• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Interview med Lars Pedersen - Men's Physique

19 April 2015

Vi har taget en snak med Men's Physique atlet Lars Pedersen. Du kan læse hele interviewet herunder, eller læse vores sidste interview med danmarksmester i styrkeløft Joakim Jørgensen lige her.

Interview med Lars Pedersen

 

Fulde navn: Lars Pedersen

Alder: 24

Højde: 194 cm

Scene vægt: 104 kilo - offseason: 115-120 kilo

Gym: Fitness World

 

Lars Pedersen mens physique
Lars Pedersen dagen efter Loaded Cup 2015.

 

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg begyndte rent faktisk at træne som 14-årig, fordi min mor sagde til mig, at jeg ikke måtte spille mere computer, hvis jeg ikke dyrkede noget sport ved siden af. Siden da begyndte jeg til håndbold, som fangede mig rigtigt meget og ledte mig til et stort vægttab. Da jeg blev bedre og bedre til håndbold og havde store intentioner om at komme til at leve af det, sagde min træner til mig, at jeg på ingen måde kunne blive professionel, hvis jeg ikke vejede over 100 kilo.

Det tændte noget i mig, og jeg begyndte målrettet at træne for at tage på i størrelse, som stille og roligt plantede et nyt frø i hjernen på mig, da jeg faktisk nød den fysiske træning langt mere end selve sporten, fordi jeg lige pludseligt begyndte at se store forandringer i min fysik. Jeg blev ved med at se udvikling i min fysik, og hurtigt blev jeg hyret som shirtless model for Abercrombie & Fitch. Min storebror, der er bodybuilder, foreslog mig at prøve at stille op i Men's Physique, og jeg begyndte at træne mere og mere målrettet mod det. Siden da har jeg stillet op til 3 konkurrencer, og har aldrig været mere motiveret end nu.

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Selvtilfredshed og evnen til at hvile i mig selv. Til mine første konkurrencer, hvor jeg fik sølv til Debutantstævnet 2013 og bronze til DM samme år, var jeg på ingen måde tilfreds med hvordan jeg så ud. Jeg ventede derefter 1½ - 2 år med at deltage til Loaded Cup, hvor mit mål var at komme ind mere fyldig med bedre symmetri og udstråling. Her blev jeg dømt ned på muskelmasse og muskelmodenhed, og placerede mig ikke i top 6.

Jeg har altid været usikker af natur, men til min sidste konkurrence, som desværre ikke gik som planlagt, gik det op for mig, at jeg faktisk oprigtigt har fundet min ideelle størrelse og fysik.

 

Lars Pedersen mens physique
Lars Pedersen på scenen til Loaded Cup 2015.

 

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

Jeg fordeler min træning på 14 dage. Det har jeg valgt, fordi jeg har haft muskelgrupper, der var utroligt dominerende i forhold til andre, og nu giver jeg disse muskelgrupper betydeligt mindre opmærksomhed end de områder, hvor jeg har brug for at forbedre mig.
Mit mest dominerende område er min ryg, hvilket har gjort, at jeg på de 14 dage kun træner ryg 1 gang, hvorimod bryst, som er mit svageste punkt, træner jeg 4 gange.
Jeg har udviklet det her split, hvor jeg har brugt meget tid på at mærke, hvor lang tid det tager for de individuelle muskelgrupper at restituere, og så strategisk planlagt det efter hvor mange gange, jeg kan nå at træne de fornødne muskelgrupper på de 14 dage.

Eksempel:

Første uge:

Mandag: Bryst + Triceps

Tirsdag: Ryg + Læg

Onsdag: Skuldre + Mave

Torsdag: Ben + Læg

Fredag: Bryst + Frontskulder

Lørdag: Pause dag

Søndag: Arme + Læg

Anden uge:

Mandag: Bryst + Frontskulder

Tirsdag: Tung ben

Onsdag: Core + Læg

Torsdag: Bryst + Triceps

Fredag: Pause dag / Cardio

Lørdag: Skulder + Læg

Søndag: Pause dag / Cardio

 

Lars Pedersen mens physique
Lars Pedersens debut til Newcomers 2013.

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag?

Det varierer lidt efter min dag, afhængig af om jeg er på arbejde eller ej.

Jeg står op og får mig straks 10 gram BCAA og laver morgencardio, de dage jeg skal, sammen med mine daglige vitaminer.

Så får jeg mig morgenmad, som typisk består af skyr, peanutbutter, kokosflager og en shake.

Igennem min dag prøver jeg så vidt muligt, hvis jeg er godt forberedt, at variere mine proteinkilder. Hvis dette er tilfældet, er mit næste måltid et lowcarb meal med enten torsk eller kylling + grøntsager og lidt mandler.

Når jeg kommer tættere på at have fri fra arbejde, begynder mine måltider indeholdende kulhydrater. Så får jeg mig typisk et måltid bestående af enten ris/kartofler/pasta sammen med kylling/oksekød og lidt grønt.

