

 

 

 

Tilføj power addict på snapchat

Flere Indlæg

Find det du leder efter