• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Interview med Jonatan Engelbrecht - Guldvindende Classic Bodybuilder

05 December 2014

Vi har taget en snak med atlet Jonatan Engelbrecht. Læs interviewet nedenfor.

De hurtige:

Fulde navn: Jonatan Engelbrecht

Alder: 20 år

Højde: 182 cm

Vægt: 96 kg off-season, 80 kg scenevægt

Gym: Loaded Gym

 Jonatan Engelbrecht classic bodybuilder

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg har altid været meget aktiv, da jeg er konkurrencemenneske og har dyrket sport hele mit liv – blandt andet svømning på eliteplan, kickboksning, boksning etc. Da jeg startede i gymnasiet faldt interessen for sport på højt plan en smule, og jeg begyndte at styrketræne ved siden af skolen i stedet. Det var egentlig først i 2013, da jeg havde afsluttet min uddannelse, at jeg virkelig begyndte at gøre noget ved vægttræningen; jeg havde nogle venner og kollegaer, der henholdsvis var personlige trænere og som havde ambitioner om at stå på scenen. I starten syntes jeg, det lød lige voldsomt nok, og det var jeg sikker på ikke var en god idé for mit vedkommende, men jeg begyndte altså alligevel på diæt og tog træningen meget mere seriøst. I takt med at jeg forbedrede min fysik, fik jeg mere og mere blod på tanden i forhold til at stå på scenen.

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Det største jeg har opnået inden for sporten på nuværende på tidspunkt må være at vinde min klasse, Classic Bodybuilding Junior -190 cm, til DM i Bodybuilding 2014.

 Jonatan Engelbrecht
En stolt Jonatan med sin nyerhvervede guldmedalje.

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

Lige pt. er jeg i gang med konkurrenceforberedelse op mod Loaded Cup 2015, hvilket betyder, jeg fokuserer meget på weak points og egentlig træner relativt fleksibelt i forhold til, at jeg for så vidt muligt prøver at ramme arme og ryg (mine nuværende muskelgrupper, jeg prøver at forbedre) hyppigere end de resterende muskelgrupper. Det er sjældent, at jeg har 2 identiske træninger øvelsesmæssigt, da jeg træner meget på føling og hvad jeg føler fungerer for mig på den givne dag, men en typisk træningsuge kunne se således ud for mig:

Mandag:  Ryg/triceps + læg

Tirsdag:   Bryst/biceps + underarme

Onsdag:  Forlår/baglår

Torsdag:  Ryg + læg

Fredag:   Skulder/nakke + mave

Lørdag:   Biceps/triceps

Søndag:  Hviledag

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag?

Som før nævnt er jeg pt. i konkurrenceforberedelse, hvilket vil sige at jeg spiser i forhold til en kaloriebegrænset kostplan:

Måltid 1) 60g havregryn, 20g rosiner, 100g æble, 9 æggehvider, 2 æg, 200 ml mælk

Måltid 2) 250g kylling + grønt

Måltid 3) 6 æggehvider, 25g proteinpulver, 50g havregryn, 10g kokosolie

-træning- aminosyre intra-workout

Måltid 4) 40g dextrose, 75g proteinpulver, 60g havregryn

Måltid 5) 250g kylling + 80g ris

Måltid 6) 250g kylling + grønt

Måltid 7) 500g skyr + 100g æble

Min kostplan ændrer sig hele tiden, da den reguleres i forhold til, hvor hurtigt jeg taber mig, hvordan min krop har det osv. Kostplanen er skruet sammen omkring forholdsvist mange proteiner, da målet er at bevare så meget muskelmasse som muligt, minimalt fedtindtag og så kulhydrater reguleret efter hvor mange kalorier, jeg ønsker at ligge på – Primært skæres der fra i kulhydrater jo længere inde i diæten, jeg er. Tanken bag er egentlig simpel nok; at samle dagens kulhydrater omkring morgenmad og før/efter træning, da det er dér, kroppen primært har brug for dem.

