• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Interview med Rasmus Hansen - Bodybuilding som kiropraktor

20 Februar 2015

Vi har taget en snak med atlet og kiropraktor Rasmus Hansen. Læs med herunder om motivation, træning, kostvaner og mere. Du kan også læse vores sidste interview lige her.

 

De hurtige:

Fulde navn: Rasmus Hansen             

Alder: 38

Højde: 179 cm

Vægt: 80 kg

Gym: “The Kirorasmus Lab”

 

  
Rasmus Hansen på scenen til UKDFBA 2014. 

 

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg startede med at vægttræne som 15 årig, som præstationsforbedrende træning i forbindelse med min volleyballtræning, som på daværende tidspunkt var min store passion. Jeg vandt flere danske mesterskaber som junior- og ynglingespiller i DHG, Odense, og jeg var på Team Danmarks regionshold. Mit fysiske udgangspunkt var dog nærmere egnet til mellem/langdistanceløb frem for den mere eksplosive volleyball, hvorfor jeg var nødt til at arbejde hårdere med den fysiske træning end de holdkammerater, som fra naturens side var mere eksplosive. Jeg løb desværre ind i en del overbelastningsrelaterede knæskader, der gjorde, at jeg ikke kunne træne volleyball uden smerter i stort set hele min gymnasietid. Da jeg blev senior, havde jeg stadig mange knæ smerter og nød derfor ikke at træne og spille. Jeg tog derfor den beslutning at stoppe med volleyball, og da jeg samtidig begyndte at se min fysik udvikle sig i takt med, at jeg lærte mere og mere om styrketræning, var jeg solgt.

Styrketræning blev min nye passion - og er det stadig. På grund af min higen og søgen efter så meget viden som muligt, der kunne hjælpe mig med at blive så stor og stærk som muligt, søgte jeg ind på kiropraktorstudiet på Odense Universitet, hvor jeg startede i 1998 og graduerede i 2003. Reelt vidste jeg ikke, hvad en kiropraktor lavede, da jeg søgte ind. Jeg kunne bare se, at det var en 5 årig kandidatuddannelse med grene til medicinstudiet, som ville give mig al den grundliggende viden inden for anatomi, biokemi, biomekanik samt fysiologi, jeg søgte. Det viste sig så, at jeg ikke var den eneste, der havde den indgangsvinkel, og snart var vi en god håndfuld bodybuildere på studiet, der nørdede om tun, muskelproteinsyntese og dropset. Træningen foregik selvfølgelig i "gudehallerne" i OBBC, hvor der var flere medlemmer, der stillede op til DM i bodybuilding.

 

 


Rasmus Hansen.

 

Det var dog først, da jeg flyttede til København i 2006, at idéen om at stille op blev til alvor. Jeg trænede i hedengangne City Fitness på Kigkurren på Islands Brygge. Her lærte jeg Kim Kold og Thomas Davidsen at kende, og der var en fantastisk stemning i centret på det tidspunkt. Jeg tror, vi var 10 eller flere, der stillede op til DM i 2006, inklusiv mig selv. Jeg havde Kim Kold til at vejlede mig omkring diæten, og jeg stillede op i Classic Bodybuilding +178 cm, hvor jeg blev nr. 3. Det var en superfed oplevelse, som gav mig mod på mere. Samtidig var jeg dog nået til en tid i mit liv, hvor mange andre store ting krævede min energi: Jeg blev gift med min dejlige kone, Camilla, vi fik vores 2 dejlige drenge, Max Emil og Hannibal, og samtidig flyttede vi til Haderslev, hvor jeg i 2008 overtog en kiropraktorklinik sammen med min kompagnon og "fellow iron brother", Michael Hansen, som også har lugtet til Mr. Fitness- og Athletic konkurrencerne.

