• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Vægttab og træning - hvordan hænger det sammen?

14 November 2014

Når vi snakker vægttab, snakker vi ikke "bare" vægttab. Vi mener altså ikke, at vi bare skal ned i vægt – det er bare en ganske god indikator for, at der sker noget. Et vægttab handler om, at vi gerne vil forsøge at smide noget uønsket væv, hvilket oftest er fedtvæv, da det ofte i et æstetisk øjemed er ganske ubrugeligt. Derudover er det ikke ligefrem sundhedsfremmende at have meget fedtvæv.

Hvis man gerne vil i gang med et godt vægttab, er det en meget god ide at dyrke en form for motion. Men der er jo mange former for træning, så hvilken skal man vælge? Mange tror, at konditionstræning i form af løb eller cykling er det rigtige svar mod et vægttab, men er det i virkeligheden sådan, det er?

 vægttab og træning
En lav fedtprocent er essentiel, hvis man gerne vil have en markeret mave. Her ses Power Addict atlet Asger Gerrild.

Læs også: Undgå begynderfejl i styrketræning

Kredsløbstræning

Ved kredsløbstræning træner vi kredsløbet i kroppens evne til at optage ilt, og bruge den til at lave og forbrænde energi.
Træning af kredsløbet øger forbrændingen imens træningen står på og i et vist rum tid efter træningens ophør, hvilket er en god ting, hvis man gerne vil tabe sig. Desuden har kredsløbstræning rigtig mange sundhedsmæssige gevinster – stærkere hjerte, bedre lungefunktion og mindsket risiko for blodpropper er blot nogle af dem. 

En af de negative konsekvenser ved denne type træning er dens hormonelle respons. Ofte øges mængden af stresshormoner i kroppen, hvilket ikke er en god ting i forbindelse med vægttab. Kroppen reagerer på den langvarige og ensformige aktivitet ved at øge stresshormonniveauet. Denne forøgelse af stresshormoner fører til tab af muskelmasse og øget ophobning af fedtdepoter. Dette sker, fordi kroppen kun tænker på overlevelse, og da fedt indeholder mere energi end muskler, kan den derfor holde os levende længere. Derfor prioriterer kroppen at opbygge fedtdepoter og nedbryder muskelmasse, når den er stresset.

 

vægttab
Pas på med for meget cardio, hvis du gerne vil tabe dig - det kan give bagslag.

Denne effekt af kredsløbstræningen er bestemt ikke ønskværdig, når vi gerne vil tabe fedtmasse. Mange, specielt kvinder, begår fejlen, at når de vil tabe sig, skærer de meget ned på deres indtag af mad og dyrker samtidig rigtig meget kredsløbstræning. Denne kombination får dem ingen vegne, da deres indtag er alt for lavt sammenlignet med deres forbrænding, og med tiden vil de sætte deres stofskifte helt i stå, hvilket i fremtiden vil gøre det endnu sværere at smide fedtmasse. For denne gruppe handler det om at spise meget mere – RIGTIG MAD – for at få deres stofskifte tilbage på ret køl. På med noget mere mad og ud med alt det ubrugelige bras, vi ellers putter i munden. Spiser man rigtigt, kan man slippe afsted med en anseelig mængde føde uden at tage på – læs eventuelt foregående artikel.

 

Styrketræning

Styrketræning er som udgangspunkt træning, hvor musklerne skal arbejde uden ilttilførsel. Styrketræning er opbyggende træning, hvor belastningen af muskelvævet skal give en hypertrofisk respons (musklerne vokser). Som udgangspunkt kræver det et kalorieoverskud – altså vægtforøgelse – at skabe en hypertrofisk respons. Begyndere kan dog, grundet den uvante aktivitet, respondere på denne måde selv under kalorieunderskud.

Den øgede mængde muskelmasse betyder større behov for energi – vores forbrænding vil altså både stige i forbindelse med træningen, men også permanent, hvilket er en meget stor fordel, når vi gerne vil tabe os. Styrketræning vil heller ikke stresse kroppen nær så meget som kredsløbstræningen, og samtidig får vi mange af de samme sundhedsmæssige gevinster, som vi får ved kredsløbstræning.

træning
Vægtene er din ven - brug dem flittigt! Her ses Power Addict atlet Joakim Jørgensen.

Et af de negative aspekter ved styrketræning er, at man er nødt til at melde sig ind i et træningscenter af den ene eller anden art, for at få muligheden for ordentlig træning. At stifte bekendtskab med et fitnesscenter er ofte en ganske bekostelig affære, og det er slet ikke altid, kvaliteten er i top. En anden ting er, at man skal tage sig tid til at lære at træne ordentligt. Dette er en nødvendighed, hvis man skal have en chance for at undgå skader. Dette skridt springer de fleste over, hvilket er ubeskriveligt dumt. Det tager tid at lære at bevæge sig ordentligt, men løfter man for tungt uden at være i stand til det, kommer man til skade. Gør jer selv en tjeneste og lær jer selv at bevæge jer korrekt, eller få en kompetent træner til at lære jer det - det betaler sig, hvis man finder én, der er dygtig.

 

I forbindelse med vægttab er træning en ganske god ide, og al træning er yderst sundhedsfremmende og ikke bare anbefalelsesværdigt, men ganske enkelt en nødvendighed. For et effektivt vægttab, vil det dog være en klar fordel at dyrke styrketræning, hvor der er de samme sundhedsfremmende gevinster, men med færre negativer. Derudover vil den hypertrofi, der medfølger styrketræning, føre til øget forbrænding, hvilket giver et bedre udgangspunkt for et vægttab. Sidst, men ikke mindst, er styrketræning jo langt sjovere end at løbe – kom derfor bare i gang med at løfte nogle tunge vægte og hyr en god træner, for at få en god start.

Flere Indlæg

Find det du leder efter