• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Interview med Jacob Bork aka Borkatron

13 Januar 2016

Vi har taget en snak med Jacob Bork aka Borkatron, der i et spændende interview fortæller om sin træning, fortid, og hvad der har fået ham til at elske de tunge vægte.

Læs Jacobs fortælling herunder, eller se vores andre interviews lige her.

 

Jacob Bork aka Borkatron

 

Interview med Jacob Bork aka Borkatron

 

De hurtige:

Fulde navn: Jacob Bork @Borkatron

Alder: 25 år

Højde: 194 cm

Vægt: Til Sjællands Stærkeste Mand peakede jeg på 122 kg, nu ligger jeg i en bedre form og er på omkring 115-116 kg.

Gym: Loaded Gym

 

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg var overvægtig igennem hele min barndom, og var altid ham, der gik i store trøjer for at dække over min størrelse. I starten af teenageårene tabte jeg en del kilo på kun kost, men jeg tog dem stille og roligt på igen, og da jeg afsluttede folkeskolen var jeg igen tyk. Selv når det var sommer ville man sjældent se mig i en t-shirt, og hvis jeg havde en på, så kunne du være sikker på, at jeg virkelig ikke fandt mig godt tilpas.

Den dag hvor jeg besluttede mig for, at nu ville jeg gøre en forskel, husker jeg tydeligt. Jeg stod og kiggede mig i spejlet på min efterskole, og der blev jeg nærmest ramt af et lyn, og vidste at nu skulle det laves om. Jeg ville være glad for min krop og føle mig tilpas uanset hvilket tøj, jeg havde på. Min største drøm som barn/teenager var at kunne gå i badebukser uden at føle mig flov. Efter dette øjeblik fløj jeg op til computerrummet på min efterskole, hvor jeg sad i flere timer og fandt artikler om styrketræning og kost. Samme aften gik jeg ned i skolens træningslokale, der bestod af simple vægtstænger, nogle håndvægte, og en multimaskine. Allerede fra starten af kunne jeg læse at squat, dødløft, bænkpres, og barbell rows var vejen frem, og dette var også det eneste, min første træning bestod af. Jeg trænede i flere timer den aften, og da lyset blev slukket dernede fortsatte jeg en ekstra time. Jeg kunne slet ikke holde mig væk, og efter dette sekund var jeg fuldkommen besat af at løfte vægte.

Det, der inspirerede mig til at komme i gang, var mig selv. Jeg gik ikke efter at ligne nogen speciel eller være ligeså god som nogen som helst – jeg ville bare være glad for mig selv og føle mig tilpas i min egen krop. En følelse jeg aldrig havde haft før. Dette er også noget, jeg siger til mine klienter og folk, som gerne vil i gang med at træne; prøv at skabe dig et såkaldt ”fønix” øjeblik. Et øjeblik, hvor du ser på din krop og kommer frem til, at nu er det nok, nu skal der ske en ændring, og det skal være lige nu. Du skal ikke stræbe efter at ligne nogen, du skal ikke måle dig med andre, du skal gå efter din egen lykke, dine egne mål, og gøre det på din egen måde!

 

Jacob Bork Borkatron
150kg logpress til Sjællands Stærkeste Mand 2015.

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Jeg dyrker ingen speciel sport, jeg elsker bare alle aspekter af at løfte tunge vægte. Jeg har stillet op i Athletic Fitness i 2011, hvilket jeg syntes var en kæmpe oplevelse, og jeg lærte ting om mig selv, som jeg ikke ville kunne have kommet til på anden vis.
Derudover stillede jeg op til Sjællands Stærkeste Mand, hvor jeg placerede nr. 4 uden at have trænet op til noget stærkmand, men jeg kom stort set bare ”ind fra gaden” og tog udfordringen op. Jeg er mange gange blevet spurgt hvorfor jeg ikke vælger at fokusere på én ting. ”Hvorfor går du ikke all in på stærkmandstræning? Du har jo potentialet?”, ”hvorfor stiller du ikke op i Classic Bodybuilding og retter din træning ind efter det? Eller ”drop dog de styrkeløfttræninger, du er jo alligevel på diæt og stræber bare efter at få en bedre form lige nu?”. Mit svar til dette er, at jeg elsker at udfordre mig selv i alle de aspekter, som styrketræning tillader. Jeg er vild med at løfte tungt, få det indre dyr frem, og bare løfte lave reps med tunge vægte.
Men på den anden side kan jeg godt lide den æstetiske side af styrketræning, hvor du kan udvikle symmetri og få en velproportioneret krop med en god form. Jo jo, jeg vil nok ikke blive den bedste til noget af det, fordi jeg skifter prioritering til tider. Men ved I hvad? Det er præcist det, som gør mig glad og det, jeg elsker. Folk har så travlt med at blive den bedste bikini pige, bodybuilder, eller hvad dælen det nu måtte være, og glemmer at nyde det, som det hele handler om: nemlig at løfte noget jern, som jo er det vi alle i bund og grund elsker? Lad være med at træne efter nogle mål, fordi andre mener du har potentialet til noget - du skal træne akkurat det, som du vil og på den måde du vil! Hvis du er glad, så kan det være lige meget hvor meget potentiale, du måtte have til en given type konkurrence. For i sidste ende handler det hele vel om at være glad for det, man laver?

