• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Muskler mindsker risiko for kræft

21 Oktober 2015


Muskler mindsker risiko for kræft

Muskler mindsker risiko for kræft, fastslår forskning


Hvis du går og mangler lidt motivation til træningen eller leder efter en grund til at begynde, så får du her lige det sidste skub ud af døren og ned i træningscenteret.

Læs også: 10 tips til bedre søvn

Ifølge et svensk studie har mænd, der styrketræner 40 pct. lavere risiko for at blive ramt af kræft. 

Undersøgelsen er foretaget af et hold eksperter ført an af forskere fra Karolinska Institutet i Sverige, og bygger på resultater fra 8677 svenske mænd i alderen 20 - 82 år, der i mere end 2 årtier har fået sin livsstil monitoreret og været til regelmæssige undersøgelser, hvor bl.a. muskelstyrken blev testet. 

Mellem 1980 og 2003 registrerede forskerne således hvor mange, der udviklede kræft og efterfølgende døde af sygdommen. 

Resultaterne heraf viste at mænd, der regelmæssigt trænede med vægte og havde størst muskelstyrke havde mellem 30 og 40 pct. lavere risiko for at miste livet til kræft.

Forskerne mener, at træning med vægte styrker immunsystemet, nedsætter risikoen for betændelser i kroppen, og modvirker effekten af nogle bestemte kræftfremkaldende hormoner. Der er for nylig sat et dansk forskningsprojekt i gang for at fastslå nogle af de stoffer i musklerne, der kan hæmme kræften. Læs mere om det her.

Også på de frivillige, som var overvægtige, lod træning med vægte til at have en forebyggende effekt.

Holdet af forskere har slået fast, at antallet af dødsfald blandt mænd forårsaget af kræft kan reduceres ved bl.a. at praktisere styrketræning, der involverer de største muskelgrupper, mindst 2 gange om ugen. 

 


Dødløft er et godt eksempel på en øvelse, der involverer stort set alle store muskelgrupper.

Læs også: 16-årig pige dødløfter 190 kilo

Jessica Harris, der er Senior Health Information Officer hos Cancer Research UK, fortæller: "Det er dog ikke nødvendigt at blive bodybuilder. Blot 30 minutters moderat træning 5 gange om ugen kan have en positiv effekt."

 

Kilder: Cancer Epidemiology, Knæk Cancer

Flere Indlæg

Find det du leder efter