• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Interview med Nemanja Stankovic - DM-vinder i Athletic Fitness

27 Januar 2016

Vi har endnu et spændende interview klar til jer, og i denne uge har vi taget en snak med Nemanja Stankovic, der fortæller om sin træning, historien bag, og sine fremtidige ambitioner. Læs med herunder, eller tag et kig på sidste uges interview her: Interview med Mads Bille - Classic Bodybuilding.

 

Interview med Nemanja Stankovic

 

Interview med Nemanja Stankovic

 

De hurtige:

Fulde navn: Nemanja Stankovic

Alder: 21 år

Højde: 186 cm

Vægt: 102 kilo (offseason)

Gym: Fitness World og Hammel Motionscenter

 

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg begyndte at styrketræne, da jeg gik i 7 klasse, sammen med vennerne. Da jeg startede med styrketræningen var det ikke, fordi jeg havde nogen ambitioner. Jeg spillede fodbold på et forholdsvis højt niveau, hvorfor min træner mente, at jeg var nødt til at begynde at løfte lidt vægte, før jeg kunne spille på det niveau, de krævede. Jeg begyndte derfor at have lidt mere fokus på styrketræningen, men jeg synes, det var svært at motivere mig selv, da det ikke var det mest spændende at løfte vægte.

I 2009 skete der dog en stor nedtur for mig, da jeg blev erklæret fodboldinvalid. Da jeg altid har været en dreng med meget energi, valgte jeg derfor at forsætte med styrketræningen, blot så jeg havde noget at give mig til. Kærligheden til styrketræningen begyndte derefter at udvikle sig ret hurtigt. Jeg synes, det var fascinerende hvordan ens krop kunne ændre sig over en længere periode samtidig med, at styrken blev bedre og bedre. Siden da har jeg trænet op til konkurrence, hvor jeg indtil nu har stillet op til 2 konkurrencer, og jeg har aldrig været mere motiveret, end jeg er nu.

 

Interview med Nemanja Stankovic

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Jeg har indtil nu stillet op til 2 konkurrencer. Newcomers 2014 og DM 2014 (Athletic Fitness).

Til Newcomers blev jeg nummer 3, hvilket jeg var enormt tilfreds med. Men efter at have tygget lidt på det, var jeg alligevel ikke helt tilfreds, og stillede derfor op til DM med et mål om at vinde min klasse. At jeg går hen og vinder både min klasse og overall'en, var over alt forventning.

Derudover har jeg som person altid været meget usikker, hvor at jeg nu kan mærke, at styrketræningen har gjort mig mere selvsikker som person, hvilket gør, at jeg bedre kan hvile i mig selv.

 

 

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

Jeg har ikke decideret noget fast træningsprogram, da min filosofi er, at man ikke skal holde sig til nogle faste øvelser udover hovedøvelser som squat, dødløft, bent over rows osv. Jeg husker at variere fra gang til gang, og det er det, som fungerer bedst for mig.

Hvis jeg dog skulle sætte muskelgrupperne sammen, vil det se således ud:

Mandag: Ryg + Mave

Tirsdag: Bryst + Læg

Onsdag: Skulder + Mave

Torsdag: Ben + Læg

Fredag: Ryg

Lørdag: Skulder + bryst

Søndag: Arme + Mave + Læg

Som det ses ovenfor, er der i programmet ikke nogen bestemte hviledage. Dette skyldes, at jeg kun holder hviledage, når jeg føler, at kroppen har brug for det.

Derudover kan man også se, at ben kun bliver trænet 1 gang om ugen i forhold til de andre muskelgrupper, der bliver trænet 2 gange om ugen. Dette skyldes, at jeg vurderer mine ben til at være mit mest dominerende område på kroppen.

 

Nemanja Stankovic

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag?

Morgenmad: Havregryn med skummetmælk

Frokost: Det, der bliver serveret på arbejdet (kæmpe buffet)

Eftermiddag: Ris, kylling, og grøntsager

Aftensmad: Det, der bliver serveret

Jeg tager altid protein og carbs efter træning, og det er af den grund, at det er godt for ens krop at få nogle hurtigt-optagelige kulhydrater samt protein. Jeg tager to scoops protein (60g) og det samme med carbs. Så får jeg vitaminer og fiskeolie, som efter min mening er super vigtigt for at undgå skader. Ved siden af det, får jeg kasein protein, som jeg får lige inden jeg går i seng, grundet at det er langsomt-optageligt protein. Der tager jeg kun en enkelt scoop (30g). Mens jeg træner, får jeg BCAA, som efter min mening er et af de vigtigste kosttilskud, man kan få, eftersom at det giver dine muskler det, de skal have, mens du træner.

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

Det er meget sjældent, at jeg har dage, hvor jeg ikke har lyst til at tage ned for at træne. Når disse dage kommer, prøver jeg at tage en lur lige efter arbejde, og når jeg så vågner, får jeg lidt at spise, og så plejer energiniveauet at være meget bedre. De dage, hvor jeg eksempelvis ikke når at få en lur efter arbejde, hvis jeg er helt rykket i stykker, vælger jeg at blive hjemme.

 

Interview med Nemanja Stankovic - Guldvinder i Men's Physique

 

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?

Med hensyn til kommende konkurrencer, har jeg ikke nogen plan lige pt. Jeg ved bare, at det ikke er sidste gang, jeg skal stå på scenen, da jeg virkelig synes, det er det fedeste, jeg nogensinde har oplevet. Men da jeg nu har prøvet at vinde Athletic Fitness, kunne jeg godt tænke mig at prøve en ny klasse, som også er mulig at stille op i i udlandet. Jeg er stadig ret ung, så jeg har lidt tid til at tænke over det. Men lige pt. er jeg bare i gang med at gaine alt det, jeg kan. Målet er at bygge en bedre fysik i forhold til sidst, jeg stod på scenen.

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være, og hvad skulle i træne?

Min ultimative fysik er en blanding af Sadik Hadzovic og Steve Cook. Hvis jeg skulle træne med Sadik skulle fokus nok være på bryst eller skuldre, hvorimod hvis Steve og jeg skulle have en træning sammen, ville jeg nok helst tage en omgang arme og skulder!

 

Interview med Nemanja Stankovic - Guldvinder i Men's Physique

 

Ultimative top-sæt soundtrack:

Jeg træner til meget forskellige musikarter, men for tiden er det Gilli jeg hører, når jeg træner. Derudover er jeg helt vild med motivationsvideoer, som jeg bare lader køre, mens jeg træner. Jeg kan også sagtens træne udelukkende til en playliste af motivationstaler.

Læs også: Ugens Power Addict: Benjamin Cardel

Dit bedste råd til læseren:

Prøv at følg musklens fulde bevægelse. At løfte tunge vægte kan meget vel føles godt, både for et overall pump og den umiddelbare tilfredshedsfølelse af at have mange skiver på stangen, men det giver dig sjældent de resultater, man gerne vil have. Tag din tid og lær, hvordan din krop hænger sammen, og arbejd derfra ud fra den viden, du har om din krop.

 

 

Flere Indlæg

Find det du leder efter