• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Joakim Jørgensen - Danmarksmester i styrkeløft

09 April 2015

Vi har i forbindelse med Power Addict atlet Joakim Jørgensens nylige sejr til DM RAW i styrkeløft forberedt et interview omhandlende stævnet, træningen op til, og fremtidige mål. Læs hele interviewet herunder, eller læs vores tidligere interview med Joakim lige her.

 

joakim jørgensen styrkeløft
Joakim Jørgensen squatter her 220 kg.

Interview med Joakim Jørgensen

 

De hurtige:

Fulde navn: Joakim Jørgensen

Alder: 21 (1994)

Højde: 181 cm

Vægt: 90 kg

Klasse: 93 kg, junior klassisk (RAW)

Styrkeklub: RAK - Roskilde Atlet Klub

Løft til DM: Squat - 220 kg, bænkpres - 150 kg, dødløft - 255 kg

 

Hvad inspirerede dig til at stille op til DM i styrkeløft, og hvornår besluttede du dig for det?

Siden starten af min træningskarriere var jeg fast besluttet på, at jeg ville tage skridtet videre. Jeg er udpræget konkurrencemenneske, og jeg er meget selvstændigt anlagt. Det, der driver mig, er at resultaterne hviler 100% på ens egne skuldre, og der er ingen andre, der har indflydelse. Jeg elsker at rykke mine egne grænser, kombineret med at der er konkurrence i det, man gør.
Beslutningen om at konkurrere i styrkeløft tog jeg i sommeren 2014, da jeg følte, at mit niveau var anstændigt.

 

Hvor længe har du trænet for at nå så langt?

Jeg har vægttrænet i godt og vel 5-6 år, ganske seriøst. Meget af tiden har været med henblik på den kosmetiske del. De seneste år har dog været med fokus på både styrke og størrelse (også kaldet powerbuilding). Jeg mener grundlæggende, at styrken også er en vigtig faktor, selvom man kun træner af kosmetiske årsager.

 

joakim jørgensen styrkeløft
Joakim Jørgensen (i midten) iført en Fitness Tee i hvid.

 

Hvordan forløber en dag til et stævne?

Et stævne kan vare mange timer - i dette tilfælde varede det ca. 4 timer. Derfor er det vigtigt at starte dagen med en masse kulhydrater, så depoterne er fyldt op. Det samme gælder under selve stævnet, hvor jeg primært levede af energibarer/proteinbarer, sodavand (ikke light), og andet sukkerholdigt, der holder blodsukkeret oppe.

Det er desuden meget frustrerende at være tilstede som deltager uden at vide hvilket niveau, de øvrige deltagere ligger på. Det kan godt give en anelse præstationsangst.

Damerne var de første til at løfte på dagen, og det er altid godt at observere, hvad de forskellige dommere fokuserer på. Nogle dommere forlanger meget lange pauser under bænkpres, andre meget korte. Det samme gælder f.eks. dybden i squat. Disse ting er vigtige at være forberedt mentalt på.

Mht. valg af vægte, så er det som udgangspunkt en god ide at starte med en vægt, som du kan løfte for en nem 3’er. Hvis du kan squatte 150 kg, er det ca. svarende til en startvægt på 130 kg. Efter første forsøg melder man ind til dommerne hvad næste forsøg skal være (man har 3 forsøg i hver disciplin). I mit tilfælde ville jeg rigtig gerne lave en personlig rekord i squatten, og jeg valgte derfor mit 3. forsøg lidt højere, end jeg vidste, jeg kunne løfte.

 

Hvordan så din træning ud op til stævnet?

Jeg startede med at træne intensivt frem mod DM i september sidste år. Det betød, at jeg havde masser af tid til at lave tekniske forbedringer i squat, bænkpres og dødløft. Derfor var den første periode meget let, og intensiteten blev øget gradvist.
Jeg skiftede som regel program hver 3-4. uge. Selv om træningen er ganske let, var den alligevel hård. Jeg skulle squatte, dødløfte og bænkpresse 5 gange om ugen. Det indebar også en del supersæt, dropsæt, og tempomanipulation i de store øvelser. Jeg havde selvfølgelig også tid til lidt gunshow ind i mellem.
Ca. 2 uger før stævnet blev vægtene gradvist skruet ned igen, for at få maksimal hvile op til. Det var selvfølgelig for at peake min form op til konkurrencen. Derudover havde jeg ingen assisterende øvelser til ryg, arme, osv.
Der har været meget lidt fokus på overkropstræningen (undtagen bænkpres), hvilket har gjort at jeg har mistet noget størrelse.

 

joakim jørgensen styrkeløft
Her gør Joakim sig klar til sit tungeste squat nogensinde.

 

Har du selv planlagt din træning op til stævnet?

Jeg har ikke selv stået for min træning, men det har Jacob Beerman til gengæld, som lige nu er på landsholdet i Norge i styrkeløft. Jacob er super dygtig, og formentlig den bedste danske styrkeløfter.

 

Har din kost og træning ændret sig væsentligt, siden du satte fokus på styrkeløft?

Træningen har været den største omvæltning for mig. Jeg er gået fra at træne ben 1-2 gange om ugen, til at træne dem 5 gange om ugen. Der er rigtig meget tekniktræning. Og mindre træning, hvor man presser sig til grænsen. Mht. kosten, så er der ikke sket det store. Førhen vejede jeg al min mad, men det gør jeg ikke mere. Nu regulerer jeg bare min mad efter min kropsvægt. Jeg vil gerne blive i min vægtklasse, og samtidig holde en nogenlunde form.

 

 joakim jørgensen styrkeløft
Joakim ses her dødløfte 225 kg.

 

Hvad spiser du / hvordan træner du så nu?

Jeg forsøger stadig at holde en alsidig kost og spise varieret. Når man er styrkeløfter, må man godt have flere cheatmeals, da det ikke er så afgørende for din form ifht. hvis du træner for udseendet. Jeg får omkring 3500-4000 kalorier dagligt.
Ugen efter DM foregår med meget lette vægte, da kroppen er meget medtaget af alle de tunge løft. Derefter kommer jeg til at starte på en squat-cyklus, hvor jeg også vil tilføje flere assisterende øvelser, da jeg gerne vil have stærkere ben og forbedre min form generelt.

 

Nu hvor du har vundet DM i styrkeløft, hvad er så dit næste stævne?

Jeg har planer om at konkurrere én gang mere i 2015, og det bliver formentlig til TSK-cup i København.

 

Hvad er målene til det stævne?

Mit største mål er at slå danmarksrekorden i squat på 230. Min nuværende squat er på 220 kg, så der skal trænes hårdt for at få det sidste med.
Jeg satser på at bænkpressen skal op på omkring 155 kg-160 kg, og dødløften skulle gerne op på +260 kg. Det ville give en total på 650 kg.

 

joakim jørgensen styrkeløft
Joakim får her overrakt medalje og diplom.

 

Har du gode råd til andre, som gerne vil stille op i styrkeløft?

Mit bedste råd er at melde sig ind i en klub, hvor man kan få vejledning omkring teknik og andet praktisk. Teknik er en langsigtet investering man foretager, især for at kunne løfte mere og undgå skader.
Derudover skal man ikke være bange for at stille op, selvom man ikke mener, at ens niveau er højt. Det er rigtig vigtigt at få noget stævneerfaring i bagagen.

 

Du kan desuden se en video af Joakims løft fra DM herunder:


Joakim Jørgensen, guldvinder ved DM RAW i styrkeløft 2015.

 

 Læs flere interviews ved klikke på knappen

joakim jørgensen styrkeløft

 

Flere Indlæg

Find det du leder efter