• Snapchat

GRATIS FRAGT OVER 400 KR. OG FRI RETUR

Anders Vildgaard - Til DM i Athletic Fitness

02 Marts 2016

 

Vi har taget en snak med Anders Vildgaard, der sidste år vandt bronze til DM i Athletic Fitness 2015.

Anders fortæller i et spændende interview om, hvordan fitness for ham gik fra at være et supplement til håndbolden som ung, til en passioneret hobby, der har ledt ham til scenen 2 gange, med den tredje lige om hjørnet.

Læs med herunder, eller tag et kig på vores andre interviews lige her.

 

Interview med Anders Vildgaard

 

Interview med Anders Vildgaard - Til DM i Athletic Fitness

 

De hurtige:

Fulde navn: Anders Vildgaard

Alder: 30

Højde: 177

Vægt: 85 kg offseason / 73 kg sceneform 

Gym: Anytime Gym, Roskilde

 

Hvornår startede du med at træne, og hvad/hvem inspirerede dig til det?

Jeg startede helt tilbage, da jeg var en 13-14 år og spillede meget håndbold. Dengang var det for at blive hurtig, eksplosiv, og udholdende, ikke for størrelse eller udseende, og træningen var meget ustruktureret og ikke ret seriøs. Men jeg holdt meget af at komme i centeret, og som en ung teenager kunne man ikke være andet end imponeret over de store og stærke gutter i centeret. Bestyreren Rene, som stillede op i diverse bodybuilding konkurrencer, fortalte gerne os unge omkring det, når vi spurgte nysgerrigt til det, hvilket vi jo syntes var vildt fedt. Han var rigtig god til at komme og rette vores teknik, vise os øvelser osv. I den tid, jeg trænede der, fik jeg ret stor interesse for fitness. Det blev dog aldrig til mere end bare ”hygge-træning”, hvilket også var fint på det tidspunkt.

Senere hen begyndte træningen at fylde mere og mere i min tilværelse, og jeg begyndte gradvist at se resultater, både på fysikken og styrken. Det i sig selv motiverede mig til at gøre mere ud af min træning, og søge mere viden omkring fitness/bodybuilding, hvilket førte til, at jeg tog diverse uddannelser indenfor fitness, crossfit osv., for at blive klogere på, hvordan jeg kunne optimere min træning. 

Det var dog først, da jeg startede i AG (Anytime Gym), at min træning blev rigtig seriøs, og her at jeg for alvor begyndte at overveje at konkurrere og stå på en scene. Der var mange i centeret, som skulle stille op, og folk gik mere til stålet så at sige, end jeg var vant til fra FitnessWorld. Det var ret inspirerende for mig. Jeg snakkede løbende med Abdel (bestyreren) omkring det, at stille op, og han introducerede mig hurtigt for Kenneth Robert Jensen for at tage en snak omkring mine tanker om scenen osv. Det resulterede i, at han efterfølgende blev min coach i året op til NC og efterfølgende DM. Kenneth i sig selv var og er også en kæmpe inspiration for mig. Han havde selv vundet DM i Athletic Fitness i starten af sin karriere samt trænet en anden gut, som også vandt DM, så motivationen (og forventningerne) var høje, da jeg startede hos ham.

 

 

Anders Vildgaard Interview Power Addict
Anders Vildgaard på scenen til DM i Athletic Fitness 2015.

 

 

Hvad er det største, du har opnået inden for sporten?

Rent placeringsmæssigt er det min 3. plads i Athletic Fitness til DM i 2015. Jeg lagde ud med en 5. plads til NC, men vidste, at jeg kunne have gjort det bedre, så efter en god snak med Kenneth valgte jeg at tage til DM med målet om at stå på podiet. Da vi stod 4 tilbage på scenen, var der en helt særlig stemningen, der ikke kan beskrives som andet end intens – alle stod og tænkte ”ik’ sig mit navn, ik’ sig mit navn, ik’ sig mit navn”. Da de så råbte 4. pladsen op, blev jeg så glad og lettet, at det var svært ikke lige at knibe en tåre. Om det så blev 1., 2., eller 3. var i og for sig irrelevant for mig, jeg havde nået mit mål! Dertil skal det nævnes, at ham, der blev nr. 4, var en, jeg havde set meget op til gennem længere tid, og da jeg fandt ud af, at han pludselig skulle til DM, tænkte jeg ”Damn it… der røg den podieplads”. Så at blive placeret over ham var en stor personlig sejr.

