Anmeldelse: Bigger, Stronger, Faster*

24 Juli 2015

Det er igen blevet tid til en filmanmeldelse her på bloggen, og i denne uge har vi på kontoret set Bigger, Stronger, Faster. Det er aldrig nemt at finde hoved eller hale i den uendelige bunke af film om træning og bodybuilding, så vi forsøger her at gøre livet lidt lettere for dig, der leder efter en god træningsfilm. Du kan læse hele anmeldelsen herunder, eller læse vores sidste anmeldelse af STRONG: The Movie ved at klikke lige her.

Anmeldelse af Bigger, Stronger, Faster

Titel: Bigger, Stronger, Faster*

Instruktør/writer: Chris Bell

Medvirkende: Chris Bell, Mark Bell, Mike Bell, Arnold Schwarzenegger, Greg Valentino m.fl.

Udgivelsesår: 2008

*The side effects of being American

Bigger, Stronger, Faster* er helt basalt set en film om doping. I dokumentaren følger vi Chris Bell fra Poughkeepsie, NY, der er vokset op som en buttet dreng i 80'ernes USA sammen med sine 2 brødre, Mike og Mark Bell. I denne storhedstid for USA, hvor landet bl.a. var dominerende i mange sportsgrene, var de 3 drenge selvfølgelig kæmpe fans af ikoner som både Arnold, Stallone, og ikke mindst Hulk Hogan. Dette fik dem alle til at stræbe efter store muskler og en flot fysik, og de begyndte i en forholdsvist tidlig alder at eksperimentere med steroider. Chris holdte hurtigt op igen, men de to andre brødre fortsatte. Den ene, Mike "Mad Dog" Bell, forfulgte forgæves en wrestlingkarriere, og den anden bror, Mark Bell, valgte vejen som styrkeløfter, og har da også nogle imponerende resultater på CV'et.

Vores hovedperson Chris fortæller, at han stoppede med steroiderne, fordi han følte, at det var snyd. Han vælger derfor at undersøge nærmere, hvorfor hans 2 brødre har det fint med doping, når han ikke selv har, og om det i det hele taget er snyd at bruge doping.

Dette lægger bunden for en af de, efter vores mening, bedste dokumentarer nogensinde. Filmen er utroligt faglig og bygger kun på rent faktuelle sandheder, og derudover er den meget samfundskritisk og ikke mindst humoristisk.

Nogen vil måske mene, at filmen er en slags fortaler for doping, men ikke nødvendigvis. Der bliver nærmere lagt vægt på, hvor hyklerisk samfundet er, når det kommer til doping og anabolske steroider, og hvor modstridende amerikanernes opfattelse er af, hvad der er "un-american". Her gives et godt eksempel med vores allesammens Arnold Schwarzenegger, der jo nærmest er et manifest af The American Dream. Han siger i et klip at "one thing I learned about America is that if you work hard and play by the rules, this country is truly open to you. You can achieve anything". Ærke-amerikansk. Men var Arnold mon overhovedet endt som guvernør i Californien, hvis han i sin tid ikke havde brugt anabolske steroider? Herefter får man fortalt, at i samme år som George Bush Sr. underskrev "the Steroid Control Act", gjorde han Arnold til "chairman of the President's Council on Physical Fitness". Hvis det ikke er hyklerisk, så ved jeg ikke hvad er. Samtidig smides der lige en kommentar om selveste Captain America, altså USA i kød og blød, som jo tilfældigvis er resultatet af et laboratorieeksperiment og nogle stærke vitaminindsprøjtninger.

Et af de mest tragikomiske øjeblikke i dokumentaren er når Chris viser, hvor nemt det er at skaffe de så angiveligt farlige steroider på ganske lovlig vis. Han går blot ind til en "Anti-aging Clinic" og fortæller, at han har et "hormon-deficit", hvorefter lægen, der ikke engang er læge, men KIROPRAKTOR, foretager et par tests og derefter udskriver bunkevis af steroider til vores hovedperson, fuldstændig lovligt.

Der bliver også lagt stor vægt på den nærmest kriselignende tilstand der opstod, da det blev offentliggjort, at ca. 80% af alle baseballspillere benyttede anabolske steroider eller andre former for doping, hvilket åbenbart er uamerikansk.

Noget af det aller mest groteske i filmen er scenen, hvor man får at vide, at de i det amerikanske luftvåben bruger nogle såkaldte "Go-pills", der faktisk bare er amfetamin, for at piloterne skal kunne "koncentrere sig", og at 2 piloter på disse piller i 2002 valgte at bombe en gruppe canadiske landtropper, hvoraf 4 blev slået ihjel. Læger har udtalt, at sådanne uovervejede beslutninger er typisk adfærd på amfetamin, og nå ja, disse piller bliver også brugt i baseball.

Også værd at nævne er Adderall, medicin til folk med ADHD, som bliver skambrugt af unge studerende i USA til at få bedre resultater og karakterer, hvilket er fuldt ud lovligt. Ligeledes bruger tonsvis af musikere betablokkere til at reducere produktionen af adrenalin for at modvirke sceneskræk, men dette anses ikke som "performance enhancement".

Hele filmen fokuserer altså på hykleriet i at ulovliggøre anabolske steroider, når præstationsfremmende midler bliver brugt i så afsindigt mange andre afskygninger over hele landet i alle mulige erhverv. Bigger, Stronger, Faster* er en fantastisk film, der virkelig formår at sætte lys på den amerikanske dobbeltmorale.

Den er uden tvivl et kig værd, og den ligger faktisk på YouTube. Du kan se hele filmen herunder (dog med svenske undertekster):