For dem, som er interesserede, er mine bedste løft følgende:

Bænkpres: 210 kg (115 kg BW)

Flad håndvægt pres: 6 x 90 kg håndvægte i hver arm (115 kg BW)

Olympisk squat m. wraps: 270 kg (119 kg BW)

Low-bar squat: 260 kg x 4 reps (120 kg BW)

Dødløft: 300 kg x 3 (115 kg BW)

Pullups: 42 (111 kg BW)

 

interview Jacob Bork Borkatron
Do your squats.

 

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

Udgangspunktet er følgende:

Squats + ben

Bryst + triceps (evt. skulder)

Deads + back

Tung overhead press + skuldre + arme

Hver anden uge bytter jeg skulderdagen ud med en ekstra ben dag, så hver anden uge er der 2 ben dage. Den ekstra dag laver jeg front squats som primær øvelse.

Ugen efter rammer jeg bryst 2 x ugentligt, hvor den ene dag er håndvægte, og den anden bænk med stang.  Skulder bliver kørt sammen med bryst dagene.  Dette split er temmelig standard rutine, hvis mit mål er overordnet styrke og muskelmasse. Mit fokus er at rykke tunge vægte med basisøvelser, og programmet bliver justeret afhængig af restitution på hovedøvelserne. Jeg kører naturligvis også isolation for at få ekstra blod ud til musklerne.

Jeg er ret glad for at rampe mine vægte op stille og roligt, men ikke på den traditionelle bodybuilding måde, hvor man laver mange reps og så øger vægten på den måde. Jeg pyramider vægten op, men reps falder gradvist, og jeg kører ALDRIG mig selv ud, før jeg når mit top sæt. Jeg fokuserer på eksplosivitet og at få nervesystemet helt op og klinge inden de tungeste sæt.

I træningen op til Sjællands Stærkeste Mand var fokus ren styrke, og der så det meget groft udlagt således ud. Jeg trænede ikke stærkmandsøvelserne, da jeg ikke havde planlagt at stille op.

Volume back squat + chins + 2-3 assistance løft

Overhead press + smal bænk (reps) + pump bi/tri.

Deadlift + chin-ups, rows, shrugs + bagkæde

Bænkpres og skrå bænk + pump skulder/tri

Intensity Front squat + farmer walk og hvad jeg lige følte for.

Off

 

Interview med Jacob Bork Borkatron
Presser 65 kg håndvægte i skulder. @Anderstrust spotter. 

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag?

Generelt ser en dag sådan her ud, men jeg tænker ikke så meget over, hvad jeg spiser, hvis målet er at holde vægten eller stige i vægt. Så spiser jeg bare fornuftigt og holder øje med vægten. Hvis jeg er på diæt, så smider jeg alt ind i et kost program (fx myfitnesspal, lifesum eller lignende) også følger jeg flexible dieting principperne. Dette har virket fantastisk for mig, og det gør, at jeg kan holde et normalt liv ved siden af, uden at skulle være særligt restriktiv i min dagligdag. Det gør det muligt for mig at leve et ”normalt” liv uden at skulle medbringe min egen mad og kunne hygge sammen med venner og familie. Naturligvis minimeres dette gradvist, jo færre kcal jeg har til rådighed.
Det er gået op for mig, at jeg er meget gladere, hvis jeg kan være fleksibel i min kost og give plads til et glas rødvin, en burger, eller en aften med familien, selvom jeg er på diæt. Jeg forsøger så vidt muligt at holde denne stil, når jeg er på diæt, men det er selvfølgelig ikke muligt, når kalorierne bliver meget lave. Jeg skal ikke stille op lige pt, så når jeg er på diæt er det blot for at komme i bedre form for min egen skyld, og derfor er der ingen grund til at stresse mere end nødvendigt. Livet sker stadigvæk og det gør sgu nok ikke nogen forskel om du rammer din drømmevægt om 8 uger eller 9 uger. Nobody is going to care.

