Anmeldelse: Under Construction The Film

04 April 2015

Vi har i denne uge set endnu en film om træning med henblik på at hjælpe dig med at sortere de gode fra de knapt så gode. Dette er resulteret i en anmeldelse af Under Construction: The Film. Du kan læse hele filmanmeldelsen herunder, eller læse vores sidste anmeldelse af Generation Iron.

anmeldelse af under construction the film

Titel: Under Construction: The Film

Director: James Grealish

Medvirkende: Dave Crosland

Udgivelsesår: 2014

"Skuffende i en grad, der bliver nærmest komisk"

I dokumentaren "Under Construction: The Film" møder vi Dave Crosland, 41-årig en britisk bodybuilder, der i slutningen af 2013 besluttede sig for at udføre et dopingeksperiment på egen krop beskrevet med frasen "The Journey From Monster to Freak". Crosland, der begyndte at træne som 15-16-årig, holdte i en alder af 25 en pause fra træningen i 12-13 år grundet skader. Han fortæller i begyndelsen af filmen lidt om sin baggrund og motivation for eksperimentet, og fortæller bl.a. at han uden filter vil dokumentere hele sit brug af doping under forløbet. Han fortæller samtidig, at han som 19-årig begyndte at eksperimentere med ulovlige dopingmidler, og at hans krop responderer enormt godt på steroider.
Det skal lige nævnes, at Dave også naturligt er en meget stor mand, og med en diæt bestående af et dagligt kalorieindtag på 7-10.000 kalorier og et ekstremt forbrug af steroider, lægges der op til en spændende dokumentar om et vildt eksperiment med sætningen:

"Dave's 7 month experiment had one goal: to add as much muscular size as possible to his body via massive amounts of food, anabolic steroids, and weight training that would take him beyond his physical limits."

Efter en fed intro sidder man spændt og venter på at blive taget med storm af denne kontroversielle dokumentar. Især efter at have set traileren var vores forventninger utroligt høje, men nøj hvor faldt det hele hurtigt til jorden. Der lægges op til en super hardcore fortælling, og man sidder og glæder sig til at se denne gigantiske mand løfte en masse tungt jern. Når man så endelig, en fjerdedel inde, kommer til filmens første træningspas, tabes kæben ikke af begejstring, men nærmere af forbløffelse og forundring. Her skal der trænes biceps og quads, men overraskende nok bliver der ikke lavet så meget som et eneste back squat.
Man kan i stedet nyde en lang række "spændende" øvelser som one armed preacher curls, leg extensions, og dumbbell hammer curls. Al respekt til disse øvelser, men hvis du sætter dig til at se filmen, vil du sagtens kunne se, hvad vi mener. Hele scenen er sat op til at skabe en ekstremt hardcore stemning med masser af effekter, GoPro kameraer med point-of-view fra vægtene, og tung dubstep, og det ser sikkert også meget ophidsende ud for en, der ikke ved det store om træning, men her kunne vi simpelthen ikke lade være med at trække på smilebåndende. Måden, det hele er sat op på og pakket ind som en ultra ekstrem workout, holder altså bare ikke, når manden står og skriger under et sæt hammer curls.

Med muller som dem ville noget tung bænk og squat som minimum have været på sin plads.

Helt galt blev det under Dave's næste træningspas, der stod på bryst, triceps, og hamstrings. Her sad vi bogstaveligt talt og grinte, da der blev skreget og stønnet under det vildeste sæt på pec deck maskinen, vi hidtil har set. Effekterne er igen med til at (forsøge at) skabe den hårdeste stemning - slow motion, sort/hvid billeder, sløret og skrattende effekter, og igen masser af tung dubstep, men det falder bare så hurtigt til jorden, når den her gigantiske mand ligger og bænker 100 kilo. Der lægges op til så meget, og leveres så lidt, og når man går så meget op i at løfte tunge vægte som os, kan man bare ikke andet end at blive lidt skuffet, når det, der lægges mest vægt på, er pec deck.

Det er dog ikke alt, ved Under Construction, der er værd at grine af. Dave's træningspas efterfølges af en grundig gennemgang, præsentation, og demonstration af hans brug af diverse steroider og væksthormoner, og det daglige indtag er godt nok ekstremt. Der fortælles både navn og dosis af samtlige midler, men efter de første 3-4 injektioner bliver selv dette til en langtrukken og kedelig scene at se på. Især når man ikke har noget personligt målestoksforhold til doping, bliver det hurtigt kedeligt at se på, da man i realiteten ikke ved, om det er store doser, der indtages. Samtlige injektioner vises i ét langt, uredigeret klip, og selvom det giver et godt billede af, hvordan det hele foregår, er 11 minutter lang tid at se på en mand sidde og skyde juice i armene.

Det vises meget detaljeret, hvordan Crosland benytter sig af steroider.

Under Construction lægger virkelig op til det helt store, og det er netop derfor, vi har valgt at give den en så dårlig bedømmelse. Potentialet for filmen var enormt, men vi kunne simpelthen ikke sætte pris på den, når hovedpersonen træner som en klovn. Forventningerne var store, så det samme var skuffelserne. Hvis du gerne vil se hvor og hvordan man injicerer trenbolon, så giv den et skud, men hvis du, ligesom os, kom for at se Dave trække noget tungt jern, så er din tid bedre givet ud andetsteds.