• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Interview med Joakim Jørgensen - Bodybuilder Gone Strong

04 November 2014

Vi har i denne uge snakket med Power Addict atlet Joakim Jørgensen. Interviewet kan læses nedenfor.

 

De hurtige

Fulde navn: Joakim Jørgensen

Alder: 20

Højde: 181 cm


Vægt: 90 kg

Gym: RAK - Roskilde Atlet Klub.

 

joakim jørgensen
Joakim i aktion med tungt dødløft.

 

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?


Min træningskarriere startede et sted i 2009 med træning bestående armbøjninger, mavebøjninger og en masse løb. Jeg havde en beskeden vægt på 66kg og var 180cm høj. Jeg kan huske, at jeg fik mit første saml-selv set håndvægte og begyndte at træne lidt arme og bryst derhjemme. Jeg fik minimale resultater, men de resultater jeg fik, motiverede mig ekstremt meget. Det første års tid forløb med tilfældig kost og ustruktureret træning - jeg havde faktisk ingen ide om, hvad jeg lavede (eller hvad jeg ville opnå med træningen). Jeg begyndte efterfølgende i et lokalt center, hvor der trænede en del stærke folk, som kunne vejlede mig. Mine resultater begyndte efterhånden at ligne noget, og jeg følte at dette var den rette sport for mig, da jeg har aldrig været til fodbold eller andet holdsport. Vægttræning er en meget selvstændig sport, og man står selv 100% inde for resultaterne, hvilket tiltaler mig meget. Man lærer meget om sig selv - hvordan man presser sig selv både fysisk og mentalt. 

Jeg har efterhånden brugt 4 år af mit liv på at træne seriøst, og har opnået nogle rimelig fornuftige resultater. Jeg kan ikke forestille mig en hverdag uden at træne, da det er en god måde at abstrahere fra andre ting i hverdagen, og mine løbende resultater giver mig hele tiden blod på tanden til at fortsætte. En enkel PR i squat kan jeg leve højt på længe, og der findes intet bedre!
 Min motivation kommer indefra, og ikke fra andre. Jeg lever en livsstil som jeg ved, jeg ikke kommer til at fortryde senere i livet.

Jeg er af den overbevisning, at det er vigtigt at udvikling sig selv hele tiden - på alle fronter. Jeg er ekstremt drevet af at udfordre og forbedre mig selv hele tiden. Kom ud af ‘the comfort zone’ og bliv den stærkeste version af dig selv.

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?


Jeg kan endnu ikke prale med at have konkurreret i sporten. Jeg har dog licens i Roskilde Atlet Klub, så jeg kommer til at stille op i styrkeløft i 2015, i -93kg klassen RAW (junior). Det glæder jeg mig ekstremt meget til. 



Min første del af træningskarrieren har bestået af powerbuilding, altså en blanding af bodybuilding og styrkeløft. De sidste måneder er jeg gået 100% efter styrkeløft, og jeg har opnået følgende løft:

Squat: 215kg


Bænkpres: 160kg - med overskud.

Dødløft: 250kg (sumo stil)

Alt er selvfølgelig RAW.



Her ses Joakim squatte 4 x 200kg. Han bruger her vores Lever Bælte.

 

Hvordan ser dit træningsprogram ud?


Lige pt. har jeg ingen fast struktur. Jeg forsøger at træne de store øvelser 2 gange om ugen. Det kunne f.eks. se sådan ud:


Mandag: Bænkpres, military press & lidt triceps.

Tirsdag: Squat & dødløft.


Onsdag: Upper back & lidt biceps.


Torsdag: Bænkpres, military press & anden støtteøvelse.

Fredag: Squat & dødløft.

Lørdag: Off.


Søndag: Evt. noget let squat/dødløft, alt efter hvor frisk jeg er.

Der er som udgangspunkt altid fokus på lave reps og forbedring af teknikken. Jeg har altid perioder, hvor jeg kører efter progression. Jeg har været meget glad for 3 reps x 10 sæt i bænkpres og 3x3 i de store øvelser.
 Jeg har førhen kørt Layne Norton’s PHAT program, som er højt anbefalelsesværdigt.

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag?

Jeg har ingen fast kostplan, men jeg har selvfølgelig principper, som jeg følger hver dag. Jeg har førhen altid vejet min mad, men er gået lidt væk fra dette. Nu forsøger jeg at spise passende mængder, så jeg mere eller mindre vedligeholder vægten. Jeg spiser lige fra 3 - 7 gange om dagen. Jeg har et dagligt indtag på ca. 3500 - 4000 kcal.

Min morgenmad - der sjældent ændrer sig, består typisk af havregryn, æg og noget frugt. Mine proteinkilder er typisk æg, oksekød, tun, kylling, skyr og pulver. Af kulhydrater ville det være havregryn, ris, rugbrød og frugt. Gode fedtkilder ville være æg (blommen), avokado, fiskeolie og olivenolie. Meget basic.

Oftest benyttede kosttilskud er BCAA, kreatin, ZMA og selvfølgelig protein.

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?


Det egentlig meget få dage, hvor jeg virkelig føler mig demotiveret. Hvis jeg slet ikke er i stand til noget, bliver jeg gerne hjemme. Der er ikke noget værre end en træning, hvor man ikke har mindsettet med sig. Den psykiske del betyder ekstremt meget. Det gælder bare om at pakke ego’et væk og tage en let dag, hvis det er afgørende. Dog kan musik og et godt måltid altid motivere én til at yde lidt ekstra på en dårlig dag.

 

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?


Mit fremtidige mål er lige nu at vinde DM i styrkeløft - dvs. vinde på totalen i squat, bænkpres og dødløft. Indenfor nær fremtid får jeg en fast træner, som skal styre min træning op til DM. Jeg er meget motiveret og dedikeret for at nå et godt resultat, og jeg arbejder så hårdt jeg kan.

 joakim jørgensen
Joakims form fra sommeren 2014.

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det være, og hvad skulle I træne?


Der er mange, men nogle af dem skulle helt sikkert være Layne Norton, Ben Rice eller Tom Platz! Og helt sikkert en tung omgang ben!

 

Ultimative top-sæt soundtrack:


Jeg kan ikke undvære musik under træning. Jeg hører gerne rock, lidt metal, men også gerne noget elektronisk.

Mit bedste valg er dog Eminem - Survival.

Læs også: Interview med Christian Bladt

Dit bedste råd til læseren:

  • Uanset hvad målet er, fokuser altid på de store løft. 

  • Sæt nogle mål, og nå dem! 

  • Vær konsistent
  • Få nogle store ben.

Flere Indlæg

Find det du leder efter