• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Interview med Emil Schou - DM sølvvinder

09 Marts 2016

 Vi har taget en snak med Emil Schou, der sidste år vandt sølv til DM i Athletic Fitness 2015.

 

Emil fortæller i et yderst spændende interview om, hvordan han gik fra at træne et par gange om ugen, til at stå på scenen og vinde sølv til Athletic Fitness 2015.
Emil fortæller om hans hårde træning, selvdisciplin, motivation samt målet om at vinde DM og vejen dertil!

 

Læs med herunder, eller tag et kig på vores andre interviews lige her.

 

interview Emil Schou

 

De hurtige:

Fulde navn: Emil Schou 

Alder: 23 

Højde: 1,83 

Vægt: 92 kg 

Gym: Flere, primært fitness dk Field’s

 

Emil Schou

 

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg har egentlig altid været aktiv, som dreng. Dog stod de sidste år af folkeskolen og det første gymnasieår mest på druk, chips og computerspil. Jeg blev ikke tyk af det, for man spiste jo nærmest ingen mad, udover morgenmad og aftensmad. Livsstilen var i det hele taget ikke i top.

Men én af mine gymnasiekammerater havde job i fitness dk, og det tænkte jeg da også kunne være meget fedt. Så jeg fik job i fitness dk i Helsingør i 2008, hvor jeg så startede med at træne med ham et par gange om ugen. Den primære motivation var helt klart at få lidt kød på kroppen, så man kunne få lidt ekstra opmærksomhed fra det modsatte køn.

Efter nogen tid var min ven dog knap så stabil, så jeg begyndte at træne mere på egen hånd. Det blev dog ikke til mere end 2 - 3 gange i ugen. Det gik der lidt tid med, indtil en af de mest dedikerede bodybuildere i centeret tog fat i mig, og jeg begyndte derefter at træne med ham. Vi kørte et 3 split program, og jeg øgede træningsfrekvensen til 6 dage om ugen. Det hjalp på resultaterne, og bodybuilding begyndte mere og mere at fange min interesse. Jeg fik en ny træningskammerat ved navn Anders, og vi kørte hårdt på sammen resten af gymnasietiden. Det er ret sjovt at tænke tilbage på, hvordan vi lod os inspirere at de mest skøre ting. Vi havde en periode hvor vi købte 5 liter æggehvide, også lige tog et glas efter træning. Det gik jo lige i guns!

 

se vores nye kollektion

 

Da jeg fyldte 18 år, ville jeg gerne være fitness instruktør, så derfor valgte jeg at bruge mine penge på den uddannelse i stedet for et kørekort. Jeg tog uddannelsen på Instruktørskolen, og en af vores lærere ved navn Kasper Danborg var super dygtig. Han var meget inspirerende, og gjorde at jeg helt klart fik en meget større viden omkring fysiologi og anatomien bag min træning. Jeg fik en større indsigt i hvordan jeg kunne øge kvaliteten af mine bevægelser i træningen, således at jeg fik langt større aktivitet i musklen. Samt at jeg også fik øjnene op for, at jeg rent faktisk skulle spise røv meget mad. Det gjorde jeg så, hvilket også resulterede i, at jeg øgede min vægt med ca. 15 kg på et års tid. Siden da har det bare taget mere og mere om sig, som ens viden er blevet større. Senere tog jeg også uddannelsen som Personlig træner. Jeg lærer stadig den dag i dag, og bliver ved med at lade mig inspirere at folk omkring mig.

På daværende tidspunkt var nogen af mine store inspirationskilder Emil Empacher og Marc Skovsbøg. De var begge Athletic Fitness atleter dengang, og de gjorde at jeg havde målet om, at jeg måske en dag også ville kunne konkurrere i Athletic Fitness.

 

emil schou 

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Det største er helt klart min debut sidste år, hvor jeg kvalificerede mig til DM og fik en sølvmedalje til DM 2015. Det var en overvældende følelse at blive belønnet for sit hårde arbejde.

Hele processen op til konkurrencen var et fantastisk forløb på godt og ondt. Jeg var utrolig glad for at være en del af Prime Athletics, hvor Niklas Grundt var coach. Vi havde/har et fantastisk fællesskab, og det var en fed rejse og nogle gode venner man fik ud af det.

Som jeg nævnte tidligere var Emil Empacher og Marc Skovsbøg to af mine inspirationskilder indenfor sporten og Athletic Fitness. De var med til at tanken om selv at stille op blev plantet, for ca 6 år siden. At have realiseret i mål, der har været så længe undervejs, synes jeg er den fedeste følelse.

Under forberedelserne til Newcomers og DM 2015 var der tidspunkter hvor jeg var i tvivl om, hvorvidt at det her var noget jeg skulle gøre igen. Men efter at have været på scenen, så kan jeg ikke vente med at skulle derop igen.

 

 emil schou

 

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

På nuværende tidspunkt er jeg i gang med et load på bryst/skulder. Det betyder at jeg i princippet kører et 2-split program, hvor jeg har 5 styrketrænings dage og 1 ro-dag. 3 af mine styrketræningsdage er bryst/skulder, hvor jeg kører efter en progressions model ved navn wave loading og en periodisering der hedder concentrated loading. Det betyder at den første dag der kører jeg 3x 15 reps, den anden dag kører jeg 4x 10 reps og den sidste dag 5x 5 reps. Efter hver bryst/skulder træningspas har jeg også lidt roning. Efter første har jeg 2x 200 meter, samt 2x 100 meter, efter andet 4x 200 meter, samt 4x 100 meter og efter det sidste 6x 200 meter, samt 6x 100 meter. Jeg skal holde alle 200 meter intervaller på under 1:25/500 m i snit og alle 100 meter intervaller skal holdes under 1:20/500 m i snit. De to andre dage er ryg og ben træning.
Det her load varer 6 uger, og jeg har 2 uger tilbage. Hvad jeg så skal, det finder jeg ud af i samarbejde med min træner Niklas Grundt.

