• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Interview med Jacob Christensen - Guldvinder i Men's Physique

23 Januar 2015

I denne uge har vi taget en snak med den seneste Power Addict atlet Jacob Christensen. Læs interviewet nedenfor. Du kan også læse vores sidste interview lige her.

De hurtige:

Fulde navn: Jacob Christensen

Alder: 24 år

Højde: 173 cm

Vægt: On season: 72-73 kg – OFF season op til 85 kg.

Gym: Desværre er jeg henlagt til de lokale Fitness World centre i Aarhus. Træner lidt over det hele. Fitness Studiet i Randers, når jeg er på de kanter, og ellers går jeg og venter på et ordentligt center i Aarhus.

Jacob Christensen
Jacob Christensen.

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg startede så småt som 15-årig i det lokale vægtrum i håndboldhallen. Min bedste kammerat i folkeskolen fik mig vel i gang. Historien er en længere en af slagsen, men efter han døde, blev fokus lagt indad, og jeg havde behov for en ny identitet. Efter mange år med mobning og et liv udenfor fællesskabet, eller periodisk udenfor, så havde jeg bare brug for at finde selvtilliden, og være tilfreds med mig selv.
Man må sige at selvtilliden fulgte med - tilfreds er jeg ikke, og bliver det nok aldrig, men selvtilliden og identiteten fulgte med.
Af frontfigurer/idoler var jeg altid meget inspireret af Arnold i hans mange action-roller. Senere blev det Ronnie Coleman, som jeg var super fascineret af, og siden hans æra er det skiftet til Kai Greene og Benjamin Pakulski.
Kæmpe fan af sporten i det hele taget, inspiration findes alle steder.

Jacob Christensen personlig træner 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Det største var vel at vinde Newcomers Cup ’14 i klassen Mens Physique -174. Jeg har aldrig haft en coach eller nogen, der hjalp mig med andet end lidt posering. Jeg har fundet ud af det hele selv, så at stå der backstage og konkurrere mod en hel stribe atleter med hvert deres prepteam, og så snuppe guldet, det synes jeg var ret fedt.
I det hele taget var det en sejr i sig selv. Til indvejningen døjede jeg med en slem gang forstoppelse, jeg fik løsnet op over natten, men sov kun 30 min den nat op til stævnet. Så at vinde med mere eller mindre alle odds i mod mig, det var en kæmpe sejr for mig personligt.

Jacob Christensen Mens Physique
Jacob på scenen til Newcomers 2014.

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

Mit træningsprogram er typisk et 5-split eller 6-split afhængig af, hvor tidspresset jeg er med arbejde den uge. Det kan godt være svært at nå af sted 6 gange off season, hvis man har arbejdsdage med 10 timers arbejde, og skal nå at spise og passe sin egen diæt samtidig.
På diæt træner jeg dog et 6-split + eventuelle cardiopas. Typisk fra 10-60 min. dagligt, og gerne bygget op omkring en kombination af frie vægte og maskiner. Nogle muskelgrupper bruger jeg flere maskiner til end andre, grundet forskellige småskader.
Jeg træner altid et sæt i hver øvelse til failure, enten som positiv failure, gennem dropsæt eller lign. Snupper typisk 2-4 dropsæt af gangen, så det er intenst.
Træner sjældent mere end 1 time, medmindre der er cardio oveni eller omstændigheder, der kræver det.
Jeg er stor fan af plateloadede maskiner, især når jeg træner alene og ikke har mulighed for at træne så mange compoundbevægelser til failure, så er plateloadede maskiner og håndvægte en super måde at komme omkring det på.

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag?

Mine måltider er bygget op omkring noget protein fra forskellige kilder, gerne med så høj en biologisk værdi som muligt, typisk æg og forskellige kødtyper. Protein får jeg hver 3. time i mine vågne timer. Jeg ligger typisk på 250-320g protein dagligt, afhængig af hvornår på året det er. 

Derudover går jeg meget op i at få mine EFA’s (essential fatty acids), kolesterol m.m., så der er altid hele æg, noget enten okse- eller svinekød, og fisk. Fisk får jeg dog ikke hver dag, så der bliver suppleret op med Omega3 fedtsyrer. 

Fedt ligger typisk på 60-90g dagligt.

Jeg spiser mange grøntsager, og noget frugt, for jeg tror på at kroppen fungerer bedre, hvis man fodrer den med vitaminer, fibre og antioxidanter, hellere fra råvarer end piller.
Frugt og grønt ligger på 600-1000g dagligt, afhængig af hvornår på året det er.

Kulhydrat får jeg lidt af til morgen, typisk lidt havregryn til mine pandekager.
Ellers får jeg primært kulhydrater efter træning, så sidst på dagen. Alt fra kartofler til ris og pasta afhængig af humøret.
Kulhydrater svinger fra ned til 120g dagligt på mine laveste dage på diæt, og op til 400g dagligt off season.

Så har jeg typisk et ugentligt cheat på 1500-2500 kcal, fordelt på én dag. Indtages typisk på et par timer.

Kosttilskud er ret basalt. Nogle aminosyre-tilskud, ellers proteinpulver, kreatin, D-vitamin, C-vitamin, Omega3, og calcium i perioder.


Jacob Christensen i færd med tunge pulldowns.