I et par år trænede jeg bare for at hygge mig og holde mig i gang, mens vi havde travlt med ungerne og med at køre klinikken i gang. Omkring 2010 var klinikken kommet godt op at køre, og vores 2 drenge mere selvkørende. Jeg havde derfor lidt mere tid til mig selv og savnede samtidig den passion, som træningen altid har været for mig. Jeg var faldet over en fyr ved navn Layne Norton på nettet. Han er professionel naturlig bodybuilder og har en phd. i "Nutritional Science". Jeg læste en del af hans artikler, og besluttede mig for, at hvis jeg skulle stille op igen, så skulle jeg have Layne som coach, så jeg som naturlig atlet gjorde alt optimalt. Jeg kontaktede ham, og heldigvis havde han mulighed for at coache mig. På nuværende tidspunkt er han blevet så populær, at han sjældent tager nye atleter ind. Vi har arbejdet sammen lige siden, og jeg har ikke fortrudt det en eneste gang.

 

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Dels min 1. plads i naturlig bodybuilding, DNFF, juni 2014 og dels min 3. plads ved UKDFBA’s internationale Grandprix i september 2014, hvor jeg ramte min bedste form hidtil.

Konkurrencer:

2006, DM Classic Bodybuilding, DBFF, +178 cm, 3. plads, vejede ind på 80 kg

2013, DM Classic Bodybuilding, DBFF, -180 cm, 6. plads, vejede ind på 85 kg

2013, International åben klasse ved de tyske mesterskaber i Naturlig Bodybuilding, GNBF, 3. plads, vejede ind på 83,5 kg

2014, Naturlig Bodybuilding, åben klasse, DNFF, 1. plads, vejede ind på 82 kg.

2014, International Grand Prix, UKDFBA (WNBF/INBF), bodybuilding - 80 kg, 3. plads., vejde ind på 78,5 kg

2014 International Grand Prix, SNBF (WNBF / INBF), bodybuilding, åben klasse, 3. plads, vejede ind på 79 kg.

 


Rasmus Hansens Side Tricep.

 

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

Siden min sidste konkurrence for 14 uger siden, har min træning været baseret på at banke min styrke op i de 3 store løft; squat, dødløft, og bænkpress. Hypertrofi-delen skulle gerne følge med som en ”bi-ting” i takt med at træningsvolumen gradvist øges over tid. Træningen er baseret på DUP, Daily Undulating Periodization. DUP er ikke et program, men en måde hvorpå man organiser/varierer reps og belastning. Jeg kører blokke af 4 uger, hvor jeg squatter, bænker og dødløfter 3 gange om ugen med varierende antal reps fra dag til dag (derfor undulating) og med en lineær progression i belastningen fra uge til uge. Efter de 4 uger kører jeg som regel en deload/taper uge, hvor jeg i slutningen af ugen tester mit 1RM i de 3 løft. Den kommende 4 ugers blok planlægges så ud fra de nye 1RM. Ud over at squatte, dødløfte og bænke 3 gange om ugen fletter jeg 2 klassiske hypertrofi træninger ind per uge. Splittet ser aktuelt ud som følger:

Dag 1:

- DUP: Squat (5 reps), dødløft (4 reps), bænk (6 reps)

- Leg ekstensions 4x8-12

- Glute-ham raises (4x8-12)

- Stående calf raises 5x8-12.

 

Dag 2:

- DUP: Bænk (4 reps)

- Military 3-5x5 reps@RPE 9

- DB Lateral raises 3x8-12

- Pull down 4x8-12

- Rows 4x8-12

- DB Curls 3x8-12

- Kabel Curls 2x8-12

- Sculls 3x8-12

- Press down 2x8-12

 

Dag 3:

- DUP: Squat (3 reps), dødløft (6 reps)

- Leg curls 4x12-15

- Stående calf raises 5x12-15

 

Dag 4:

- DUP: Bænk (2 reps)

- Military 3-5x8@RPE 8

- DB lateral raises 3x8-12

- Pull down 4x12-15

- Rows 4x12-15

- Incline DB curls 3x12-15

- Preacher curls 2x12-15

- Rope pressdown 3x12-15

- Reverse grib press down 2x12-15

 

Dag 5:

- DUP: Squat(7 reps), dødløft (2 reps)

- Hip thrust 4x12-15

- Leg ekstensions 4x12-15

- Siddende calf raises 5x12-15

 

Rasmus Hansen (venstre).

