• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Layne Norton giver råd til squat

07 Marts 2015

Har du problemer med din teknik i squat? Måske kommer du til at runde for meget i ryggen eller kan ikke komme under parallel, eller måske squatter du slet ikke, fordi du ved hverken ved hvordan eller hvorfor. Alt dette kan der heldigvis rettes op på, for hvis du gerne vil have gode råd til squat, så er du kommet til det rette sted!

 

layne norten squat tips
Power Addict atlet Joakim Jørgensen squatter iført vores #GAINS Tee i sort.

Layne Norton har i samarbejde med Bodybuilding.com lavet en enormt god video, hvori han giver en lang række gode råd til squat - både til teknik, anbefalet udstyr, og hvorfor man overhovedet skal squatte. Hvis du ikke ved hvem Layne Norton er, så kan vi fortælle, at han både er styrkeløfter, bodybuilder OG har en Phd. i Nutritional Science, så han kan virkelig sit kram.

Du kan se hele videoen herunder, og selvom den er relativt lang, så er den alle 16 minutter værd!

 


Layne Norton giver vejledning og råd til squat.

 

Hvis du ikke lige føler, at du har tid til at se hele videoen, så kan du her få en opsummering af de vigtigste pointer:

Udstyr:

- Når man squatter er det enormt vigtigt at have det rette fodtøj. Her frarådes alle former for løbesko, eller generelt sko med blød sål. Det anbefales derimod at bruge sko med hård sål og gerne løftet hæl. Hvis du ikke lige har råd til sådan et par kan eks. Converse Allstars anbefales, og så evt. læg en 1,25kg skive under hver hæl.

- Et bælte til styrkeløft er også en enorm god ting at bruge, når man squatter. Dette øger det intra-abdominale tryk, og giver mavemusklerne noget at presse ud imod, hvilket hjælper til at stabilisere og beskytte ryggen. Derudover øger det kraftudviklingspotentialet, og gør dig derved i stand til at løfte med tungere belastning.

- Knævarmere giver både knæene varme og støtte under træningen, og kan klart anbefales.

- Hvis du har problemer med håndleddene under især low-bar squat kan et par wrist wraps udføre små mirakler.

 

Udførsel

- Norton anbefaler, at man tager sig god tid til at få stangen på plads, løfte den ud, og få fødderne i stilling. Stil dig under stangen, så tyngdepunktet er over den midterste del af din fod, og pres balderne fremad for at løfte stangen ud af stativet. Tag derefter tre små skridt tilbage, så du står med samme fodbredde, som hvis du skulle lave et stående hop. Sørg samtidig for at dine tæer ikke peger for meget udad. Prøv at klemme balderne sammen, så skulle dine fødder gerne rykke sig til den optimale squat-position.

- Vejrtrækning: Sørg for at tage en dyp indånding, før du squatter ned. Dette er med til at aktivere coren og beskytter den nedre ryg.

- Knæ: Dine knæ skal følge dine tæers retning, og det er ekstremt vigtigt, at de ikke kollapser indad.

- Rygraden skal forblive neutral under hele øvelsen.

- Kom helst ned i en ordentlig dybde, hvor hofteleddet er lavere end knæene. Her er det især vigtigt at bevare neutralitet i rygraden.

- Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at stangens bevægelsesbane såvidt muligt forbliver i en lige vertikal linje. Dette medvirker, at tyngdepunktet ikke flytter sig under løftet, og gør dermed øvelsen meget lettere.

Læs også: Asger Gerrild giver squat tips

Vi håber, du kunne bruge denne guide til noget, for vi synes selv, at Layne Norton kommer enormt godt omkring hele øvelsen.

God træning!

Flere Indlæg

Find det du leder efter