Rent oplevelsesmæssigt var det hele NC - lige godt 1 ½ års målrettet træning kulminerede, da alle os atleter stod på scenen, musikken kørte, og tæppet ud til publikum blev trukket fra. Det var en kæmpe oplevelse, der gav kuldegysninger, så det battede.. hvilket dog hurtigt blev skiftet ud med svedige håndflader og spænding, da min klasse var de første, der skulle på scenen. At stå ude backstage for første gang sammen med sine konkurrenter, og vide at nu er det fandme nu, der skal gives 110%, var nervepirrende. Alle de konkurrencerunder, jeg har kørt henover den sidste tid, har bare været opvarmningen til dette - det er nu, det gælder, alt eller intet.

 

Læs også: Interview med Niklas Grundt - Danmarksmester i Athletic Fitness

 

Hvordan ser dit træningsprogram ud?

Mit program er ret skiftende. Frem mod NC og DM var der meget fokus på roning og udholdenhed. Efter DM kørte jeg f.eks. en 9 ugers styrkecyklus for at komme til kræfterne igen så at sige, og p.t. har jeg 4 uger til NC i Men’s Physique, derfor er mit program anderledes end tidligere, og med fokus derpå. Det ser således ud:

 

Man: Bryst/Triceps

Incline DB pres

Seated fly

Bænkpres

Front cable raise supersæt med pushups

Tricep rope pushdown supersæt med closegrip cable bar pushdown

 

Tirs: Ryg/Nakke

Seated row closegrip

Bent over row

Reverse grip pulldown

T-bar row

Closegrip pulldown

Shrugs

 

Ons: Skuldre/Biceps

Lateral raises

DB shoulder pres

Front DB raise supersæt med rear delt fly

Standing smith press

Rope hammer curl

Incline hanging DB curl

 

 

Power Addict Anders Vildgaard Interview
Medaljeoverrækkelse DM 2015.

 

 

Tors: Bryst/Biceps

Decline bænkpres

Incline DB pres supersæt med pushups

Chestpress I maskine

Dips

Overhead tricep extension supersæt med closegrip cable pushdown

 

Fre: Ryg/Nakke

Seated one-arm row

Closegrip pulldown

Bent over reversegrip row

Rack deadlift

Widegrip pull-downs

DB shrugs

Smith shrugs

 

Lør: Skuldre/Biceps

Cable front raise

Shoulder press

Seated lat raise

Reverse fly i pec deck

Rope facepulls

Standig barbell curl

Seated DB curl

 

Søn: Ben

Leg extension

Seated leg curl

Hack squat

Leg press

Lunges i smith

Standing calf raise

Seated calf raise

 

 

Anders Vildgaard Interview
Anders Vildgaard i 2010, før træningen blev seriøs.

 

 

Hvad spiser du på en typisk træningsdag, og hvad er tankerne bag? 

Igen er det lidt forskelligt, alt afhængig af, hvordan formen lige ser ud, men jeg kører carb cycling, og en low carb dag kan eks. se sådan ud:

 

Måltid 1:

Havregryn blandet med chokolade proteinpulver

Scrambled eggs

Nødder

Fiskeolie, c-vitamin, multivitamin, b-vitamin

PWO Pink Lemonade

 

Under træning:

Fast carbs Black Currant fra Nutramino

BCAA

 

Efter Træning:

Chokolade proteinpulver

Ananas

Zink/Magnesium

 

Måltid 2:

Ris

Kylling

Ananas

 

Måltid 3:

Hakkebøf

Bønner

Nødder

 

Måltid 4:

Kylling

Salat

Avocado

 

Måltid 5:

Kylling

Grønt

 

Måltid 6:

Skyr rørt op med chokolade proteinpulver

Nødder

 

 

Anders Vildgaard Interview
Anders Vildgaard (højre) på scenen til DM 2015.

 

 

Hvad gør du for at slæbe dig selv ned i centeret på dage, hvor du virkelig bare føler dig slap og sørgelig?

