• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Hvor meget protein skal man spise?

29 April 2015

Hvor meget protein er nødvendigt?

 

Der er i de seneste år sket en eksplosion i fitnessverdenen, og alt hvad der hedder fitness og kost er blevet udsat for en enorm hype, som ikke ser ud til at have en ende i sigte. Folk træner mere end aldrig før, og det er rigtig fedt at se. Folk spiser samtidig mere protein end nogensinde før, men er det altid en god ting, og hvor meget protein skal man spise?

Læs også: 4 myter om træning

Hvor meget protein skal man spise

I takt med at fitnessmiljøet vokser, hører man enormt ofte spørgsmål som "hvor meget protein skal man spise", eller ting som "jamen virker det der protein overhovedet?". Der er samtidig nogen, der har fået den forestilling, at man ikke skal spise andet end protein. Altså at nærmest alt andet end protein, herunder fedt og kulhydrat, er skidt for dig, og dette er altså langt fra sandt. Som altid er der selvfølgelig nogle individer, der hopper med på vognen og har en nærmest fanatisk tilgang til de forskellige sundhedstrends - hvem sagde glutenfri? - her kunne eks. nævnes dem, der kører en LCHF diæt (low carb, high fat) til det ekstreme og nærmest fremholder både kors og vievand, hver gang de ser noget, der indeholder kulhydrater.

I den forbindelse har Power Addict atlet Jacob Christensen lavet en lille video, hvor han kommer ind på emnet om, hvor meget protein man rent faktisk har brug for. Så hvis du selv har lidt svært ved at hitte ud af hele proteinræset, så se med her! Du kan se videoen herunder:


Power Addict atlet Jacob Christensen fortæller om proteinindtag.

For lige at give en opsummering kan du herunder læse nogle af de pointer, som Jacob kommer ind på:

  • Mange af de sundhedstrends, der er meget fremme for tiden anbefaler generelt set protein i alt for store mængder.
  • Ifølge WHOs anbefaling må man få 0,83g protein pr. kilo kropsvægt, hvilket typisk er for lidt.
  • I USA anbefaler man 1-2g protein pr. pund kropsvægt, altså næsten 4 gange så meget som WHO.
  • Jacob anbefaler ikke almindelige mennesker at følge LCHF eller palæo-diæter slavisk, men i stedet at spise en helt almindelig, varieret kost med diverse mejeri- og kødprodukter, grøntsager, kulhydrater og frugt.
  • Kulhydrater er ikke farlige, men derimod essentielle for at kroppen kan fungere optimalt. Hjernen kan ikke fungere på protein alene.
  • Der er ingen grund til at belaste nyrerne unødvendigt ved at spise helt op mod 4-5g protein pr. kilo kropsvægt, et sted mellem 1-2g pr. kilo skulle være rigeligt.
  • Lad være med at gå i ekstremerne, men hav en ordentlig balance mellem de næringsstoffer, der indtages.
  • Sidst, men ikke mindst, hav altid hovedet med dig.

Vi håber, du kunne bruge indlægget her til noget, og at du altid lige tænker dig om, før du hopper med på den seneste trend, bare fordi en eller andet kendis har anbefalet det. God træning!

hvor meget protein

Flere Indlæg

Find det du leder efter