Men en grov skitse af, hvordan jeg spiser lige nu, hvor jeg bare forsøger at holde min vægt, blive stærkere og større. Jeg har ingen restriktioner ift. hvad jeg spiser, jeg holder blot en fornuftig makrofordeling og kcal tal.

Morgenmad: 100g gryn, 30g peanutbutter og 50g BiotechUSA chokolade/hazelnut

Måltid 1, 2, 3 og 4: Bulk portion fra Starlinebodyfood.dk. De er på omtrent 55-70g protein, 75g carbs og 10-20g fedt. Omkring 650-750 kcal. Nem og praktisk måde at spise min mad på. Her varierer maden fuldstændig.

Under træning: BCAA flash fra BiotechUSA.

Natmad: 500g skyr med 30-50g peanutbutter, 50g BiotechUSA casein.

Jeg er som regel sulten i løbet af dagen, så jeg snacker bananer, æbler, proteinbarer, eller hvad jeg nu lige har lyst til. Det er meget normalt, at jeg får kastet 2-4 proteinbarer ned i løbet af en dag udover det, jeg har skrevet her.

Kosttilskud:

Daily vitamins fra BiotechUSA (multivitamin)

Fiskeolie

IsoWhey fra BiotechUSA
Casein fra BiotechUSA (inden jeg går i seng)

ZMA (inden jeg går i seng)

D-vitamin

Greens fra BiotechUSA (massere vitaminer, antioxidanter, mineraler osv. fra grøntsager)

Preworkout varierer - men bruger som regel supernova eller black blood fra BiotechUSA.

Kreatin

Beta-alanine

BCAA-Flash fra BiotechUSA.

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

Når man har trænet i så mange år som jeg har, så har jeg sjældent dage, hvor jeg virkelig ikke gider. Men hvis det er virkelig slemt, så lader jeg bare være med at tage af sted. For personer som mig, så er det sjældent dét at komme afsted som er problemet, men snarere dét at holde fri. Så fridage er altid gode, og så er man helt klar til dagen efter. Jeg ved med sikkerhed at jeg nok skal ramme centeret dagen efter.
Derudover: vær tilfreds med at du blot kommer ned i centeret. Nogen dage føler jeg slet ikke for at løfte tungt eller virkelig smadre mig selv. Så er dette måske et tegn på, at det ikke er i dag, at jeg skal presse kroppen så hårdt, så jeg tager restitutionstilgang til træningen og får masser af blod ud i muskulaturen og ramt øvelserne.

 

Jacob Bork Borkatron
Mødte Eddie Hall for første gang i Loaded Gym. 

 

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?
300 kg squat, 320 kg dødløft og 220 kg bænkpres. Alt sammen skal gøres i en god fysisk form. Jeg er gået lidt i tænkeboks om, hvordan jeg får min dødløft op, da jeg har døjet med en iskiasnerve og jeg stadigvæk ikke kan komme over de 2 x 300 kg i dødløft. Jeg vil nok forsøge at arbejde mere med fart og dynamiske løft, og makse mindre i dødløften end jeg ellers har gjort. Squatten skal teknisk forbedres, da jeg er gået over til low-bar squats. Bænkpressen skal jeg bare fortsætte med hvad jeg gør på nuværende tidspunkt, som er høj frekvens, og bruge masser af håndvægte, da det tillader en høj workload uden skader.

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være, og hvad skulle i træne?

Mike O’hearn gad jeg godt træne med. Manden er et bæst, og formår at holde en skarp form året rundt. Ellers skulle det være en som Dan Green eller Chris Duffin, bare fordi de er pisse kloge omkring de tekniske aspekter i styrkeløft, og så er de absurd stærke.

 

Ultimative top-sæt soundtrack:

Alt med følgende kunstnere er sikre vindere.

Slayer

Five Finger Death Punch

Rammstein

Army of Pharaohs

Meshuggah

Jedi Mind Tricks

 

Dit bedste råd til læseren:

Følg dit hjerte og nyd vejen. Det handler ikke om slutmålet, men vejen frem, og gør det på din egen måde.

 

Flere Indlæg

Find det du leder efter