 

 emil schou

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag? 

På nuværende tidspunkt er det vigtigste at jeg får nok. Jeg spiser på planen ca. 4700 kcal, men ryger ofte over det 5000 kcal, da jeg ofte lige snacker en proteinbar eller lign. Det skyldes at jeg gerne vil øge min muskelmasse frem mod min næste diæt start. Jeg ligger relativt højt på kcal, da jeg har et meget højt aktivitetsniveau i løbet af dagen.

Jeg spiser altid havregrød om morgenen, den består af havregryn, 1 æg, lidt proteinpulver og nogle nødder. I løbet af dagen har jeg 3 frokost måltiderne, hvor 2 af dem indeholder kylling, pasta, grønt og noget fedt ofte olivenolie eller æg som jeg blander i pastaen. Det sidste måltid er hvide ris og kylling, som jeg får efter træning. Til aften variere det lidt for tiden, men altid noget protein i form af kød, kulhydrat i form af pasta, ris eller brød og noget fedt af en art, men sådan rimelig klassisk aftensmad. Jeg spiser rigtig mange kulhydrater i løbet af dagen, således af jeg kan præstere maks i alle mine træningspas.

 Lever belt

 

Jeg er egentlig ret konservativ når det kommer til kosttilskud, eller det er jeg i hvert fald blevet. I mine unge dage var man jo naiv og udviden, så der blev der investeret i alverdens ting. I dag bruger jeg gangske simple ting, i hvert fald i min optik. Jeg bruger multivitamin, fiskeolie, vitamin D, ZMA og HMB. Det tager jeg hver morgen og aften. Tankerne bag kosttilskudene er at jeg skal optimere min krops funktioner, dvs. primært neurale funktioner, proteinsyntese og testeron produktion, samt modvirke inflammation i kroppen.

I perioder bruger jeg også kreatin og beta-alanin. Det bliver især loaded op imod en konkurrence.

Under træning har jeg altid en scoop BCAA i min shake og efter træning får jeg altid en god røvfuld kulhydrater i form af  ca. 80g maltodextrin, samt 2 scoops BCAA.

 

emil schou

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

På nuværende tidspunkt er jeg heldigvis så priviligeret, at på mine to jobs er jeg allerede i et træningscenter. Enten som Assistant Manager i fitness dk Field’s eller som personlig træner hos Randløv & Boesen. Så er for det meste ikke noget problem. Og det er egentlig ikke for at være hellig, men det er sjældent at jeg har dage, hvor jeg ikke kan motivere mig selv til en træning. Hvis jeg selv skal sige det, så er min selvdisciplin ret høj, så hvis motivationen ikke er der, så er disciplinen der. Men jeg har også en enkelt hviledag i ugen, så hvis det er rigtig slemt, jamen så bruger jeg den. De dage jeg har sværest ved at trække mig op til, er dem hvor jeg skal ro meget. Selvom roning er en af mine stærke sider, så er det stadig ikke sjovt at træne. Efter jeg er begyndt at konkurrere, så er min disciplin blevet endnu stærkere. Hver gang jeg har lidt ondt af mig selv, så minder jeg mig om, at jeg også konkurrenter, og dem vil jeg rigtig gerne slå. Det virker godt for mig, men det er ingen tvivl om, at det til tider kan være hårdt og noget rigtig øv. Men sådan er det jo for alle.

Jeg tror det vigtigste er at man finde en rigtig dyb motivation, noget der gør, at det her det vil man bare vildt gerne. Det har jeg fundet. Og det er jo helt okay, ikke at kunne finde det, så kan man helt sikkert finde det indenfor noget helt andet. For på mange andre punkter i mit liv, er jeg egentlig ret doven og jeg elsker at lave ingenting foran computere, bare spørg min kæreste.

 Power addict tee   

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?

Mit overordnede mål er at fortsætte med at konkurrerer indenfor Athletic Fitness. Mit nærmeste mål er at vinde DM i år.

Min tilgang er, at jeg selvfølgelig skal have kontinuerlig tilgang til min træning og kost. Derudover så søger jeg hele tiden at forbedre og optimere min træning, så jeg kan forbedre både min symmetri, samt min kunden i styrkerunden. Min kost søger jeg selvfølgelig og at optimere, således at den stemmer overens med mit mål.

 

emil schou 

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være, og hvad skulle i træne?

Hmm… Det er et godt spørgsmål. Jeg har mange jeg blive inspireret af til dagligt, men egentlig ikke et enkelt stort idol. Men min coach Niklas Grundt er helt klart et af mine forbilleder, og det han har opnået, det kunne jeg da også godt selv tænke mig. Og hvis der er noget vi skulle træne, så skulle det måske være roning, for der ville jeg til hver en tid nakke ham.

 

Emil schou 

 

Ultimative top-sæt soundtrack:

Uhh den er også svær. Der er så meget godt. Det jeg primært lytter til er hip hop musik. Men et par favoritter for tiden er:

DMX - X Gon’ Give it To Ya

August Alsina, Lil Wayne - Why I do it

Trip Lee, Lecrae - Manolo. 

 

Dit bedste råd til læseren:

Hvis du gerne vil opbygge en god fysik, hvad end om du gerne vil være god til fodbold eller den næste Mr. Olympia, så sørg for at have en stor mængde selvdisciplin. Sørg for at være kontinuerlig og konsekvent med din kost og træning. Hver nysgerrig og udforsk mulighederne inden for det du laver, så du bliver klogere på din træning, kost og tilgangen til det.

 Power addict snapchat

Flere Indlæg

Find det du leder efter