• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

5 måder at få mere energi på

29 Januar 2015

Går du og føler dig lidt sløj for tiden, og mangler du ofte den fornødne energi, det kræver at give 110% på ben-dag?
Mange mennesker går henover den kolde vinter og bliver mere og mere trætte, søvnige, og drænet for energi. Om det er det grå vejr, de kolde og mørke morgener, manglen på solskin og lys, eller bare generelt en state of mind, vi tilegner os, er ikke til at vide, men vi er i hvert fald gode til at få lidt af en vinterdepression her i Danmark.

Men frygt ej, for her kommer vi med 5 bud på, hvad du kan gøre for at booste din energi her i de kolde, våde, og korte dage!

Læs også: 5 vægtløftere vi følger hos Power Addict


Asger Gerrild iført en Power Addict "Thirteen" tank top i hvid.

#1 - Koffein

Måske lidt af en nobrainer, men koffein er virkelig guds gave til mennesket, når det kommer til energiboosts. Om den kommer fra kaffe, koffeinpiller, Red Bull, pre-workout, eller andet, er ligegyldigt. Hvis du mangler energi nu og her, kan koffein altid anbefales. Husk dog alting med måde - så du ikke bunder 2 liter kaffe og får dårlig mave ;-). Derudover skal man altid passe på med især koffeinpiller, da man her nemt kan komme til at overdosere, hvilket IKKE kan anbefales. Dette giver en enormt ubehagelig rystetur, ondt i maven, og generelt bare meget ubehag i kroppen. Hvis man har en lav tolerance overfor koffein, kan det anbefales at starte med en halv pille, evt. inden træning, og så øge dosen, hvis man kan tåle det.

 

#2 - Power nap

Hvis du sidder og er ved at klaske hovedet ned i tallerkenen med kylling og brune ris, lige før du skal over og træne, så snup dig en morfar på sofaen! Det er virkelig en mirakelkur, og hvem elsker ikke at sove? Det behøver ikke være mere end 15-30 minutter, så føler man nærmest, at man er født på ny. Pas dog på med at gøre dette for tæt på din rigtige sengetid, for så kan det være svært at falde i søvn, når det virkelig gælder. Husk også at sætte en - eller 10 alarmer, så du kommer op igen, for når man først ligger der, 

 

#3 - Spis mere magnesium

Hvis du ikke får nok magnesium i din kost, kan det resultere i at du føler dig drænet for energi. Magnesium bliver i kroppen brugt til over 300 biokemiske processer, herunder nedbrydelsen og omdannelsen af glukose til energi. Det anbefales at mænd indtager 350 milligram magnesium om dagen, og for kvinder anbefales 300 milligram. Hvis du ikke lige står med en spand magnesium ved hånden, kan du for at øge indtagelsen spise blandt andet hasselnødder, cashewnødder, mandler, fuldkorn, og fisk.

 

#4 - Drik vand!

Ofte er en af grundende til, at man føler sig sløj, faktisk fordi man er dehydreret. Så drik noget vand! Vand og mere vand. Det anbefales, at man drikker mellem 2-3 liter vand om dagen (varierende efter kropsvægt), og det er faktisk mere, end man lige tror. Når man så træner oveni kan det jo være nødvendigt at drikke mere efter eget behov. Dertil kan det også anbefales at drikke en god del vand før træningen, så man ikke står og bliver dehydreret nede i centeret. 

 

#5 - Sov mere/få bedre søvnkvalitet

Søvn er vigtigt. Noget af det vigtigste overhovedet faktisk. Meget mere vigtigt end samtlige af dine bøtter med tilskud hjemme i skabet. Vi bruger ca. 1/3 af vores liv på at sove, så det er vigtigt, at det foregår på en ordentlig måde. Hvis du ikke får nok søvn kan din krop ikke fungere ordentligt, og dette gør det enormt svært at opbygge en flot, stærk, og sund fysik. Noget af det værste, man kan bliver udsat for, et at vågne efter en dårlig nats søvn. Derfor burde du stræbe efter at forbedre din søvnkvalitet mest muligt. Dette kan man evt. gøre ved at gå i seng og stå op på samme tid hver dag, så kroppen ved, hvornår den skal sove, og hvornår den skal være vågen. Derudover er den en god ide at få styr på sin døgnrytme, så man rent faktisk sover om natten, og er vågen om dagen, for mennesker er, selvom nogen måske ønsker det, ikke natdyr. Især rygning forstyrrer også søvnen, og de førnævnte koffeinpiller og koffein generelt skal helst ikke indtages efter kl. 17. Et andet råd er at, selvom man selvfølgelig skal motionere og træne, så undgå at gøre det lige før sengetid, da kroppen derefter skal bruge lang tid på at falde ordentligt ned igen.

Det var lige 5 hurtige råd til, hvordan du kan få mere energi i din hverdag.

God træning derude! :-)

Flere Indlæg

Find det du leder efter