• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Tips til sikkerhed under squat

07 Juni 2015

Joakim jørgensen gains
Danmarksmester i styrkeløft Joakim Jørgensen iført en #GAINS tee fra Power Addict.

Sikkerhed under squat

Sikkerhed fremfor alt. Det er en frase, de fleste har hørt før, men det er ikke altid, budskabet bliver overholdt. Når man træner meget, og med tunge vægte, lærer man efterhånden, hvad det vil sige at passe på sin krop. Alt for mange mennesker får varige skader, smerter, og inflammationer pga. træning, og dette er langt fra optimalt. Alt for ofte ser man folk løfte alt for tungt med dårlig form, og det er lige til at krumme tæer af. Du kan derfor her finde en række tips til sikkerhed under squat, især med henblik på træning med tunge vægte.

Squat inde i et Power Rack
Når man squatter inde i et Power Rack kan man drage fordel af safety bars - altså en sikkerhedsforanstaltning bestående af justerbare metalstænger, der skal "gribe" vægtstangen, hvis noget skulle gå galt. Hvis man benytter et almindeligt squat rack har man oftest ikke denne mulighed, og hvis der er safety bars til stede er de oftest ikke justerbare (især i kommercielle centre), hvilket stort set eliminerer deres formål og gør dem ganske ubrugelige til andet end rack pulls. Derfor det letteste og sikreste valg blot at squatte inde i et Power Rack - især hvis man laver low bar squat, da man her ikke har samme mulighed for at kaste stangen bagud og ned, hvis det skulle gå galt, som man har ved high bar squat. 

Sæt dine safety bars rigtigt
Selvom der er safety bars til stede, skal man huske at justere dem, så de passer til ens højde og ikke mindst squatdybde. Det nytter nemlig ikke noget, hvis uheldet er ude, og man får en diskusprolaps i nedre ryg, fordi man ikke har justeret sine safety bars højt nok op. Husk derimod samtidig at de ikke må sidde for højt, for at undgå at stangen støder på i bunden og ødelægger balancen.

Juster racket til den rette højde
Ja, man skulle tro, det var løgn, men det ses alt for ofte, at folk justerer stativet og vægtstangen alt for højt op, så personen nærmest skal stå på tæer for at få stangen ud af stativet. Dette er virkelig en unødvendig skadesrisiko. Hvis man skal til at squatte tungt er det sidste, man har brug for ujævn balance, så juster stangen ned og eliminer på den måde risikoen for en rigtig træls og dum skade.

I videoen herunder demonstrerer Omar Isuf hvordan man squatter i et Power Rack, og hvordan man bedst muligt undgår skader, hvis man skulle fejle under et løft:


Omar Isuf giver tips til squat.

God træning!

 

Du er måske også interesseret i:
Guide til squat teknik
Håndledsbind

Flere Indlæg

Find det du leder efter