• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Andreas Jurlander - Styrketræning og anatomi

12 November 2014

Så har vi igen et nyt interview klar til dig, denne gang med Power Addict atlet Andreas Jurlander. Du kan læse om Andreas' træning og inspiration herunder.

Læs også: Undgå begynderfejl i styrketræning

 

Interview med Andreas Jurlander

 

De hurtige:

Fulde navn: Andreas Jurlander

Alder: 20


Højde: 174 cm

Vægt: 80 kg

Gym: Fitness World Køge

 

 andreas jurlander styrketræning
Andreas' nuværende form, november 2014.

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg startede med at styrketræne i 2009. Jeg har altid været meget aktiv, nu i form af styrketræning, men førhen spillede jeg fodbold på semi-højt plan. Motivationen for fodbolden faldt dog, da jeg blev ældre, og da jeg altid har fundet glæde ved træning, var det naturligt at finde en ny motionskilde. Dette blev så styrketræning, og jeg kan faktisk ikke huske den konkrete grund til, hvorfor valget faldt netop her, men det faktum at min bror var startet, har helt klart haft en betydning.

Jeg blev meget hurtigt glad for at træne, og centeret blev ofte besøgt. Men ligesom så mange andre, var begyndelsen dog præget af, at jeg ikke rigtig havde styr på, hvad jeg egentlig foretog mig. Dette gjaldt både selve træningen, men også kosten.

Jeg følte selv, at jeg spiste fornuftige mængder mad ifht. at skulle gaine nogle kg, men med den viden jeg har i dag, vil jeg nok estimere mit kalorie-indtag til at have været 2000 kcal om dagen. Dette lave kcal-indtag, jeg lå på i over 1 år (kombineret med meget træning), bevirkede dog også, at min muskelmasse forblev sparsom. Heldigvis indså jeg, hvor lidt jeg egentlig spiste, men satte mig alligevel et mål om at ramme en konkurrence-fedtprocent (hvilket der ikke var lang vej til). Det gjorde jeg simpelthen for at prøve mine grænser af, og samtidig også fordi en så lav fedtprocent virkelig afslører hvilke muskelgrupper, der skal forbedres. Ved slutningen af dette “evigheds-cut” blev fedtprocenten da også målt til 2,7% (i realiteten nok snarere 4-5%), hvilket selvfølgelig blev foreviget med et fotoshoot:

Vægten sagde dog kun 58 kg (ja kun 58 kg) fordelt på 174 cm.

andreas jurlander
Andreas, 174cm, med en vægt på kun 58kg.

 

Siden den dag har jeg dog tilegnet mig mere og mere viden, og i dag siger vægten 80 kg.

Fremgangen (for både min bror og mig), fra start til nu, kan overordnet opsummeres med følgende billede:


Andreas (til højre på begge billeder) og hans bror - før og nu.

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Indenfor fodbolden må det vel være at have vundet nogle sjællandsmesterskaber, samt at have fået tildelt en række pokaler for årets spiller i forskellige klubber.

Indenfor styrketræning/bodybuilding har jeg endnu ikke opnået nogle pokaler eller medaljer, men jeg har forbedret mig selv hver eneste dag, hvilket jeg selv er stolt af.

 

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

Lige i øjeblikket ser mit split således ud:

Dag 1: Bryst, Ryg og Triceps (Tung)

Dag 2: Ben (Tung)

Dag 3: Ryg + Skulder + Biceps (Mix af tung og hypertrofi)

Dag 4: Offdag / HIIT

Dag 5: Bryst + Arme (hypertrofi)

Dag 6: Ben (Hypertrofi)

Dag 7: Off

Derudover træner jeg læg og mave 2-3 gange om ugen, typisk efter bendagene og på den ene hviledag.

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag?

Min tilgang til kost er inspireret af flexible-dieting, så det varierer meget. Jeg har dog nogle ting, jeg ikke går på kompromis med. En af disse er min morgenmad, der altid består af protein og fedt. Oftest er det kød og nødder, men det kunne også være æg, avocado, skyr el. lign… Hvorfor gør jeg så dette?

Jamen det gør jeg fordi, at jeg længe bemærkede, at jeg blev søvnig, uproduktiv og ikke mindst hurtigt sulten efter morgenmaden, da jeg inkluderede mange kulhydrater i min morgenmad. Derfor forsøgte jeg mig med en morgenmad hovedsageligt bestående af protein og fedt (efter at have læst nogle artikler om emnet), og dette fungerede ret godt for mig, og det har jeg således holdt ved. Grunden til at jeg oplever mindre sult med protein + fedt er simpel; disse to næringsstoffer mætter mere end kulhydrater, mens grunden til, jeg ikke er så søvnig længere med ovenstående metode, er mere kompleks og kan tilskrives de påvirkninger, der sker af neurotransmittere ved indtagelse af de bestemte næringsstoffer, men det vil jeg ikke komme yderligere ind på i dette interview. Dog synes jeg helt klart at du skal undersøge emnet, hvis du som mig ikke føler at den “traditionelle morgenmad” virker optimalt for dig.

Af kosttilskud benytter jeg mig primært af det, som er evidensbaseret, så det er de mest basale ting.

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

Jeg har altid været ret dedikeret til den sport, jeg udfører, og tanken om at skippe træning strejfer mig sjældent. Der er dog selvfølgelig dage, hvor man ikke er helt mentalt klar, og på disse dage kan jeg faktisk godt lide at “meditere” kort inden træningen (inden jeg tager afsted, på vej derover el. lign.). Det behøver ikke være lang tid, bare en 5 minutters tid, hvor der skabes fokus omkring dagens træning. Ofte kører jeg bare mit program igennem i hovedet, og tænker på målet i hver øvelse. Dette kunne fx. være et mål om at lave øvelsen med lidt mere vægt på end sidst.

Udover dette, så er en god træningsmakker eller noget musik guld værd i mine øjne :)

 

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?

Min plan er at stille op i 2016 i enten et naturligt forbund eller under DBFF. Målet i et naturligt forbund ville helt klart være at vinde, mens en top 3 ville være tilfredsstillende under DBFF.

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være og hvad skulle i træne?

Ben Pakulski. Vi skulle selvfølgelig træne ben.

 

Ultimative top-sæt soundtrack:

Feint - Those Eyes (Original Mix) - Jeg hører en del blandet musik, når jeg træner - primært hip-hop, rock eller elektronisk.

 

Dit bedste råd til læseren:

Dette er et lidt atypisk råd, men tilgengæld noget, som ikke bliver adresseret nok iflg. mig. Rådet er, at man bør sætte sig ind i anatomi (primært funktionen, men evt. også udspring og hæfte) for de muskler, man træner. Det kan måske virke lidt uoverskueligt med de latinske betegnelser, men det er faktisk ganske simpelt, når man har fundet system i det.

Bevidstheden om, hvad musklerne egentlig har af funktioner, i stedet for en træningsmetodik bestående af “lift things up and put em’ down” metoden, har gjort min træning, samt dem, jeg har coachet i det, langt mere effektiv. Derudover giver styrketræningen generelt bare mere mening, når man har en anatomisk viden, og man kan sågar, med lidt kreativitet, finde smarte måder hvorpå øvelser kan optimeres.

Her på falderebet har jeg et bonus råd, som jeg også mener er vigtigt, nemlig at man ikke skal blive for restriktiv (melde fra til sociale arrangementer el. lign.) bare fordi, man træner på hobbyplan. Det er en fejl, som jeg selv har begået tidligere, og som jeg også ser i stigende grad i træningsmiljøet.

 

andreas jurlander

Flere Indlæg

Find det du leder efter