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag? (Inkluder kosttilskud)

Jeg følger flexible dieting princippet og IIFYM "If it fits your macros".

Jeg er bevidst om, at noget mad skal vi have mere af end andet, men intet mad er hverken god eller dårlig. Jeg elsker mad og ser på min mad som en nydelse. Selvfølgelig skal der være styr på macro'erne når man gerne vil konkurrere, og her hjælper principper om flexible diet og IIFYM, så jeg stadig kan nyde min mad. Men der skal være plads til mad, som nydelse.

 

 

Efter en konkurrence plejer jeg min metabolisme ved at køre reverse dieting, hvor vi meget langsomt øger mine macroer. Vi evaluerer hver uge og øger med 5-10 g kulhydater og 0-5 g fedt, såfremt vægten ikke er steget nævneværdigt. Er vægten steget siden sidste evaluering holder jeg ofte igen med at øge macroerne den kommende uge. Typisk vil min vægt så have stabiliseret sig, hvorefter jeg øger igen. På den måde øgede jeg mit kalorie indtag fra protein 240 g / kulhydrat 375 / fedt 70 til protein 250 / kulhydrat 430 / fedt 85 i den 12 ugers periode, der gik, fra jeg vandt DNFF, og til jeg 12 uger senere startede diæten hen mod det internationale UKDFBA grand prix, i Leaminton Royal Spa, d. 28. september 2014. I den 12 ugers periode steg min vægt kun med 1 kg! På den måde skaber jeg mig et optimalt udgangspunkt for diæten op mod den næste konkurrence, da jeg kan indlede diæten med så højt et kalorieindtag som muligt og i så god form som muligt.

 


Rasmus Hansen (venstre)

 

Jeg spiser typisk 5 måltider dagligt. Kulhydraterne fordelt således: 15% med morgenmad, 25% pre workout og 25% postworkout, resten fordelt over de resterende måltider. Protein: fordelt ligeligt over dagens måltider. Fedt: 30% med morgenmaden, maksimalt 20% med pre- og postworkout måltiderne, resten fordelt over dagens resterende måltider. Det vigtigste jeg har lært gennem min træningstid er, at mad skal være en nydelse. Mad er ikke hverken god eller dårlig. Tæl macroer og start i god tid for optimale resultater.

 


Rasmus Hansen viser formen.

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

Jeg elsker at træne, så det er dagens højdepunkt. Selvfølgelig har jeg dage, hvor jeg er mindre oplagt og føler mig træt, men jeg ved af erfaring, at træningen vil give mig mere energi. Desuden har jeg en travl hverdag, som selvstændig kiropraktor og som familiefar til 2 drenge på 5 og 7 år, så træningen er den tid på dagen, hvor jeg har tid til mig selv, og hvor jeg mentalt lader op.

 

 

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?

- At blive stærkere i de tre store styrkeløft, herunder at konkurrere i styrkeløft. Derfor er min træning lagt an på netop dette jævnfør ovenstående vedr. DUP.

- Gå efter et pro-card inden for et af de naturlige forbund, helst WNBF, i 2017. Jeg har bevist at jeg kan komme ind som konkurrencens bedst konditionerede atlet med streger på røven. Men skal jeg være kompetetiv mht. at kæmpe med om et pro-card, så skal jeg komme ind i samme gode form, men med et par kg. mere muskelmasse fordelt jævnt ud over hele kroppen. Som naturlig bodybuilder tager det tid. Kan jeg bygge ½-1 kg ren muskelmasse per år, så skal jeg være tilfreds set i lyset af min alder og min genetik.

- Overall: At have det sjovt! Fortsætte med at tilegne mig viden inden for sporten.

 


Rasmus Hansen (i midten).

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være, og hvad skulle i træne?

Layne Norton. Squat.

 

Ultimative top-sæt soundtrack:

Metallica: “Master of Puppets”

 

Dit bedste råd til læseren:

Tålmodighed. Giv aldrig op. Søg viden.

Følg mig på instagram: kirorasmus.

 

Billeder: Henrik Knudsen, Anders Sekkelund, Fivos photography

 

Læs også: Interview med Em Cilleborg

Flere Indlæg

Find det du leder efter