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

For mig er mindsættet en kæmpe stor del af det. Vi har alle de dage, hvor det bliver mere en pligt end en fornøjelse. De dage hvor man bare ikke har mere mentalt overskud til at lave mere. Det er for mig at se de dage, det handler om at komme af sted. Det bliver ofte nogle helt gode træninger, og hvis ikke, så kom man da af sted.
I min optik er det det, der skiller de gode fra de bedste. Det, at man kommer af sted. Også selvom det kun bliver til kort træning, så handler det om at få det bedste ud af det.
Det sker en sjælden gang i mellem at jeg prioriterer en ekstra hviledag på en uge, måske endda to. Er man lidt i søvnunderskud, har været stresset med arbejde, eller har andre ting i dagligdagen, der udgør en øget stressfaktor, så kan det være en god idé at tage en hviledag, hvis det er nødvendigt.
Men som hovedregel kommer jeg af sted. Det bliver også en vanesag med tiden, og derfor kan det faktisk være svært at bryde sin rytme med en hviledag. Det giver sindssygt dårlig samvittighed, og man føler måske lidt et nederlag. Der handler det for mig om at gøre et potentielt nederlag til en succes, og så få det bedst mulige ud af det.  

 

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?

Jeg har utroligt mange bolde i luften pt. Jeg har eget firma med en arbejdsuge på 50 til 75 timer ugentligt, så der har jeg en masse mål, jeg gerne vil have indfriet i den forbindelse. Hvad det helt går ud på, vil jeg dog ikke afsløre. Der er mange ting, der skal falde på plads, og det kræver lidt, at stjernerne står på linje.

Rent sportsligt kunne det da være ret sejt at sidde og skrive, at jeg gerne vil vinde Mr. Olympia i Mens Physique, VM eller noget andet, men det er altså ikke så langt øjet rækker pt. Og jeg synes også på sin vis det er en dårlig idé at sætte mål, der er uoverskuelige, så derfor er dette ikke mit mål.
Lige pt. er fokus på DM 2015. Hvis alt klapper med klienter, arbejdsopgaver m.m., så bliver dette mit næste stævne. Jeg satser på en bedre konditionering og 1-2 kg ekstra muskelmasse. Mest af alt, skal jeg have fundet ud af at fylde ordentligt ud på dagen. Indtil videre har jeg toppet 2 dage før Newcomers Cup. Det er bare ikke godt nok, så det er her fokus ligger pt.


Ryggen står skarpt på scenen.

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være, og hvad skulle i træne?

Der er 2 gutter, jeg ville elske at træne med, af forskellige årsager. Jeg er på sin vis super filosofisk omkring min tilgang til træning, både hvad angår mig selv, og klienter, men samtidig ekstremt opmærksom på den videnskabelige tilgang, og hvordan man kombinerer de to ting bedst muligt, er en svær balancegang.
En fyr, der dog virkelig inspirerer mig, både med hans tilgang til sporten og livet, men især træning, er Kai Greene. Så hvis der kom en Train-with-Kai konkurrence i Europa, ville jeg nok sende et par tusinde ansøgninger, eller 3.

En anden fyr, som jeg virkelig er inspireret af, er Benjamin Pakulski. Med hans super videnskabelige tilgang til kost og træning, så tror jeg på at alle kunne lære noget af ham. Han har en evne til at gøre alt, hvad der er videnskabeligt og komplekst super simpelt og letanvendeligt, så det er virkelig en gut, jeg godt kunne tænke mig at lære af first hand.

 

Ultimative top-sæt soundtrack:

Jeg hører ofte en kombination af elektronisk musik, hip/hop, rap, og rockmusik når jeg træner. Man kan simpelthen ikke træne til P3 eller Celine Dion.
Jeg hører meget blandet. Linkin Park har lavet mange gode numre at træne til.
Men ellers er der super fedt knald på følgende numre:

Skillet – Awake and Alive

Professor Green – Monster

Det sidste nummer er et dubstep remix af en gammel Michael Jackson klassiker – They Don’t Care About Us.
Jeg aner ikke, hvem der har lavet det, eller hvor det stammer fra, men jeg faldt over det en dag på Youtube, og kan altid skubbe 20-30 kg ekstra med det nummer i ørene, så den er helt klart på listen.

 
På scenen til Newcomers.

Dit bedste råd til læseren:

Mit bedste råd til læseren er nok, at tålmodighed er nøglen til succes. Jeg ser desværre alt for mange unge mennesker, der fylder kroppen med en masse kemi, før de overhovedet er begyndt at træne. Størstedelen af dem blot med ambitioner om en fysik a la min egen. Det synes jeg er super synd.
Bevares, hvis man vil have en størrelse som Phil Heath, så er det klart, kropsidealet skal matche metoden, men ønsker man i virkeligheden blot en flot, veltrænet krop, som er bedre proportioneret end gennemsnitsmandens, så er det absolut ikke vejen frem.

Der er så meget at hente ved at lære at træne og spise korrekt, for de flestes vedkommende kan det nemt være 20-30 kg muskelvæv eller mere.

Vi lever desværre i en tid, hvor tålmodighed er ikke-eksisterende, især blandt den yngre generation. De er vokset op med et liv fyldt af hurtige løsninger og overspringshandlinger.

Det bedste råd er at droppe de hurtige løsninger. Lær at træne korrekt og effektivt, og spis rigtigt. Er der ikke fremskridt, så gør du noget forkert.

Der er altid noget, man kan gøre bedre, optimere, og ændre på. Det lever jeg af at lære andre, og efter min erfaring, så kan man rykke enormt meget, bare ved at gøre det rigtigt fra starten af. Drop neandertaler-teknikken a la Ronnie Coleman’s. Medmindre du vil have nye knæ, hofter, skuldre, diskusprolapser m.m., så giv den endelig gas med det, men ellers så lær at træne rigtigt fra starten af, det kommer man længst med.

Få styr på kosten, og vigtigst af alt, kosten i forhold til træningen. Så kommer resultaterne rullende.

Tålmodighed og viden er vejen frem.

Læs også: Interview med Andreas Jurlander

Flere Indlæg

Find det du leder efter