Inden træning får jeg Zinc, Beta-Alanine, L-carnitine og L-Arginine, hvilket jeg finder meget simpelt og giver mig god energi og blodomløb til træningen.

Under træning får jeg BCAA og C-vitamin i pulverform. BCAA for energi, overskud, (smag) og for at undgå at nedbryde muskler under træningen. C-vitaminen benytter jeg som en naturlig kortisol blocker for ikke at danne for meget kortisol under træningen og stresse kroppen.

Direkte efter min træning får jeg whey protein isolate, Glutamin og EAA. Derfra venter jeg lidt, for at lade kroppen udnytte disse proteiner og aminosyrer bedst muligt, før jeg tilfører noget simpelt sukker i form af druesukker eller karbo-lyn for at opfylde mine glykogendepoter på bedst mulig vis.

Så snart sulten rammer eller ca. 25-60 minutter efter de to shakes får jeg mig 2 carb måltider, der minder meget om måltidet inden træningen. 

I løbet af dagen stræber jeg efter at gå og drikke lidt BCAA for at optimere nedbrydelsen af proteiner til aminosyrer. Kroppen nedbryder protein til aminosyrer, så det kan gå fra væggene i vores organer ud i blodstrømmene. Disse aminosyrer bliver taget fra blodstrømmen til at blive brugt i processen af at forme nye celler. For at denne proces kan holde sig kørende mest effektivt, skal alle 21 aminosyrer være tilstede i blodstrømmen. Dette er grunden til, at jeg varierer mine kilder af protein - samt også grunden til, hvorfor jeg drikker ekstra BCAA til/inden måltider.

Mit absolut bedste måltid får jeg inden sengetid. Jeg laver en dessert til mig selv, hvor jeg blender hytteost, peanutbutter, proteinpulver, lidt chokolade sirup uden kalorier, sødemiddel og LIGE NØJAGTIGT nok mandelmælk til at den samlede mængde ingredienser kan blendes til en tyk cremet masse. Det smider jeg så i fryseren i et par timer og nyder en lækker oste-creme/is inden sengetid.

På tidspunkter, hvor jeg prøver at holde min fedtprocent lidt nede på en doven måde, spiser jeg CLA 2-3 gange dagligt før store måltider.

 

Lars Pedersen mens physique
Lars Pedersen sommer 2010.

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

Det er meget sjældent, at jeg har dage som disse. Men når jeg absolut ikke har lyst til at træne, finder jeg det meget nyttigt at spise mit måltid, som jeg får inden træning, og med det samme tage en lur hvor jeg stiller en alarm, og så snart den alarm ringer, er det game time. Der skal her gå så lidt muligt tid, før jeg er ude af døren, for når først jeg er i centret har jeg ingen problemer med at motivere mig selv. Desuden finder jeg motivationstaler meget nyttige, ikke altid motivationsfilm, men mere taler fra store speakere som Eric Thomas.

 

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?

Siden jeg blev dømt ned på at være for stor, har mit mål skiftet til at jeg skal til USA hurtigst muligt og konkurrere på et lidt højere plan, hvor jeg ikke vil blive dømt så meget ned på min størrelse. En direkte slagplan er ikke lagt endnu, da det kun er 2 uger siden at dette blev realiseret. Jeg har haft et møde med min fantastiske sponsor Myprotein og snakket med folk med erfaring med udenlandske konkurrencer, der vil hjælpe mig med gøre disse mål til en realitet.

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være, og hvad skulle i træne?

Min ultimative fysik er en blanding af Sadik Hadzovic og Steve Cook. Hvis jeg skulle træne med Sadik skulle fokus nok være på bryst eller skuldre, hvorimod hvis Steve og jeg skulle have en træning sammen ville jeg nok helst tage en omgang ben og læg!

 

Lars Pedersen mens physique
På scenen til DM 2013, hvor Lars fik bronze.

 

Ultimative top-sæt soundtrack:

Jeg træner til meget forskellige musikarter. Men for tiden er det en god blanding af alt det bedste old school hip-hop og nyere tracks. På dage hvor jeg er lidt mere isoleret, kører der en god blanding af Disturbed og System Of A Down. Værd at nævne er at jeg også sagtens kan træne udelukkende til en playliste af motivationstaler.

 

Dit bedste råd til læseren:

Føl og følg musklens fulde bevægelse. At løfte tunge vægte kan meget vel føles godt, både for et overall pump og den umiddelbare tilfredshedsfølelse af at have mange skiver på stangen, men det giver dig sjældent de resultater, du leder efter. Tag din tid og lær hvordan din krop hænger sammen, og arbejd så vidt som muligt udelukkende med den muskel, du prøver på at træne.

 

 lars pedersen

Flere Indlæg

Find det du leder efter