• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

En genvej til varigt vægttab

01 November 2014

Varigt vægttab

 

Der er mange delte meninger om, hvordan det er bedst at tabe sig. Mange prøver en kur fra Hjemmet eller andre ugeblade, hvor mere eller mindre prominente skikkelser giver, hvad de kalder for den bedste løsning. Oftest er der dog tale om en halvhjertet genvej til at smide nogle kilo i et ikke-vedvarende vægttab. Vi skal stoppe med at lede efter smutveje til et vægttab – i længden vil det, for langt de fleste, ikke virke efter hensigten, der jo må være at opnå et vægttab, der varer ved og som sørger for et sundere liv uden den massivt øgede risiko for diverse sygdomme og tidlig død. Men hvis vi ikke skal følge de her ”mirakelkure” fra ugeblade, Godmorgen Danmark eller lignende, hvordan skal vi så gribe det an?

 

varigt vægttab

Varigt vægttab er nødvendigt for at bibeholde en markeret mave.

 

Livsstilsændring er nødvendig

Det hurtige og overordnede svar er: Du skal ændre din livsstil. Det er den eneste vej, der med sikkerhed vil fungere og give vedvarende resultater. Så kan det godt være, at det ikke er den sjoveste vej at tage, men det er nødvendigt. Jeg læste engang nogle vise ord fra en klog mand, der lød nogenlunde sådan her: ”Spis mad og ikke affald”. Man ser ofte voksne mennesker, der spiser som børn ville gøre det, hvis de fik frie tøjler. Slik, cola, kager og jeg kunne blive ved - som voksent menneske er man nødt til at tage ansvar og spise som et voksent menneske og ikke som et barn, der har fundet en 50’er og bare skal i Fakta og fyre dem af. Det betyder ikke, at man ikke kan nyde livet med lækker mad, slik og cola, selvom man lægger sit liv en smule om. Man skal bare ikke nyde det for tit – drop den daglige frokost-cola og eftermiddagssneglen, eller find et sundere alternativ. De findes i form af sukker- og glutenfrie kager og light produkter og fungerer godt til at stille den søde tand.

Når vi snakker om at lave en livsstilsændring, kommer det overordnet til at handle om tre ting; kost, motion og søvn. Disse er de tre allervigtigste aspekter for et varigt vægttab og et sundt liv.

 

Kosten: 

Kosten er en ekstremt vigtig faktor for vægttab. Helt grundlæggende skal vi være i kalorieunderskud for at tabe os, ellers er det ikke muligt. Dette kan være en udfordring for mange, da de ikke ved, hvor mange kalorier de skal bruge, og hvor mange de får. Meget seriøse atleter tæller kalorier og vejer deres mad, hvilket helt klart er den mest effektive løsning til at tilrettelægge et meget præcist og planlagt vægttab. For andre - og langt de fleste, er det en alt for tidskrævende og fanatisk tilgang til kosten. Her skal man ikke fortvivle, for der er andre måder at håndtere det på.

Vi vil gerne følge noget, der minder meget om en stenalderkost eller paleo-tilgang, hvor vi kun spiser naturlige og single-ingredient fødevarer. Dette gør, at vi ikke får alle tilsætningsstofferne, og heller ikke bliver proppet med sukker.

I kosten mod vægttab vil vi gerne have fødevarer, der giver meget mæthed og fylde, samtidig med at de ikke indeholder ret mange kalorier, og dermed ikke fylder meget i kalorieregnskabet. Dette vil hovedsageligt være grøntsager, men også kød giver god mæthed i forhold til indholdet af kalorier. Derudover skal vi have noget sundt fedt fra f.eks. nødder, avokado, smør, olier osv.

Fødevarer vi skal undgå i kosten, når vi gerne vil spare på kalorierne, er kulhydrater – og især de hurtige i form af sukkerarter og hvidt brød/mel.

Alt i alt bør kosten hovedsageligt bestå af masser af varierende grønt, gode proteinkilder som kød, æg og mælkeprodukter og fedt. Samtidig skal vi begrænse sukker og hurtige kulhydrater så meget, vi kan.

 

 vægttab

 Grøntsager giver en lang mæthedsfornemmelse, hvilket kan modvirke trangen til det søde.

 

Motionen:

Dyrk motion. Lige meget hvilken slags motion der er tale om, har de alle utallige helbredsmæssige gevinster, og øger samtidig alle forbrændingen, hvilket er en klar fordel i forbindelse med vægttab. Om det så bare er en gåtur om dagen, betyder det meget. Næste artikel kommer til at omhandle hvilken slags motion, jeg anbefaler i forbindelse med vægttab, men motion generelt er meget vigtig for en sund livsstil.

 

Søvnen:

Søvn er også en vigtig faktor af mange forskellige årsager. Ved manglende søvn spiller dine hormoner ikke, og en af konsekvenserne heraf er, at din sukkertrang vil vokse. Derudover vil du unægtelig blive træt, og gider måske ikke lave ordentlig mad eller dyrke motion. Søvn er vigtigt, og man bør sigte efter 8 timer sammenhængende - hver nat.

 Læs også: Vægttab og træning - Hvordan hænger det sammen?

 Ønsker man et varigt vægttab, er en decideret livsstilsændring nødvendig. Der er ingen genveje, der virker ligeså godt, så det er bare om at komme i gang. Tag ansvar og spis som et voksent menneske, det når man længst med.

 

varigt vægttab

Flere Indlæg

Find det du leder efter