Anmeldelse: I Want To Look Like That Guy

23 August 2015

Anmeldelse af dokumentaren "I want to look like that guy"

Igen er det blevet tid til en filmanmeldelse på bloggen, og denne gang har vi set "I Want To Look Like That Guy". Du kan læse hele anmeldelsen herunder, eller se vores sidste anmeldelse af Bigger, Stronger, Faster* ved at klikke her.

Titel: I Want To Look Like That Guy - The Guy In Fitness Ads

Instruktør/writer: Stuart MacDonald

Medvirkende: Stuart MacDonald, Jeff Willet

Udgivelsesår: 2009

"Vi fik faktisk lyst til at cutte"

I "I Want To Look Like That Guy" møder vi Stuart MacDonald, en mand omkring de 40 med en fedtprocent på 30 og en typisk far-krop. Han er som mange andre utilfreds med sin krop, og vælger derfor at udføre et eksperiment på egen krop. Målet med eksperimentet er at komme til at ligne "that guy" fra fitnessreklamerne med hjælp fra IFBB Pro Jeff Willet, og kulminerer i slutningen af filmen med at Stuart skal på scenen til en lokal bodybuildingkonkurrence.

Filmen kan til tider virke en del langtrukket, men overordnet set er det faktisk en udmærket film. Det er meget tydeligt, at den er low-budget, da det meste af filmen ligner hjemmeoptagelser (hvilket det vel egentlig også er), men når man ser bort fra dette, kan det faktisk være en meget underholdende film.

Hovedpersonen Stuart er med sin lidt kiksede natur til tider med til at gøre filmen ret komisk, og vi kunne især ikke undlade at at lukke et højt grin ud efter hans kommentar om Jeff Willet: "What makes Jeff unique is he built his body without the use of drugs or steroids. A seemingly impossible feat by todays standards. He is without a doubt the worlds greatest drug-free bodybuilder". Her var det godt nok svært ikke at løfte et øjenbryn, men intet er selvfølgelig umuligt.

Jeff Willet
Jeff Willet - "the worlds greatest drug-free bodybuilder".

Det meste af filmen forløber med at Stuart følger en streng kostplan og træningsprogram, og kan på den måde godt blive langtrukket, men i takt med at Stuart viser bedre og bedre resultater, stiger motivationsfaktoren også markant. Når han står på scenen i slutningen af filmen får man sådan lidt en "wow" fornemmelse, og vi fik faktisk helt lyst til at cutte efter at have set den færdig, så man må jo sige at den levede op til formålet. Lige før konkurrencen rammer Stuart forbi til indvejningen, og han har derefter 30 min. til at tabe sig 3/4 pund. Efter en halv times gang, løb, og mange ture på toilettet er det faktisk lykkes ham at komme under grænsen, hvilket kom som en stor overraskelse.

Her ses Stuarts udvikling. Ret imponerende!

I konkurrencen vinder Stuart 2. plads i lightweight-klassen og 3. plads i master-division.

Overordnet set er det en ganske udmærket film, især hvis man mangler lidt motivation til at cutte, men vi ville nok undlade at følge de forskellige trænings- og kostråd, der bliver givet i filmen.