• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Thomas Nordal - Til VM i naturlig bodybuilding

10 Februar 2016

Vi har taget en snak med et af Danmarks absolutte toptalenter indenfor naturlig bodybuilding, Thomas Nordal.

Thomas stiller op i det internationale forbund for naturlig bodybuilding WNBF, og er nu i gang med forberedelserne til sit 3. VM.

Læs med herunder, hvor Thomas fortæller om sin træning og vejen til sit 3. VM, eller tag et kig på vores andre interviews: Fitness interviews med danske atleter

 

Interview med Thomas Nordal

 

De hurtige:

Fulde navn: Thomas Nordal Rasmussen

Alder: 42 år

Højde: 170 cm

Vægt: 68,5 kg / 76 kg. (scenevægt / off-season)

Gym: Sønderborg City Fitness

 

 Thomas Nordal UKDFBA vinder

 

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg startede rigtigt med at træne med vægte, da jeg var ca. 18 år gammel, men på det tidspunkt og faktisk indtil jeg blev 30 år, var det mest et supplement til fodbold, som jeg har spillet fra jeg var 5 til jeg blev ca. 33 år. Før jeg blev 18 blev der dog også løftet lidt, men kun derhjemme eller hos vennerne. Inspirationen kom nok mest fra 80’ernes udødelige film-bøffer, som Arnold og Van Damme osv.

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Det største øjeblik i min karriere - indtil videre-  var helt klart da jeg vandt min anden VM bronze medalje i WNBF Pro-regi i november 2015. Jeg vil dog sige, at min DM titel i Athletic Fitness fra 2012 også har en helt speciel plads i mit hjerte.

 

Thomas Nordal til VM 2015
Thomas Nordal (længst til højre med lilla trunks) med rear lat spread på scenen til VM 2015.

 

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

Mandag: Push - styrke

Tirsdag: Pull - styrke

Onsdag: Ben - styrke

Torsdag: Push - hypertrophy

Fredag: Pull - hypertrophy

Lørdag: Ben - hypertrophy

Søndag: Fri

 

Thomas Nordal WNBF VM 2015 backstage
Thomas Nordal backstage til VM 2015.

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag?

Jeg er som udgangspunkt Flexible Dieter, men jeg har altid en ”foolproof” kostplan hængende på mit køleskab, som jeg kan følge, hvis overskuddet eller tiden ikke er til andet. Den er så tilstrækkelig simpel, at jeg ved, at jeg altid har de ting i køkkenet, der skal bruges for at overholde den. Nu her hvor det er off-season følger jeg desuden det, man kalder Reverse Dieting, som giver dig mulighed for at lean-gaine på en simpel måde og med tilstrækkeligt overskud til at give den gas med vægtene. Endeligt er jeg også begyndt at benytte Intermittent Fasting, hvor jeg dagligt har et 8 timers ”spisevindue” (13-21 for mit vedkommende). Det er stadig relativt nyt (og meget anderledes) for mig, end hvad jeg er vant til fra tidligere, og det er stadig for tidligt at konkludere noget endeligt, men subjektivt vurderet har aldrig haft så god en start på min off-season målt ud fra stigning i kropsvægt vs. fedtmasse, styrke i centeret og endeligt hvordan kroppen ser ud.

Macrofordelingsmæssigt ligger jeg således:

Protein: 2,5 - 3,0 g / kg kropsvægt (jo mindre fedtmasse, jo højere proteinindtag)

Fedt: 15-25% af mit kcal-indtag

Kulhydrat: resten af mit kcal indtag kommer herfra – ca. 50%

Kosttilskud:

- Proteinpulver, selvom det jo i virkeligheden bare er filtreret, tørret mælk med smag og ikke som sådan et kosttilskud

- Kreatin Monohydrat

- BCAA 2:1:1

- Beta-Alanin

- Koffein

- Glucosamine Sulphate

- Omega 3

 

Thomas Nordal VM 2015
Thomas Nordal (højre) i top 3 til VM 2015.

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

Jeg holder målet for øje, og husker på hvorfor det betyder noget for mig at gøre, hvad jeg gør. Omvendt så tror jeg også på kvalitet over kvantitet. Alibitræning siger mig intet – så vil jeg hellere tage den ekstra hviledag, jeg har behov, så jeg kan vende tilbage bedre end nogensinde.

 

 

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?

Konkurrencemæssigt er mit mål helt klart. Jeg vil være WNBF Pro verdensmester i letvægtsklassen. Vejen dertil er brolagt med hårdt arbejde, et skridt ad gangen lige som jeg har gjort hidtil. Jeg går meget op i at lære så meget som muligt om det jeg gør, sådan at jeg kan træne, spise og hvile så optimalt som muligt. Men det skal også være sjovt, motiverende og moralskabende, for når alt kommer til alt, så træner jeg ikke for at stille op – jeg stiller op, fordi jeg træner.

 

Læs også: Kenni Eliasens guide til naturlige fitness- og bodybuildingkonkurrencer

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være, og hvad skulle i træne?

Selvom han efterhånden er en ældre herre, ville jeg gerne træne med legenden Frank Zane. Hvad vi skulle træne med vægtene er helt op til ham, så længe vi slutter af med en masse posering.

 

Thomas Nordal VM 2015 Power Addict
Side Chest fra VM 2015.

 

Ultimative top-sæt soundtrack:

Det skal helst være noget trance af en eller anden art, men gammelt AC/DC kan også sagtens gå an. Musikken er ikke det afgørende for mig for at træningen kommer helt op at ringe.

 

Dit bedste råd til læseren:

Udenfor centeret: vær nysgerrig, søg information, lær af de bedste – og stil dig ikke tilfreds med ammestuehistorier og gammelt overtro – do science!

I centeret: sørg for at alle træninger tæller, alibi træning tæller ikke. Hav en plan – følg den – og giv aldrig op!

 

 

Følg os på Instagram!

Flere Indlæg

Find det du leder efter