• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

10 tips til bedre søvn

25 Juni 2015

tips til bedre søvn

 

Tips til bedre søvn

 

Der er stort set ikke noget bedre end at sove. Vi elsker at sove, og dette er bestemt ikke uden grund. Det føles absolut fantastisk at vågne op helt af sig selv og være veludhvilet og klar til dagen.
Dette har samtidig noget at gøre med, at søvn er ekstremt vigtigt. Uden søvn kan hverken kroppen eller hjernen fungere ordentligt, og en god nats søvn er både essentiel for restitution såvel fysisk som mentalt.

Læs også: Sådan sover du bedst! Sammenhæng mellem søvn og træning

På trods af dette får utroligt mange danskere faktisk for lidt søvn, og dette er ret problematisk. En gennemsnitlig voksen har optimalt brug for minimum 7-8 timers søvn, hvor teenagere faktisk helst skal have helt op til 9 timer. Selvom man videnskabeligt set endnu ikke har formået at slå fast, hvorfor vi helt præcist har brug for søvn fremfor blot hvile, har man bevist at mange vigtige kemiske processer finder sted i kroppen, når vi sover, herunder produktionen af bl.a. væksthormon og protein.

I den forbindelse har vi her lavet en liste over 10 tips til bedre søvn, så du kan få det bedst mulige ud af de dyrebare nattetimer.

1. Undgå koffein senere på dagen

Dette lyder måske som en nobrainer, men hvor mange mennesker får ikke lige en kop kaffe om aftenen? Koffein har en halveringstid på mellem 3-7 timer, og dette kan nemt være med til at forstyrre nattesøvnen.


2. Hvis du skal sove til middag, så gør det tidligt på dagen

En middagslur senere end 15-16 tiden kan være med til at holde dig oppe sent om aftenen, så sørg for at tage din morfar lidt tidligere på døgnet.


3. Undgå stort væskeindtag sent om aftenen

Igen lidt en nobrainer, men undgå helst at drikke meget væske op til en time før sengetid, da en natlig tur på toilettet vil forstyrre den yderst dyrebare dybe søvn.


4. Hold soveværelset køligt

Kroppen har svært ved at falde til ro, hvis der er for varmt i lokalet. Temperaturen påvirker vores døgnrytme, og den optimale temperatur er faktisk mellem 13-18 grader.


5. Læg smartphonen fra dig før sengetid

Ja, nu bliver det svært. En af de aller værste ting at gøre, før man lægger sig til at sove, er faktisk at kigge ind i sin telefon. Dette har noget at gøre med det lys, skærmen afgiver. Når man ligger der i sin seng og stirrer på Facebook eller Instagram sender øjnene et signal til hjernen om, at det faktisk slet ikke er aften/nat, pga. de store mængder lys. Så nu tror hjernen altså teknisk set at du står og glor direkte op i solen, og så er det altså svært at falde i søvn. Det er svært at lade være, men det virker!


6. Hvis du vågner om natten, så kig IKKE på uret

Endnu en svær en. Det er næsten umuligt at lade være, men faktisk også meget vigtigt. Vi kender det alle sammen - man vågner og kigger på uret, og den er halv seks. Så tænker man "pis, jeg skal snart op. Sov nu, sov nu, sov nu" og så er det irriterende nok umuligt at falde i søvn igen. Så lad være med det.


7. Undgå at træne lige før sengetid

Selvom det måske virker ulogisk, så har kroppen faktisk sværere ved at falde i søvn lige efter en træning. Kroppen skal gerne bruge en time eller to på at falde til ro, så lad være med at lav dine bicep curls på sengekanten.


8. Få en fast døgnrytme

Det er måske lidt svært i weekenden, men en fast døgnrytme bidrager utroligt meget til en god nats søvn. Få derfor en fast sengetid og et fast tidspunkt at stå op på. Hvis du fortsætter længe nok, behøver du måske slet ikke en alarm!


9. Undgå at ligge og dase i sengen

Hvis du ligger i din seng dagen lang og laver alle mulige andre aktiviteter end at sove, vil din hjerne automatisk associere det at ligge i sengen med alle disse aktiviteter. Prøv derfor at undgå at bruge sengen til særligt meget andet et at sove, så hjernen associerer den med søvn i stedet for en masse andet.


10. Lad være med at sove på maven

Det er enormt usundt for både ryggen og nakken at sove på maven. Det mest optimale er helt klart at sove på ryggen, men mange foretrækker eks. at sove på siden. Her er det vigtigt at holde nakken neutral, så sørg for at bruge en god, høj pude, hvis du sover på siden.

Vi håber, rådene her kan bruges til noget, og så er der ikke andet at sige end godnat! (og god træning selvfølgelig).

Flere Indlæg

Find det du leder efter