Det er heldigvis utroligt sjældent, at jeg har det sådan. Jeg holder generelt rigtig meget af at træne, og ser det ikke som en pligt eller noget, der skal overstås. Jeg sætter pris på den tid, jeg er i centeret, og nyder det, hvis man kan sige det. Er der så en dag, hvor jeg føler, at den er helt gal, så bliver jeg faktisk hjemme, eller venter til senere, hvis nu humøret ændrer sig. Der sker ikke noget ved, at kroppen får en ekstra hviledag i ny og næ, når jeg træner 6-7 gange om ugen, tværtimod.

Cardio derimod, kan være strid for mig at slæbe mig igennem. Der er mit bedste råd at finde en god serie at følge med i, men se den KUN, når du laver cardio. Så ser man ligefrem frem til cardio en gang imellem!

 

 

Hvad er dine fremtidige mål, og hvordan vil du nå dem?

Jeg har et kortsigtet mål, der hedder Men’s Physique her til NC 2016. Hvad der skal ske efterfølgende, kommer an på, hvordan det går til NC. Får jeg en topplacering, hedder den nok DM 2016.

Endnu engang har jeg Kenneth ved min side som coach. Jeg kan altid regne med hans opbakning, gode inputs, og gensidig respekt. Jeg har fuldt ud tillid til, at han får mig i den bedste form, som er mulig for mig.

Langsigtede mål har jeg som sådan ikke, da jeg sætter mine mål udfra hvor, jeg er i mit liv, hvad der kan lade sig gøre, og hvad jeg for interesserer mig for på det givne tidspunkt, hvilket er med til konstant at holde min motivation oppe.

 

 

Hvis du kunne træne med et idol, hvem skulle det så være, og hvad skulle i træne?

Modsat de fleste andre idenfor denne sport, så ved jeg ikke ret meget om, hvem der er hvem, hvem har vundet hvad osv., og har egentlig heller ikke den store interesse for det. Så jeg har ikke noget idol som sådan. Jeg er bare en gut, der godt kan lide at træne og have personlige mål. Jeg kunne dog godt tænke mig at tage en træning med Layne Norton eller Phil Learney, da jeg godt kan lide deres videnskabelige tilgang til træning, der er jeg sikker på, at jeg ville kunne lære en nyttig ting eller to. 

 

 

Anders Vildgaard Interview
Anders Vildgaard 4 uger før Newcomers 2014. Foto: Jan Teller

 

 

Ultimative top-sæt soundtrack:

Det kommer an på humøret, men følgende tracks går man aldrig galt afsted med:

- Battle Cry – Imagine dragons (fra 1.35-2.30 kuldegysninger og fuld koncentration)

- Sound of Madness – Shinedown (Fuld skrald på fra start af)

- Reconstrucdead – D.A.D (Fordi D.A.D altid bare er pisse fedt)

- Are You Gonna Go My Way – Lenny Kravitz (Det guitarrif der kan man ikke andet end at blive fyldt med energi af)

- Beast (Southpaw remix) – Rob Bailey & The Hustle Standard, Busta Rhymes m.fl. (Gennemført fedt træningstrack)

 

 

Dit bedste råd til læseren:

Alt afhængig af, hvad formålet med ens træning er, og hvor meget man går op i det, syntes jeg, at det er vigtigt at sætte sig godt ind i, hvad der skal til for at nå det mål, man nu engang måtte have. Alt for mange opnår ikke de resultater, de gerne vil af flere grunde, f.eks. mangel på strukturering af træningen, dårlig teknik, for meget ”bro-knowledge”, forkert kost, generel planlægning, osv. Hvis man har svært ved dette eller ikke har tiden til at sætte sig ind det hele, kan et forløb hos en personlig træner være givet godt ud. Der får man et indblik i korrekt teknik, strukturering af træningen, hvilken kost, der er optimal for ens træning osv. Altså et godt udgangspunkt for at opnå sine mål med træningen.

Et lidt mere direkte træningsrelateret råd er – Prøv at lade være med at tælle hver eneste gentagelse.

Mange kigger i deres program og tænker ”3 sæt af 12, godt så, den klarer jeg”, og så laver de 12 gentagelser og stopper. Ja, de var måske hårde de første 12, men kunne du have lavet flere? Garanteret. Prøv at lade være med at tælle, men hav i stedet en rep-range du vil holde dig inden for, f.eks. 8-12 gentagelser, og fokuser så i stedet på bevægelsen og muskelkontakten, mens du udfører øvelsen. Stop med at tælle og mærk efter i stedet.

 

Rød logo t-shirt

Flere Indlæg

Find det du leder efter