• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Interview med Michael Rasmussen - Forsvarende Danmarksmester i CBB

16 December 2014

Vi har taget en snak med Classic Bodybuilding atlet Michael Rasmussen. Læs interviewet nedenfor.

De hurtige:

Fulde navn: Michael Rasmussen

Alder: 37 år

Højde: 191 cm

Vægt: 105 kg

Gym: NMI Fitness, Anger gym, og Loaded gym

michael rasmussen
Michael Rasmussen viser formen frem.

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg startede med at træne for ca. 20 år siden. Jeg kan faktisk ikke huske, hvad der fik mig igang, for der var slet ikke den hype omkring træning dengang, som der er i dag. Der var heller ikke adgang til alt det, man kan finde på nettet, som i dag. Dengang var der ikke alle de centre som i dag, men nogle få "rigtige" gyms for folk, der virkelig gik op i det. Jeg startede i BBHC, bedre kendt som Brøndby Body-Helse Center. Et stort gym med nogle store drenge. Der blev ikke sendt særligt meget opmærksomhed min vej, da jeg troppede op der - ung knægt med spaghetti arme. Men jeg fik dog et fornuftigt program, og efter et halvt års tid var der et ret fornuftigt resultat. Siden har sporten/livsstilen bidt sig godt og grundigt fast i mig, og det er nu en kæmpe del af hvem og hvad, jeg er.

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Tidligt på sommeren 2012 kom Thomas Busted hen til mig efter en endt træning og spurgte, om jeg havde overvejet at stille op. Jeg fortalte, at jeg ikke lige mente, jeg var tung nok til BB med min højde, men han nævnte Classic Bodybuilding, noget jeg ikke kendte særligt meget til, da min træning altid bare havde været for at holde en flot fysik. Med lidt over 3 måneder til DM hoppede jeg på en diæt og deltog, men fik ikke nogen finale plads. Det var noget af det hårdeste jeg nogensinde havde prøvet, da jeg samtidig med diæten arbejdede som stilladsarbejder. Det gav dog blod på tanden, så i 2013 stod jeg der igen i CBB +190 og vandt guld. Jeg forsvarede titlen igen i år, og det må siges at det, at stå med guld andet år i træk, er en følelse, der ikke kan købes for penge.

danmarksmester cbb
Michael Rasmussen på scenen til DM.

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

Folk spørger tit ind til mit træningsprogram, men jeg kører lidt anderledes end de fleste - jeg har ikke noget fast. Der er selvfølgelig nogle faste øvelser, jeg har med i de forskellige træningspas, altså dødsløft, squat osv., men ellers kører jeg meget på gefühlen. Jeg kører de øvelser, jeg kan mærke lige rammer den givne dag, og er der en øvelse, der den pågældende træning virkelig rammer, kan jeg sagtens finde på at køre 7-8 sæt, hvorimod hvis jeg laver en øvelse, jeg bare ikke kan få ordentlig muskelkontakt med, så bliver det som regel kun til 3 sæt og så videre til noget andet. Jeg er ikke den store tilhænger af at køre tungt, da jeg ikke føler, det giver mig noget, hvorimod semi-tungt og gerne 15-16 reps er det, der virker for mig. Det giver mig et godt pump, og samtidig bedre mulighed for at køre øvelsen rent, end hvis det er tungt, hvor det i mine øjne tit bliver grimt at se på, fordi man svinger/smider vægtene mere og i den forbindelse rammer alt andet end den pågældende muskel.

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag?

Jeg holder altid en god off-season form. Jeg bliver aldrig større/tykkere, end at jeg stadig har vaskebræt. Jeg har en voldsom forbrænding, der også gør, at min diæt mod konkurrencerne er lidt lettere end de fleste andres, for der hvor folk ofte står 1, 2, eller 3 timer på trappemaskinen, der er min cardio bare at lufte mine to hunde - noget mange hader mig for ;-) Min morgenmad er typisk havregryn med mælk og et scoop proteinpulver. Lidt mandler, en banan, og en shake til mellemmåltid. Frokost og aftensmad er 250-300 g kød, lidt grønt (hvis jeg gider, for grønt er ikke lige min favorit) og ris, fuldkornspasta, eller kartoffel. Så får jeg lidt shakes i løbet af dagen og nogle madder, skyr, eller hvad jeg lige har lyst til om aftenen. Det er ca. det, jeg spiser hver dag. Er der noget andet i stedet eller udover, jeg har lyst til, så spiser jeg det bare. Men ellers har jeg det fint med de ting, da det er nemt og godt.
Af kosttilskud bruger jeg pre-workout før træning og BCAA under og efter træning.

classic bodybuilding
Man skulle tro, en lav fedtprocent krævede mere cardio!

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

Jeg træner 1-2 gange om dagen. Alt er delt op, så jeg kører kun en muskel ad gangen. På den måde kan jeg give hver muskel bedre fokus, end hvis jeg f.eks. skulle køre arme efter en hård ryg-træning. Der ville jeg ikke føle, jeg havde overskud nok til at køre dem ordentligt igennem. På de dage, hvor jeg bare ikke orker at tage ned og træne, der lader jeg helt være. Når man har det sådan, mener jeg, det er tegn på, at kroppen trænger til hvile, og så giver jeg den det. Jeg lytter meget til min krop.

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?

Mine fremtidige mål er ikke helt planlagt endnu. Jeg overvejer lidt DM 2015 og evt. Loaded 16, men som sagt er det ikke fastsat endnu, da jeg skal være far til Marts, og derfor lige venter og ser, hvordan hele situationen ser ud til den tid. Men ellers må vejen dertil være den samme som indtil videre. Den har jo virket, så ingen grund til at ændre noget, der virkelig dur. If it ain't broken, dont fix it.

michal rasmussen cbb


Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være, og hvad skulle i træne?

Den er svær, for der er ikke en bestemt, men vil helst sige, at det er tilbage i Arnolds storhedstid. Derfra kunne de fleste være mit idol med deres flotte, æstetiske look. De lignede græske guder. Sådan ser de desværre ikke ud i dag. I dag virker det mere som om, at det for rigtig mange bare handler om masse, desværre.

Ultimative top-sæt soundtrack:

Hvis jeg hører musik, er det noget med smæk på, gerne noget progressive trance. Det konstante tempo med den hårde bas giver mig et drive, der oftest gør, at jeg lige presser en ekstra rep ud af kroppen.

Dit bedste råd til læseren:

Hvis jeg skulle komme med et råd, ville det være at tage lidt mindre vægt på, så øvelsen kan køres rent og kontrolleret. Derved kan du virkelig mærke kontakten til den muskel, du er i gang med, og få en masse reps, så der kommer godt med pump på. 

Læs også: Interview med Asger Gerrild

Flere Indlæg

Find det du leder efter