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

Jeg må indrømme, at jeg virkelig sjældent er nødt til at ”slæbe” mig selv ned i centeret, da jeg er enormt motiveret og elsker at træne, selv på diæt. Selvfølgelig har alle dage, hvor de er mindre motiveret end andre – For mig fungerer træning som terapi uanset hvad humør, jeg er i, så de dage, hvor jeg egentlig føler mig lidt sørgelig og træt SKAL jeg træne. Jeg sørger for at have en så god træning som overhovedet muligt, og husker på hvorfor jeg startede, og hvad jeg har opnået indtil videre – Udover det har jeg ikke brug for meget motivation, da jeg er meget afklaret med, hvad jeg vil opnå, og hvad der skal til for at nå dertil.

Læs også: Følg tre simple råd og få noget ud af din træning

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?

Mine kortsigtede mål er at blive så god, som jeg overhovedet kan på den danske bodybuilding-scene og at blive god nok til et samarbejde med en sponsor. Mit ultimative mål, såvel som alle andre atleters, er selvfølgelig at komme til USA og konkurrere på en IFBB-scene – Det ville være en drøm, der gik i opfyldelse at skrive kontrakt med en amerikansk kosttilskudsvirksomhed. Jeg er kun 20 år gammel, så jeg har mange år tilbage på scenen – Jeg har tænkt mig at forbedre mig år for år, og på et tidspunkt når jeg forhåbentligvis et niveau, hvor jeg kan stille op til en konkurrence i USA – Derfra handler det jo bare om at være god nok og skille sig nok ud til at blive opdaget af en sponsor.

På nuværende tidspunkt samarbejder jeg med Lars Hoe Madsen via. In2Shape, og jeg er sikker på, at han er den, der kan få absolut mest ud af mit bodybuilding-potentiale.

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det være, og hvad skulle i træne?

Jeg har enormt mange idoler i bodybuilding-industrien og enormt mange, jeg gerne ville træne med – jeg er kæmpe fan af old-school bodybuilding. At træne ryg med Dorian Yates, ben med Tom Platz, bryst med Arnold Schwarzenegger, eller arme med Lee Priest, det ville jo være legendarisk.

 
Jonatan på scenen til DM i bodybuilding 2014.

Ultimative top-sæt soundtrack:

Jeg har en enormt bred musik smag, og så længe musikken er høj nok til at lukke alt andet ude, så jeg kan fokusere på vægtene og intet andet, fungerer det for mig. Hvis jeg skal nævne et nummer kunne det være: Disturbed – Down with the Sickness. Den slags musik er jeg til gengæld alt andet end fan af, medmindre jeg sidder med håndvægtene i skødet og skal psyches op til at give den alt på mit sidste sæt – Dér får den mig i lige præcis den sindsstemning, jeg har brug for, for at få brændt de sidste reps ud.

 

Dit bedste råd til læseren:

Mit bedste råd er at være tålmodig og konsekvent med sin træning – Hvis man har tendens til at træne igennem i 1-2 måneder for derefter så at miste motivationen og stoppe et par måneder igen, bliver det aldrig til noget. Man får ikke bygget en flot fysik på 2-3 måneder, det handler om at være vedholdende og tålmodig med resultater. Tag eventuelt nogle før billeder og skriv vægten ned på det inden, du går i gang med at træne og kig på dem, når du føler, at du ikke oplever forbedring. Fokusér på hvor langt du er kommet, og ikke hvordan du en dag skal se ud.

Jeg kan også kun anbefale at opsøge en personlig træner, hvis man ikke har særlig meget træningserfaring – For det første fordi man sikrer, at man ikke tilegner sig dårlige kost- og træningsvaner på egen hånd, men ydermere også en, der med et objektivt og erfarent øje kan vurdere ens fremskridt – hvilket jeg finder enormt motiverende.

Flere Indlæg

Find det du leder efter